Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Hi ha una cadira buida a l’aula

    Maryam El Khayat Yicheouajuny 28, 20245 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’atenció educativa domiciliària és un recurs del sistema educatiu que es posa en marxa per tal de donar continuïtat a l’aprenentatge, en aquells alumnes que, temporalment, no poden assistir presencialment als centres educatius per processos de malaltia prolongada durant l’escolaritat obligatòria[1].  Un cop definit i establerts els límits del recurs, ampliem, tant com podem, la comprensió del que entenem tant del fet d’aprendre com d’allò que jutgem com a procés de malaltia, per tal de donar resposta a una gran diversitat de situacions que limiten l’avenç i el desenvolupament dels nostres infants i joves.

    L’atenció individualitzada i la personalització prenen tot el sentit en aquest espai. Programem activitats curriculars de matemàtiques, llengua, física, etc., en un espai d’aprenentatge que ha estat pensat exclusivament per a ell o ella. Un vestit a mesura que, tot i que inicialment pot haver inclòs teles i retalls procedents d’altres peces, escorcem i allarguem, donem una puntada aquí i una altra allà, fins que s’ajusta a aquell ésser únic i singular, i podem anar traient les agulles que ens han fet de bastida.

    El treball diari transita, com si res, entre problemes de funcions i jocs d’enfonsar la flota en un sistema de coordenades; entre un text narratiu i una visita a la biblioteca per a inscriure’l i programar una activitat al club de lectura; entre l’elaboració d’un quizz de fake news i enganyar, in situ, l’algoritme del seu mòbil perquè li parli amb una mica més d’estima.

    I, a poc a poc, dia a dia, es va donant resposta a les necessitats que s’expressen en aquest espai privilegiat, que neix del vincle que permet la conversa, el temps i l’escolta.

    I necessitem, amb urgència, més conversa, més temps i més escolta.

    La malaltia, sigui física o mental, impacta en les diferents esferes de la vida del nen i de la família

    Quan apareix la malaltia en una llar i l’infant o jove queda incapacitat per anar a l’escola, entren amb ella altres elements inicialment invisibles. Podem identificar, entre els convidats, la soledat i l’aïllament de tot el sistema familiar; més precarietat econòmica –poden disminuir les fonts d’ingressos i augmentar les despeses –; el cansament, fruit de sostenir estats emocionals canviants, tensions i/o conflictes en les relacions; la logística complexa dels tractaments mèdics;  l’acceptació (o la no acceptació) de la malaltia; el dolor físic i psíquic; i els dols que generen les pèrdues de tot allò que era i ara no és, de tot el que hi era i ara no hi és, de tot allò que havia de ser i que ara queda en mans de la incertesa.

    La malaltia, sigui física o mental, impacta en les diferents esferes de la vida del nen i de la família. En els darrers anys, hem sostingut situacions de molta complexitat que han requerit coordinacions i treball en xarxa. Inicialment, per a compartir responsabilitats i evitar heroïcitats, però especialment, per a treballar de forma holística tots els àmbits afectats de la persona. Necessitem treballar braç a braç professionals de l’àmbit educatiu- l’escola o l’institut, els serveis educatius i la inspecció educativa-; l’àmbit de salut -on prenen especial rellevància les unitats d’oncologia i de salut mental-; l’àmbit social –els serveis socials bàsics i les entitats de lleure infantil i juvenil del territori- i, finalment, la família i l’infant o jove.

    Entre tots aquests agents traçarem un full de ruta, que s’inicia i finalitza en un mateix punt: el retorn de l’infant o jove al seu context natural, l’escola. Iniciar el camí en el retorn vol dir afavorir, des del primer dia, totes aquelles actuacions que permetin la vinculació (o el restabliment del vincle en cas d’estar malmès o debilitat) entre l’alumne i l’escola, i especialment, entre l’alumne i els seus companys d’aula. Aquestes incursions en la vida de l’aula ens permeten mantenir -o iniciar- connexions significatives amb espais de “normalitat”. Paral·lelament, el treball curricular amb l’alumne ens ajuda a disminuir les desconnexions en l’àmbit de l’aprenentatge. L’alumne s’enfrontarà amb menys angoixa al moment del retorn si se sent capaç de seguir l’activitat de l’aula i d’entendre allò que està passant.

    L’alumne s’enfrontarà amb menys angoixa al moment del retorn si se sent capaç de seguir l’activitat de l’aula i d’entendre allò que està passant

    Tant de bo aquest full de ruta es tracés amb un regle. La realitat és que el camí té anades i tornades i molts desviaments, vies verdes i zones enfangades, rutes que demanen aturar-nos i d’altres en les que podem avançar amb lleugeresa. Aquí prenen especial rellevància persones i recursos externs que ens van oferint oportunitats i espais de respir: un museu, una biblioteca, el centre cívic, la ràdio municipal… Moments d’interacció amb els altres, que generen aprenentatge i li permeten ocupar un espai al món, físic i simbòlic.

    Els docents que treballem en atenció educativa domiciliària som conscients que els nostres alumnes són una minoria (i per pocs que siguin sempre seran massa), però justament per això, creiem que és necessari que els fem visibles i presents: que els continuem nomenant quan passem llista a l’aula, que els connectem per videoconferència en treballs grupals, tutories i celebracions (i sempre, sempre, que sigui possible); que les famílies continuïn vinculades i informades; que ampliem el concepte “preu escolar” en museus i espais lúdics a grups escolars tant petits com 3 persones (que aquesta és la nostra aula)…

    Si hem de destacar un aprenentatge que fem els docents que acompanyem aquests alumnes és que la malaltia forma part de la vida. Per tant, endavant, caminem, que això no s’atura.

     

    [1] Generalitat de Catalunya, (2007). RESOLUCIÓ EDU/3699/2007, de 5 de desembre, per la qual s’aproven les instruccions per establir el procediment per tal que l’alumnat que pateixi malalties prolongades pugui rebre atenció educativa domiciliària per part de professorat del Departament d’Educació. https://dogc.gencat.cat/ca/document-del-dogc/?documentId=448512

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    aprenentatge educació escolarització a casa opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleLes persones joves víctimes i heroïnes de la seva generació
    Next Article
    Anàlisi
    Ediciones Zinco: l’editorial barcelonina que va revolucionar el sector del còmic
    Maryam El Khayat Yicheoua

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}