Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Canvi de model, malestar docent i sobrecàrrega a les direccions

    Un director d'escola

    Jaume Cela i Joan Domènech: “Fer de mestre és escoltar els alumnes”

    Ana Basanta

    “A l’escola no sabem què passa al món”

    Joan M. Girona

    Yayo Herrero: “Ens cal teixir relacions denses i comunitàries als espais als marges com el lleure dels infants i joves”

    Redacció

    L’educació, avui: un decàleg (Part II)

    David Pujol i Fabrelles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Història: assignatura o transcendència

    Opinió
    Història: assignatura o transcendència

    Josep Maria Turuguet Salgadonovembre 11, 20255 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Muntatge a partir d'imatges d'Unplash
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La transcendència és allò més gran que cada un i que tots nosaltres. Per a omplir de contingut aquest sentiment hem creat les religions. Era una necessitat que se’ns va presentar molt aviat en la nostra evolució (mai sabrem quan) i que anàvem satisfent en la mesura de la nostra experiència. Fa menys de tres mil anys va prendre la forma d’un Déu universal, omniscient i omnipotent, però en el marc d’una humanitat escindida.

    La Humanitat és l’espècie que ha emprat 100 mil anys a separar-se i només 500 a retrobar-se una altra vegada.
    (cita arreglada d’en Felipe Fernández-Armesto, Los conquistadores del horizonte)

    L’angoixa de la transcendència va paral·lela a la Història humana, potser fins i tot la conforma. I no obstant seguim essent animals amb necessitats més simples: habitació, menjar, relació, comunicació, benestar. Estaríem bé com a animalons satisfent aquestes necessitats si no fóssim conscients de la immensitat de la Natura i de la nostra pròpia Societat que ens posa al davant incerteses que poden ser angoixants. L’Estat del Benestar les satisfà i ens permet aïllar-nos de la Història, ignorar l’enorme poder dels sistemes en què realment estem immersos, però a la llarga és una seguretat molt prima i Déu no ens pot deixar. A molt pocs els consola la Filosofia.

    Però a nosaltres ens toca parlar dels més petits. És cert que amb les necessitats bàsiques cobertes i l’amor servit, no semblen patir gaire. Però és evident que una cosa i altra, l’embat de la transcendència les fa trontollar aviat i ells ho noten, en molts casos ho pateixen: pobresa i desamor. Podem donar-los alguna seguretat a partir del coneixement (interpretat de moltes maneres) i de la religió (també multiforme) o d’ambdues coses combinades. Feina d’escola?

    L’únic saber escolar que pot lligar els nens amb la transcendència, que resulta imprescindible per ser humà, és la Història, interpretada filosòficament i emmarcada en una antropologia natural. És exactament allò que Kant definia com «d’on venim, a on anem, què ens és possible esperar». Això no lliga gaire amb el concepte tradicional d’assignatura i pot quedar subsumit en la simple relació dialogada entre els mestres i els alumnes… Sempre que els mestres tinguin un imaginari… «transcendent». Qui els l’ha imbuït?

    L’única alternativa que hi trobo és acostumar els nens i els joves a discutir la Història filosòficament i antropològicament de manera que cada època que vulguem posar sobre la taula sigui rellevant per a ells

    Practicada com a assignatura la Història es converteix en una sèrie d’històries més o menys interconnectades o en una sèrie de processos mecànics enllaçats per frontisses causa-conseqüència i viscut per personatges i masses estranys als estudiants. Pots intentar apropar-te als grecs o als romans o als socialistes o als sufragistes, però no són tu i el seu context no és el teu. Podem intentar sensibilitzar els alumnes a través del coneixement del nazisme i els camps de concentració, se’n commouran però també ho trobaran aliè i el pròxim embat de la Història pot ser tan diferent que ni el reconeixerem ni el veurem venir. Aleshores, què?

    L’única alternativa que hi trobo és acostumar els nens i els joves a discutir la Història filosòficament i antropològicament de manera que cada època que vulguem posar sobre la taula sigui rellevant per a ells, fins i tot la prehistòria. Tenim eines, tenim llibres, tenim línies del temps per començar a estructurar-la que no a «estudiar-la». I hi ha preguntes a fer: És molt diferent sortir a cercar feina o sortir a caçar una bèstia grossa? Són funció de supervivència tant per als nens del paleolític com per als del segle XXI. Analitzar les diferències en un cas i un altre crec que és exercici filosòfic d’història[ La Filosofia considerada com a assignatura també em sembla més útil per als possibles professors universitaris futurs de l’alumne que per a l’alumne mateix.] i antropològicament útil (¿què pot ser més útil per a un ésser humà que un bagatge de conceptes antropològics? I qui diu que parlar d’antropologia no hagi d’interessar i educar els nens?). Com s’ha estructurat la marxa i l’establiment dels humans perquè ara la immigració representi un problema? Hi ha una línia general, no calen explicacions detallades. Ens podem posar a discutir aviat i en la discussió els alumnes demanaran noves informacions. Deixem-los construir la seva imatge de la Història humana. Qui la té completa i perfecta?

    Una Història antropològicament concebuda enfoca l’aprenentatge cap al procés general de l’espècie humana en l’ocupació del món, al retrobament dels humans, als problemes i solucions que hi ha donat i a la creativitat que ha demostrat de cara a discutir algun pacte per al demà. Tot molt general, res detallat ni acadèmic. Fugim de l’academicisme que és cosa de professionals, ja arribarà la formació professional. No li interessen ni al nen ni al jove els serials d’històries nacionals que només han d’entrar en debat quan es plantegi la realitat política actual. Tot això, tal com se sol explicar, és un culebrot que l’evolució del nen no demana i la necessitat de la professionalització en Història ja se li imposarà a cadascú en funció de la seva vocació. Abans d’això, la Història escolar només demana humanisme, conflictes humans i orgull d’espècie. Responsabilitat d’espècie. L’espècie que posa ment i consciència en el món.

    Els nens tard o d’hora sentiran la necessitat de parlar de transcendència. Per això van créixer les religions antigues. La senten els mestres més enllà de la seva adscripció a una fe antiga?

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    assignatures història opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Reportatge
    Graduacions amb retorn social
    Josep Maria Turuguet Salgado

    Mestre de primària jubilat del CEIP Salvador Espriu de Badalona i membre de la Societat Catalana de Pedagogia (IEC)

    Related Posts

    Opinió
    Canvi de model, malestar docent i sobrecàrrega a les direccions

    novembre 10, 2025

    Opinió
    De debò l’aprenentatge actiu és una moda? Cent anys després, seguim amb els mateixos debats

    novembre 7, 2025

    Opinió
    L’educació, avui: un decàleg (Part II)

    novembre 6, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    • Gestiona les opcions
    • Gestiona els serveis
    • Gestiona {vendor_count} proveïdors
    • Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    • {title}
    • {title}
    • {title}