Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    III Jornada internacional Memòries Subalternes

    Efrèn Carbonelloctubre 31, 20244 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Memòries Subalternes de l’EUROM
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    En el marc de la tercera jornada internacional Memòries Subalternes de l’EUROM i amb el títol de Persones amb Discapacitat, cap a la inclusió; el proppassat 18 de juny es va celebrar a l’Edifici Històric de la UB, un acte de reconeixement de les persones amb discapacitat en el context més ampli de les històries subalternes. Les anteriors jornades havien commemorat les lluites del poble gitano i de la comunitat LGTBIQA+.

    L’acte va tenir, al matí—moderat per Oriol López—, una mirada més europea i, a la tarda—moderada per Efren Carbonell—,va centrar-se en les lluites cap a la inclusió a Catalunya.

    Monika Baar,  del Centre d’Estudis Avançats Robert Schuman de l’European University Institut, va emmarcar les protestes d’aquest col·lectiu per tal de memorialitzar a través de l’art la llarga història de discriminació, exclusió i esborrat sistèmic que han estat objecte.

    Stefanie Endlich, de la Universitat der Künste de Berlin, va disseccionar les atrocitats comeses pel règim nazi, a partir de L’Aktion T4, un pla d’eugenèsia creat i executat per metges, científics i infermeres. El programa consistia a suprimir aquelles persones —prop de 300.000— considerades «vides no mereixedores de vida» : malalts incurables, i persones amb discapacitat física i intel·lectual . El nom de T4 prové dels quarters generals de l’organització encarregada d’executar el programa, situats a Berlín al carrer Tiergartenstraße 4, on actualment hi ha la Simfònica de Berlin i un monument que conté una paret de vidre blau translúcid que recorda “el primer extermini nacionalsocialista a gran escala”.

    Hisayo Katsui de la Universitat de Hèlsinki va enunciar diverses recerques que evidenciaven com a Finlàndia, durant els segles XIX i XX, les persones sordes van ser induïdes a l’esterilització i a l’avortament; destacant els processos de reparació posteriors fets pels diferents governs.

    Seguint en la necessitat de recordar i reflexionar sobre aquestes narratives ignorades i amb l’objectiu de servir com una crida a l’acció per construir una societat més inclusiva i s’escau endegar processos de reparació; la sessió de la tarda va arrencar amb la projecció de la pel.licula “L’altra normalitat” , produïda l’any 1980. El documental, presentat pel director Ferran Miquel, ens mostra una mirada critica amb el tracte de la societat i les institucions de fa quaranta-quatre anys vers les persones amb discapacitat intel·lectual.

    Prenent com a referent la Convenció Internacional sobre els Drets de les persones amb Discapacitat , adoptada per l’Assemblea General de les Nacions Unides el 13 de desembre de 2006, en la taula rodona posterior a la projecció del documental, els diferents ponents van situar i valorar el grau d’implementació d’alguns dels seus articles.

    Efren Carbonell, activista educatiu i social, va posar damunt la taula les mancances existents en l’aplicació de l’article 24; emfatitzant que una escola inclusiva és un dret de l’alumne i que cal— tal com diu el darrer informe del Comitè de seguiment de l’aplicació de la Convenció—, acabar amb les lleis i normes que permetin la incomprensible segregació en establiments o unitats específiques d’educació especial.

    Sergi Moncunill, activista polític i social i persona amb discapacitat intel.lectual, va destacar la necessitat de ser, incidir i intervenir en els diferents espais polítics, donant veu ( articles 29 i 30) a les persones amb discapacitat; tot això, també en l’àmbit d’un lleure i oci oberts i accessibles a tothom.

    Maite Ruiz, presidenta de l’Associació per a la defensa dels Drets de les Persones amb Discapacitat de Catalunya (LADD), va exposar, amb dades sòlides i contrastades que l’article 27 reconeix el dret de les persones amb discapacitat a treballar en igualtat de condicions amb les altres; això inclou el dret a tenir l’oportunitat de guanyar-se la vida mitjançant una feina triada lliurement en un mercat i un entorn laborals oberts, inclusius i accessibles a tothom. No obstant això, avui, l’atur en el col·lectiu de persones amb discapacitat intel·lectual supera el 80 %.

    Josep Ruf, professor de la Universitat de Barcelona i expert en Vida independent, va afirmar que el ple gaudi d’aquest dret—reconegut en l’article 19—de viure a la comunitat, de forma independent,  en igualtat de condicions i opcions i triant on i amb qui viure; passa per la regulació i finançament de  la figura de l’assistent personal com a veritable pal de paller per a la seva consecució.  

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Escola inclusiva opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Realitat i percepció
    Next Article
    Opinió
    Una petita i gran escola
    Efrèn Carbonell

    Director d'Aspasim

    Related Posts

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Reportatge
    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    maig 29, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}