Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Quan la docència esdevé compromís indefugible 

    Oriol Francesch Llonguerasnovembre 14, 20237 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Destrosses a Gaza l'octubre del 2023 | WikimediaCommons
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    De la dictadura de la por al silenci còmplice

    Qualsevol opinió que no estigui perfectament alineada amb la veu de l’oficialitat de l’aparell militar d’Israel és automàticament condemnada a la més alta traïció.

    I sota el paraigua de l’antisemitisme, la maquinària del poder geopolític porta a la pràctica, dins i fora d’Israel, els acomiadaments de treballadores i d’alts càrrecs que alcen la veu[1]: de multinacionals del món digital (Web Summit o Wix), a franquícies alimentàries (Starbucks ha denunciat al sindicat de treballadores), passant per mitjans de comunicació (com Axel Springer) fins a les pròpies institucions educatives (com la Universitat de Berkeley).

    El missatge és clar, nítid i inequívoc: s’anul·la el pensament i la reflexió. Però més preocupant és encara la projecció que això genera sobre la comunicació: l’opinió desapareix de l’espai públic. Mor, doncs, la paraula i s’imposa el silenci.

    Del silenci còmplice a la falsa neutralitat

    L’estructuració dialectal de combat és idònia per forçar la polarització de l’opinió pública com a estratègia comunicativa per destriar bons de dolents, per imposar l’emotivitat del discurs i per anul·lar la confrontació sota el mantra de mantenir la neutralitat. Però en què esdevé aquesta pretesa equidistància?

    No posicionar-se és, en essència, posicionar-se. És esdevenir còmplice d’allò que està succeint. O hem oblidat la meravellosa neutralitat de França i Anglaterra a la Guerra Civil Espanyola?

    De la falsa neutralitat als eslògans buits

    Davant dels conflictes cal prendre consciència i posicionament, i per això cal anàlisi crítica i rigor en el llenguatge. No podem mirar cap a un altre costat i cridar el “no a la guerra” o el ”per la pau” sense més ni més. Cal omplir-los de contingut. Quina guerra si això no és una guerra? Quina pau si no hi ha un sol fil de justícia?

    Des de les aules no podem fer d’altaveus de la desinformació dels mitjans generalistes que parlen de persones mortes o assassinades segons la seva nacionalitat, que qualifiquen de terrorisme o de legítima defensa segons la bandera de l’agressor, que posen noms o números a les víctimes depenent de quin costat estan del mur.

    És el primer genocidi que viu el nostre alumnat i la tasca docent no s’acaba a l’aula.

    De l’eslògan buit a la pau positiva

    Requerim rigor i de cercar els termes que s’assimilen més a definir allò que està succeint (genocidi, extermini, matança…). Hem de parlar d’opressors i oprimits, d’exèrcits i civils, d’apartheid i colonització, d’ocupació i espoli, de racisme i classisme, de drets humans i dret internacional, de crims de lesa humanitat i d’incompliment de resolucions de les Nacions Unides. Haurem de parlar d’impunitat i de complicitat.

    L’educació per la pau ha d’estar plena de continguts

    L’educació per la pau ha d’estar plena de continguts, no pot restar en una reduïda interpretació de la pau negativa (absència de guerra). Cal vincular-la a la justícia i a la dignitat. I si tenim clar que l’ensenyament és una eina de transformació social, mai aconseguirem alumnes amb esperit crític i d’implicació si nosaltres no actuem com a professionals amb esperit crític i d’implicació. I això passa, també, per l’exercici de l’exemplaritat i de posicionar-nos públicament. Trencar les parets de les aules i saltar les tanques que envolten els patis de les escoles i dir: no en el nostre nom.

    Perquè l’educació, com diria Paulo Freire, és praxi, és reflexió i és acció per transformar el món.

    De la pau positiva a la coherència en el discurs

    La violència masclista és tractada de forma orgànica i transversal a la majoria dels centres i, de fet, consta al currículum. Parlem en aquests termes perquè hi ha un fet contrastat (l’acte d’agressió violent – físic, sexual, psicològic o econòmic contra una dona només pel fet de ser dona) i una direcció (l’home cap a la dona, dins o fora del marc de la relació de parella).

    Ho treballem a l’aula, al pati, a les xarxes i allà on calgui, i com a institució educativa realitzem actes i declaracions públiques, amb total normalitat dins el marc de l’educació feminista, i amb els milers de dèficits i incoherències pròpies que hem de resoldre i millorar.

    Pràcticament ningú, excepte l’extrema dreta que defensa el pin parental, qüestionem parlar en els termes que ho fem perquè entenem que són els més apropiats per educar en el conflicte. No parlem de “conflictes entre gèneres” o “pau entre persones” perquè entenem que la primera necessitat per abordar un conflicte és anomenar-lo pel seu nom i no deshumanitzar-lo. L’hem d’aprofitar per a l’aprenentatge de l’alumnat.

    Per què no ho fem en aquest conflicte?

    De la coherència en el discurs al trencament del colonialisme mediàtic

    I, finalment, aflora la concepció que tenim dels nostres espais educatius. Estem aïllats o mantenim multiplicitats de relacions amb l’entorn? L’esfera és docent-estudiant o també hi ha altres elements? La resposta sembla òbvia quan es demana a l’escola que abordi la qüestió sexoafectiva o les violències masclistes, quan se li demana que entomi el problema de les pantalles i la cultura digital, quan se li encomana la resolució de conflictes interpersonals de dins i fora a través de la mediació…

    Som comunitat i cal que ens pronunciem públicament davant el bombardeig de 50 escoles a Gaza, de la destrucció de l’única universitat o els més de 420 atacs a institucions educatives al conjunt de Palestina que es van donar durant el període 2020-2021[2].

    I ho hem de fer de forma clara i nítida. És curiós que a dia d’avui, els compromisos públics més ferms provinguin del món jueu.

    Del trencament del colonialisme mediàtic a l’esperança col·lectiva

    Però l’esperança s’obre camí i les mobilitzacions massives als carrers dibuixen un trencament absolut entre la població civil i l’elit governant. Aquesta última es veu forçada a modificar el seu discurs, almenys formalment. I tot això malgrat les prohibicions.

    Ens neguem a la resolució dels conflictes per mitjà de la violència

    També afloren iniciatives com la d’estibadors de Barcelona per bloquejar el transport marítim d’armes o les accions de bloqueig al Regne Unit de l’armamentística Instro Precision[3].

    Ressalten els posicionaments públics valents del sector de la salut que senyalen els atacs permanents a instal·lacions sanitàries, dels periodistes que denuncien l’assassinat de periodistes per tal que no existeixin testimonis que informin de la barbàrie, del professorat universitari de Dret Internacional[4] que exigeixen el tractament adequat del conflicte i posen les paraules escaients. Signifiquen la disputa de l’espai d’opinió pública.

    Compromís

    Ens neguem a entrar en la lògica bel·licista, ens neguem a la resolució dels conflictes per mitjà de la violència, ens neguem a despreocupar-nos del dolor aliè, ens neguem a acceptar la lògica deshumanitzant i deshumanitzadora que imposa Israel, i apostem per l’estratègia de boicot, desinversions i sancions, des dels municipis (on els Ajuntaments han estat massa acostumats a fer brindis al sol sense assumir compromisos) fins a l’àmbit internacional, com a forma de lluita noviolenta. I sí, és la nostra obligació dir-ho a l’alumnat, a les famílies i als entorns locals encara que això ens comporti maldecaps: hem d’assumir la responsabilitat que ens pertoca.

    Perquè com a poetes i poetesses que som totes, no callarem.

    Mai més, enlloc, contra ningú!

     

     

    [1] Un petit exemple l’exposa Carles Planas al seu article d’El Periodico “”Es escalofriante”: los despidos de empleados favorables a Palestina crecen más allá de Israel”

    [2] Segons informa Global Coalition to Protect Education from Attack

    [3] https://www.elsaltodiario.com/palestina/acciones-boicot-complejo-militar-israeli-multiplican-muertos-gaza-suman-10000

    [4] https://www.aepdiri.org/index.php/actividades-aepdiri/declaracion-gaza

     

     

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Educació per la pau Israel opinió Palestina Resolució de problemes
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    L’escabrosa odissea dels nens soldat africans
    Next Article
    Reportatge
    Pantalles sí o no: “El que hauria de preocupar és l’ús fora de l’escola”
    Oriol Francesch Llongueras

    Ecologista, militant dels moviments socials, docent i coordinador de la secretaria de Moviments Socials d'USTEC·STEs (IAC)

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025

    1 comentari

    1. Sílvia Majoral on novembre 17, 2023 7:56 pm

      Molt bon article amb molt bones observacions.
      Els governants d’aquest món parlen i parlen de les “normes de la guerra” (com si un genocidi fos un joc de taula), del dret internacional, del perill de l’antisemitisme, del dret a defensar-se!
      “Es que és complicat posicionar-se” diuen alguns.
      No cal pensar gaire, només ser empàtic i veure les imatges. Només pensar que el lloc on hem nascut és casual.
      Quin dolor i quina importència!

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}