Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Tinc dos anys i estic cansat

    Aina Cabau Vallverdú

    Cabòries d’un substitut inestable

    Víctor Saura

    L’evidència científica no arriba a un consens sobre els efectes de les pantalles en la salut mental dels infants i adolescents

    Ares Biescas (Verificat)

    D’etiquetes i diagnòstics  

    Ferran Casadó i Anna Escobar

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Jaume Funes: “Hem de tenir en compte la perspectiva de l’adolescent”

    Pòdcast
    Jaume Funes: “Hem de tenir en compte la perspectiva de l’adolescent”

    Parlem d'adolescència amb Jaume Funes, psicòleg, educador i periodista
    Ana Basantanovembre 27, 20243 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Jaume Funes ha dedicat bona part de la seva vida professional a escoltar, comprendre i ajudar l’adolescència. Ha treballat a l’Administració, l’escola, el carrer i espais terapèutics. Ha publicat nombrosos i exitosos llibres, com ara ‘Estima’m quan menys ho mereixi…per què és quan més ho necessito’, ‘Fer de mestre quan ningú no sap per a què serveix’, ‘Quan la vida ens dol’ i, recentmen,t ‘El humanismo en tiempos digitales’.

    Compartim alguns extractes del pòdcast:

    Des del món adult i l’escola, acompanyem l’adolescència o ens enfrontem a ella?

    Cada vegada que hi ha una dificultat, un conflicte, sigui abandonar l’escola, sigui voler treballar o no treballar, comencem dient que els adolescents són problemàtics i després, en tot cas, esperem a pensar on està la dificultat.

    En lloc de pensar, per què no mirem les seves vides, per què no intentem descobrir els seus arguments, construïm algun problema. Ja siguin les drogues, les pantalles, les males amistats, les xarxes, les diversions, en lloc de dir, com estan vivint aquestes noies i nois aquesta vida complexa o no, que ens incomoda. 

    Hi ha la temptació de voler dirigir l’adolescència com si ella no pogués prendre les seves pròpies decisions?

    El dilema és el mateix, tutelar-la. Posem una mena de campana de vidre al voltant seu per protegir-los, però quan treus aquesta campana, l’atmosfera està contaminada. Si hi ha aigua, han d’aprendre a nedar.

    Tu el que has de garantir és que aprèn a protegir-se, evitant que arribi al desastre, però quan arribin les ferides, hauràs d’ajudar a gestionar el que està passant.

    Cada persona és un món, però què hem de fer o què no hem de fer en una orientació a l’adolescent en la seva trajectòria escolar, personal i professional?

    Com a mínim, el que hauríem de fer és dedicar temps a mirar-los. Hi ha molt profe entusiasta que educa, ensenya, construeix relació. Al profe hem de donar-li temps per mirar vides adolescents. Després, donar-li temps per escoltar els seus arguments. Després, que aquest profe tingui l’habilitat de construir junts amb ells. Òbviament, amb el nostre criteri adult, amb les nostres propostes.

    Ningú està dient que l’adolescent tingui raó, però si tu no tens en compte la seva perspectiva, difícilment acceptarà el que tu li estàs dient.

    En el teu darrer llibre, ‘El humanismo en tiempos digitales’, parles de la intel·ligència artificial i dels canvis en l’era digital. Quins reptes se’ns planteja en la convivència a l’aula?

    Hi ha tota una col·lecció de pànics morals que els adults hem anat introduint en una societat que ja no serà mai analògica. Serà sempre digital.

    Seria més raonable que l’escola prohibís l’ús individual del mòbil que no pas prohibir el mòbil. Probablement, si obligués a un ús inevitablement en xarxa i cooperatiu, acostumaríem els adolescents a descobrir que vivim en una societat que hauria de ser una comunitat.

    Joves i salut mental. Podríem estar parlant molt de temps, però, des del món adult, com podem reduir aquest malestar d’una bona part de l’adolescència que no veu futur perquè no té un bon present?

    Bona part del que considerem problemes de salut mental en els adolescents i els joves són problemes de salut mental dels adults que traspassem als adolescents. Aquesta és una societat del malestar, amb una sèrie de persones adultes que no sabem com gestionar la vida, en què la dosi de felicitat mínima no la tenim garantida.

    Consulta aquí els nostres podcasts

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    adolescència adolescents Jaume Funes Joventut joventut i infància joves pòdcast
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    La qualitat de l’escola bressol, a debat
    Next Article
    Opinió
    El cas Kate Winslet
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Reportatge
    Què passa amb l’oci i l’alimentació dels infants a l’estiu?

    juny 26, 2025

    Opinió
    Ajornar el projecte de vida

    juny 25, 2025

    Anàlisi
    L’evidència científica no arriba a un consens sobre els efectes de les pantalles en la salut mental dels infants i adolescents

    juny 25, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}