Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Javier Marías i la Segona República, entre els protagonistes de les PAU 2023

    Redacciójuny 9, 20235 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    PAU 2023 | Conselleria de Recerca i Universitats
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Javier Marías i Irene Vallejo en l’examen de castellà, o la Segona República, el franquisme i la lluita obrera en el d’història, han estat alguns dels protagonistes de la selectivitat de 2023 a Catalunya, en què s’han presentat prop de 42.000 estudiants en els tres dies de duració.

    Les proves d’accés a la universitat (PAU) van començar dimecres amb l’examen de llengua castellana i literatura. L’opció A realitzava diferents qüestions al voltant d’un fragment de ‘Tomás Nevinson’, de Javier Marías, a més d’un exercici de substitució de paraules com ‘voraces’ i ‘inaudibles’. També es van plantejar preguntes sobre ‘La Fundación’, d’Antonio Buero Vallejo, a més d’una redacció sobre si compartien el punt de vista de Tomás Nevinson sobre la condició humana.

    L’opció B tractava sobre la comprensió lectora al voltant d”El infinito en un junco’, d’Irene Vallejo, i incloïa una figura retòrica en la qual apareixia ‘retruécano’, ‘hipérbaton’, ‘oxímoron’ i ‘personificación’, a més de preguntes sobre la novel·la ‘Nada’, de Laforet. La redacció plantejada als alumnes que van triar aquesta opció demanava escriure un text  sobre la importància de la pervivència dels llibres.

    En la part comuna de reflexió lingüística hi havia preguntes sobre seqüències gramaticals i oracions subordinades.

    Política i moviment obrer

    L’examen d’història de dijous va preguntar per la Segona República, els moviments obrers a Espanya entre els anys 1902 i 1923, la política exterior del franquisme i la Guerra Civil. L’alumnat havia d’escollir dos d’aquests quatre exercicis i desenvolupar les respostes.

    Així, al primer exercici hi havia una imatge de Josep Maria Sagarra publicada a ‘La Vanguardia’ el 17 d’abril del 1931 en què es veia una dona amb una bandera republicana davant l’Ajuntament de Barcelona. Havien de contextualitzar-la i tractar, o bé sobre l’Estatut de Catalunya del 1932 i els fets d’octubre del 34, o bé sobre les eleccions del febrer del 36 i el període anterior a l’esclat de la Guerra Civil.

    A la segona prova hi havia un fragment del discurs de l’exministre d’Assumptes Exteriors Ramon Serrano Suñer del 24 de juny del 1941 publicat al diari ‘Arriba’, amb el qual el règim franquista va convocar el reclutament per a la Divisió Blava, i s’havia d’identificar el context i el contingut. A més, s’havien de comentar les característiques polítiques i institucionals del règim franquista entre 1939 i 1947 tot explicant tres de les lleis més rellevants, o tractar sobre la política exterior del franquisme durant la Segona Guerra Mundial i fins al 1953.

    Un altre exercici consistia en desenvolupar un fragment de l’article ‘Rebeldes, rebeldes’ d’Alejandro Lerroux publicat l’1 de setembre del 1906 a ‘La Rebeldía’, i escollir entre la conflictivitat social i obrera a Espanya entre 1902 i 1923, i la crisi del sistema de la Restauració des del punt de vista polític del 1914 a la dictadura de Primo de Rivera.

    La quarta opció era una fotografia de Carlos Pérez de Rozas del 28 d’agost del 1936 a Barcelona on es veia la sortida cap al front de la columna Los Aguiluchos (FAI). A més d’identificar el context històric, havien de desenvolupar un dels dos ítems següents: l’evolució econòmica i política de Catalunya durant la Guerra Civil, esmentant la dualitat de poder del 36, les col·lectivitzacions i els Fets de maig del 1937; o el final de la Guerra Civil a Catalunya exposant tres de les causes de la derrota republicana.

    Idiomes

    A l’examen d’anglès, la comprensió lectora tenia com a protagonista un text adaptat d’Amelia Tait per ‘The Guardian’ en què tractava aspectes com la immersió, la cultura pop i Netflix. La comprensió oral corresponia a un programa de ràdio sobre la realitat dels monologuistes i l’embaràs. La redacció havia de ser sobre un dels tres temes proposats: el temps que dedica el jovent al mòbil, les emissions dels avions i com afecten al canvi climàtic, i un email a un amic sobre una experiència immersiva en una sèrie.

    L’anglès és la llengua estrangera escollida per la majoria d’estudiants, amb un 98,74%, segons dades de la Conselleria de Recerca i Universitats de la Generalitat, seguit del francès, l’alemany i l’italià.

    ‘Era per entrar a la NASA?’

    Si bé la tònica general ha estat la diversitat d’opinions, però destacant que no ha estat tan difícil i que la gran majoria d’estudiants aproven les PAU, l’examen de Física ha causat cert enrenou, i així ho han mostrat en les xarxes socials. Hi ha milers de queixes sobre la dificultat de la prova, amb comentaris com ‘Era per entrar a la NASA?’ o ‘S’han passat’.

    Toda la confianza que he ganado en castellano e ingles ha sido barrida por el examen de fisica

    se han pasado

    — fernanfloo fan account (@ohoxd_) June 7, 2023

     

    q fuma el q fa els examens d física?? i deien q l’any passat va ser difícil…😩 #selectivitat23

    — raya (@seergiraya) June 7, 2023

    S’havien de contestar quatre de les set qüestions plantejades, com determinar la massa de mart i la intensitat del camp gravitatori que crea a la seva superfície a partir de les dades de dos satèl·lits; calcular el vector d’un fil conductor i el mòdul del camp magnètic total al centre d’una circumferència; o determinar la freqüència i longitud de les ones del mar, així com la velocitat de propagació.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    accés a la universitat PAU Selectivitat
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Marta Comas: “És més important que mai tenir una veu col·lectiva dels mestres”
    Next Article
    Anàlisi
    Quan una tira de còmic va catapultar els diaris
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Anàlisi
    Tria pragmàtica de places MIR

    maig 16, 2025

    Actualitat
    Equitat i bretxa de gènere, assignatures pendents a la universitat

    maig 2, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.