Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Joan Domènech

    Jaume Celajuny 29, 20184 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Homeneatge del Fructuós Gelabert a Joan Domènech, el 15 de juny
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Homeneatge del Fructuós Gelabert a Joan Domènech, el 15 de juny | Foto: Roser Argemí (twitter)

    Vaig conèixer-lo fa molts anys –de tot en fa més de quaranta, pel cap baix–, quan jo representava Rosa Sensat a la que seria la futura Federació de Moviments i ell venia en nom de Santa Coloma de Gramenet. La nostra amistat es va forjar al llarg de moltes sessions de debat sobre quina escola volíem i què havíem de fer per anar convertint-la en una realitat que mai ens acabaria de satisfer del tot, per tot allò de la utopia que sempre tenim  a frec de dits però mai acabem de fer nostra, com ha de ser per altra banda. Ai, estimat Joan, les utopies ens han fet anar de corcoll, però encara, i mira que ja tenim una edat, formen part del nostre present i encara estem disposats a jugar fort per convertir-les en realitats palpables, realitats que ens facin sentir més humans.

    En Joan és un dels que ha ensenyat que per aproximar-nos a la idea de ser un bon mestre hem d’acceptar que sempre serem aprenents, que el dia que ens creiem que hem assolit aquest objectiu ja podem tornar a començar. I ens ha ensenyat una altra veritat molt important: la nostra feina té una acció que s’impulsa des de l’escola, des de l’aula, però que es dona en un context determinat i que quan cal els  nostres esforços han d’anar adreçats a canviar el context, a més del text, és clar. Per això en Joan  ha estat present d`una manera molt activa, a la sala de màquines i al pont de comandament, al costat, al davant i al darrere de moltes iniciatives que han generat els debats més potents que hem tingut a la nostra societat des de fa anys i panys. Però encara hi ha una altra cosa en la manera de ser d’en Joan i d’entendre l’educació molt rellevant: la seva reflexió teòrica, aquesta reflexió que ell ha posat a prova en múltiples ocasions i davant de públics molt heterogenis i sempre de manera brillant, ha d’acabar repercutint a l’escola, en el dia a dia de cada aula. Les polítiques macros, per dir-ho ras i curt, han d’aterrar al món de l’aula i de cada centre o de cada zona, s’han de convertit en polítiques micro, polítiques de proximitat. Allò que considerem macro i el que considerem micro mantenen una relació dialèctica molt estreta i en Joan ens ho ha evidenciat en nombroses ocasions.

    Ha estat autor de molts articles, ponències… i d’un llibre fonamental que es diu Elogi de l’educació lenta on demostra que cal impulsar una mirada atenta i reflexiva sobre el temps. La nostra acció, sempre adverbial, es desenvolupa en el temps i el temps té diverses interpretacions. En Joan defensa una concepció temporal que s’ajusti a les  necessitats que té cada nen, cada nena o cada jove per anar-se construint.

    Els que tingut el privilegi d’assistir a la seva festa de jubilació hem constatat el que ja sabíem abans d’arribar-hi. Ens hem retrobat amb un Joan tendre, fidel a uns principis que ha anat elaborant lentament i sempre amb els altres –i contra els altres quan ha convingut-, un aprenent de mestre que no ha tirat la tovallola, que continuarà present en el debat educatiu. I no podia ser d’una altra manera, si més no jo no puc imaginar-me en Joan deixant de ser un home bo que es fa preguntes i mira de trobar respostes que estiguin al servei de tota la col·lectivitat.  Un ésser humà que no se sap sol, que se sap necessitat dels altres per saber qui és i, sobretot, per saber cap a on vol anar i cap a on vol que vagin les coses que estima i poques n’estima tant com l’educació del nostre país.

    Amb aquesta jubilació tinc la sensació que guanyo un temps a la meva vida molt important perquè ara tots dos, i que s’hi afegeixi qui vulgui, podrem seure davant d’un cafè i continuar fent de manera més relaxada, això sí, el que sempre hem fet. Conversar sobre les coses del món i estimar-nos i estimar.  I confiar i esperar que tot acabarà tenint un sentit i que la feina del present s’impregna de la memòria i de la utopia i de memòria en tenim molta i d’utopia també. Per tant, un present  molt intens el que et vaticino, estimat Joan, estimat amic, estimat aprenent de mestre avui jubilat de l’esclavitud del rellotge, però no pas de la vida.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Educant en el caos (carta d’un docent desencisat)
    Next Article
    Opinió
    En el 50 aniversari de ‘Pedagogia del Oprimido’
    Jaume Cela

    Mestre i escriptor

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}