Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    La comunitat educativa catalana confia poc en el relleu al ministeri i fixa la vista en les eleccions

    Redacciójuny 26, 20154 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Capçalera de la manifestació.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El clima és de satisfacció. Ha plegat ni més ni menys que el ministre d’Educació més mal valorat i el que més ha indignat la comunitat educativa des del restabliment de la democràcia. Ara bé, les expectatives per a professors i famílies no són gaire més elevades per al nou responsable de la matèria, Íñigo Méndez de Vigo. La vista de la comunitat educativa catalana està posada ja en el cicle electoral de la tardor, del qual esperen que obri majories que permetin tombar les polítiques del PP en matèria educativa.

    L’adéu de José Ignacio Wert no només deixa un estol de sortides de to que han revolucionat el sector, sinó un grapat de polítiques que ja s’estan implantant a les aules, també a les catalanes. El seu màxim exponent és la llei orgànica de millor de la qualitat educativa (LOMCE) -que de manera més o menys suavitzada s’aplica a Catalunya-, però també ha deixat com a llegat una reforma dels graus universitaris que ha sublevat estudiants i docents, i unes retallades impulsades amb els famosos decrets de 2012, que van suposar un augment generalitzat de ràtios, l’augment d’hores lectives del professorat i l’increment de les taxes de les matrícules universitàries.

    “Ens alegra molt que l’hagin fet fora, però del canvi no n’esperem res”, apunta el president de la principal federació d’AMPA (Fapac), Àlex Castillo, que assegura que “encara que el nou ministre vulgués obrir-se a dialogar, cosa que dubtem, no tindria temps”. Méndez de Vigo podria ostentar el càrrec a tot estirar mig any, comptant en aquest període els mesos d’estiu.

    Per tot això, els principals actors de la comunitat educativa confien més en paralitzar la LOMCE a partir dels possibles canvis de majoria al Congrés dels Diputats, atès que tots els partits de l’oposició van pactar derogar la normativa si el PP perdia la majoria. Un escenari que ja s’ha començat a donar en 12 comunitats autònomes després de les eleccions del 24 de maig.

    “S’ha d’aturar el calendari de la LOMCE automàticament”, sentencia Jaume Aguilar, president de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya, que anima les comunitats autònomes, entre elles Catalunya, a iniciar ja un front comú per planejar-ne la retirada. “El cessament de Wert, l’únic que defensava aquesta llei, demostra la inutilitat del procés de validació d’aquesta norma”, sosté.

    Així doncs, la majoria considera que no val la pena traslladar noves demandes concretes al nou ministre. Només el sindicat CCOO ha formulat una sèrie de peticions per evidenciar que “no ens conformem amb un canvi de cares”. D’entrada demanen una reunió amb Méndez de Vigo, a qui volen traslladar cinc demandes concretes que ja han expressat als governs autonòmics, i que tenen a veure amb els “drets laborals del professorat” i les polítiques d’equitat. Aquests són la retirada de la LOMCE, la paralització de les retallades -fins assolir un finançament educatiu d’un 7% del PIB-, l’aturada del 3+2, l’impuls de polítiques per millorar la qualitat educativa i l’obertura de negociació amb els sindicats “per atendre les necessitats dels docents”.

    En aquest sentit, un dels reptes del nou ministre serà recuperar el diàleg amb el sector. No només pel que fa a reunir la Mesa de Negociació, fet que no suceeix des de fa mesos, sinó per capgirar una actitud, la de Wert, de nul·la consideració cap a professors, famílies i estudiants.

    Passant llista, els agents educatius catalans no obliden tampoc l’atac a la llengua catalana de Wert. La intenció d’introduir el castellà com a llengua vehicular a les aules, tant a través de la LOMCE com recolzant les sentències del 25%, “reflecteix la voluntat espanyolitzadora del PP, cosa que tampoc esperem que varïi amb els canvis”, segons Ramon Font, portaveu d’USTEC-Stes.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El principal repte del nou ministre d’Educació: dialogar amb una comunitat educativa indignada
    Next Article
    Actualitat
    Infància i transsexualitat: el gènere sentit, la identitat viscuda
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025

    Anàlisi
    El 70% dels adolescents de 14 anys tenen accés il·limitat a pantalles en el seu temps lliure

    novembre 13, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}