Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    La comunitat sorda bilingüe reclama més recursos educatius per als seus infants

    Joan Domènechjuliol 11, 20224 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “La reunió ha anat bé, però ens consta molt confiar, ens han enganyat moltes vegades”. Així ha sortit aquest matí Marian González –mestra, mare d’un jove sord i presidenta de l’entitat Volem Signar i Escoltar– de la reunió que ha mantingut amb la directora i subdirectora general d’educació inclusiva, Laia Asso i Sisa López, acompanyada d’Albert Ramon Casellas, president de Fesoca, la federació d’entitats de persones sordes bilingües. A fora, els esperaven un centenar de persones pertanyents a aquesta comunitat, a més a més de professionals de l’escola municipal Tres Pins, situada a la muntanya de Montjuïc i l’única de tot Catalunya on els alumnes sords que opten per la modalitat bilingüe (signes + oralitat) accedeixen al tipus d’ensenyament que desitgen.

    Aquestes entitats defensen que la llengua natural de les persones sordes és la de signes, i en el cas català la LSC (Llengua de Signes Catalana, declarada oficial pel Parlament l’any 2010). I fa molts anys que denuncien que les administracions sanitàries i educatives catalanes tendeixen a empènyer les famílies joves amb un nadó amb sordesa (sobretot, si són famílies oïdores) únicament cap a la modalitat oral. Les persones sordes bilingües no menystenen els avenços tecnològics en audició (audífons i implants coclears), però consideren que són un complement de la seva llengua natural, i per tant afirmen que els infants amb sordesa que són empesos únicament a la modalitat oral pateixen “privació lingüística”, i que això pot tenir conseqüències negatives serioses en el seu desenvolupament.

    Aquest sector de la comunitat sorda fa anys que reivindica que hi hagi un centre similar a Tres Pins a cada servei territorial, o si més no a cada capital de província. Però no se’n surten. El que tenen alguns infants amb sordesa que viuen lluny de Barcelona són algunes hores d’intèrpret a l’aula, però després els és molt difícil establir vincles amb els seus companys. Aquest matí el que Volem Signar i Escoltar ha plantejat al Departament ha estat la necessitat de reconvertir l’Escola Tres Pins en institut escola, ja que l’institut públic que era la continuïtat natural d’aquest centre (l’Institut Consell de Cent) està perdent aquesta característica, en part també a causa de la pèrdua d’alumnat sord. A la reunió, les responsables del Departament han assegurat que la possibilitat de reconvertir Tres Pins en institut escola el curs 2023/24 està sobre la taula. “Si no ho compleixen vindrem aquí cada dia”, ha advertit González.

    Marian González i Albert Ramon Casellas, a la sortida de la reunió | Foto: VS

     

    A la sortida de la reunió, González ha llegit un manifest en el qual es denuncia “la visió patològica i medicalitzada” que tenen les autoritats educatives en relació a la sordesa. “Les famílies constantment rebem orientacions més centrades en la restauració de l’audició o de la parla; no en la comunicació o socialització en general, o del valor de les altres llengües, que també poden ser beneficioses”, diu el manifest, en el qual també es reivindica la presència de la LSC en l’etapa 0-3. “No hi ha cap escola bressol bilingüe a Catalunya, només hi ha una municipal a Barcelona (EBM Forestier) en la qual s’està duent a terme una experiència pilot en aquests moments i que potser en el futur arribi a ser bilingüe”, explica González. A banda, hi ha dos centres d’educació especial a Barcelona i Girona amb modalitat bilingüe.

    També han parlat sobre l’etapa postobligatòria, ja que, com han denunciat repetidament, els joves amb sordesa que opten per la modalitat bilingüe tenen moltes dificultats per disposar d’un intèrpret en llengua de signes durant totes les hores de formació.

    Els representants familiars també han exposat quatre casos particulars d’infants sords que volen optar per modalitat bilingüe i no poden, un dels quals el d’una nena d’Ucraïna de set anys, que va arribar a Catalunya a l’inici del conflicte i que no ha estat escolaritzada des d’aleshores. La llengua de signes ucraïnesa i la catalana no tenen res a veure, però el desig d’aquesta família és que la nena aprengui la LSC, de la mateixa manera com els alumnes ucraïnesos oïdors arriben sense saber català ni castellà i l’aprenen.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Alumnes sords Escola inclusiva
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    La universitat catalana, entre el neoliberalisme i el control polític
    Next Article
    Opinió
    Les noves retallades de la ‘legislatura de l’FP’
    Joan Domènech

    Related Posts

    Opinió
    600 anys convivint

    febrer 18, 2025

    Actualitat
    Només el 10% de l’alumnat amb necessitats especials fa batxillerat

    gener 28, 2025

    Pòdcast
    Efrèn Carbonell: “És un valor poder tenir una diversitat d’alumnat dins una aula”

    novembre 12, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}