Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    La crisi repercuteix en els adolescents: més casos de trastorns de conducta

    Blanca Blaygener 29, 20164 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Un grup d'adolescents en un centre. ENRIC CATALÀ
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “Actualment els pares solen dir que se senten desorientats, desbordats o perduts en com educar els seus fills davant els múltiples riscos i potencialitats que tenen actualment. Molts d’ells pensen que arriben tard a la petició d’ajuda, ja que quan la realitzen, el seu fill presenta una simptomatologia greu”, apunta l’informe Adolescents amb trastorns de comportament, com podem detectar-los? què cal fer?, editat per l’Hospital Sant Joan de Déu en col·laboració amb els Laboratoris Ordesa.

    L’informe, presentat aquest dijous a Barcelona, revela que la crisi econòmica i els canvis socials viscuts en els darrers anys s’han traduït en un increment del nombre d’adolescents amb problemes de comportament i fa algunes recomanacions sobre com abordar la situació. La informació s’ha fet a partir de les dades que es desprenen de les enquestes fetes a 1.300 pediatres, professores, pares i mares i professionals de la salut mental a tot l’estat. Dels pediatres enquestats un 96% afirma haver detectat un increment en les peticions per problemes de conducta, convertint-se aquesta en la primera causa de consulta sobre salut mental, segons indiquen psicòlegs i psiquiatres.

    D’acord amb els resultats de les enquestes, els trastorns de conducta que han experimentat un major augment en els darrers cinc anys són els relacionats amb l’aprenentatge i el TDAH. De fet, es calcula que un de cada cinc infants tindrà algun trastorn de conducta abans de ser adult. Entre els factors de risc que apunta l’informe pel que fa a l’àmbit familiar hi ha un control parental inadequat, la falta de comunicació entre pares i fills o que els pares no tinguin temps d’estar amb els seus fills. Un dels factors de risc que es reconeix també en l’informe però és el fet que la família tingui un baix nivell socioeconòmic.

    El principal repte: millorar la coordinació

    Una dada reveladora és la que apunta que davant d’un possible trastorn de conducta dels seus fills un 49,2% de les famílies va al pediatra, al metge o al psicòleg directament i no comunica a l’escola el problema. “La majoria dels pares que van afirmar que a l’escola no els havien dit res, tampoc havien comunicat els problemes dels seus fills a l’escola per considerar que aquests no eren un problema escolar, o per desconfiar de la capacitat de l’escola per gestionar aquests casos”, es diu en el document.

    Amb tot però és a l’escola on es detecta un important percentatge de casos (46,3%) i és per això que es ressalta també la importància de l’escola en la intervenció i derivació d’aquests casos a professionals externs. Una de les realitats que posa de manifest l’enquesta és precisament la manca de coordinació entre els diferents col·lectius implicats, una realitat que s’assenyala com el principal repte avui. I és que, per exemple, una gran part dels pediatres diu desconèixer els recursos educatius existents per tractar aquests problemes.

    “La crisi ha generat noves necessitats i ha fet fonamental la millora de la coordinació i la realització d’un acostament multidisciplinar, que uneixi pediatres, educadors, pares i professionals de la salut mental per aconseguir una millor prevenció i tractament dels problemes de conducta així com poder afavorir la detecció precoç”, resen els responsables de l’informe.

    Reivindiquen més recursos i una formació adequada

    Els professionals que se senten més desemparats a l’hora de donar resposta a aquests joves són els professors. Entre els docents enquestats, un 90% assegura que hi ha bons recursos per tractar problemes de comportament però admeten que són insuficients i denuncien, a més, que els recursos disponibles s’han reduït en els últims anys.

    Els professors reivindiquen també formació per fer front a aquest tipus de situacions ja que segons diuen la formació en aquest sentit és inadequada. Una altra de les consideracions que el col·lectiu docent reclama és un major reconeixement per part dels pares i també per part de les institucions en les quals treballa.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    adolescents crisi econòmica pobresa Sant Joan de Déu TDAH transtorns de conducta
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    10 imatges virals sobre tecnologia social: narracions, xarxa i la cultura digital
    Next Article
    Actualitat
    Orgull de ‘profe’ (Quan l’educació passa per demanar ajut als joves)
    Blanca Blay

    Related Posts

    Anàlisi
    Nostàlgia pels estius dels noranta a l’adolescència

    maig 6, 2025

    Opinió
    Sense casa no hi ha educació

    abril 24, 2025

    Opinió
    ‘Adolescence’ posa el focus en el malestar juvenil: educar en valors democràtics per revertir-lo

    abril 23, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}