Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    ‘La Favorita’ i ‘Green Book’

    Jaume Celafebrer 7, 20193 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    ‘La Favorita’

    Les pel·lícules de Yorgos Lanthimos no et deixen mai indiferent i això és una gran qualitat. Si heu vist Canino, Llagosta, Alps o El sacrifici d’un cérvol sagrat coincidireu amb  mi en aquesta valoració. I ara passa el mateix amb l’extraordinària La favorita, que mostra la lluita pel poder de dues dones que volen tenir la capacitat de fer anar la reina Anna d’Anglaterra –de la casa dels Estuard– per on elles volen.

    Lanthimos fa servir tots els recursos visuals i els provinents dels altres llenguatges que conformen una pel·lícula –fixeu-vos en la música– per aconseguir els seus objectius. En aquest cas mostrar l’anàlisi de les manipulacions de les dues dones per fer-se seva la voluntat d’una reina feble, esgotada per culpa de la gota que pateix, poc afavorida i sense descendència, a més d’estar envoltada de conills que representen els fills que no ha tingut.

    I és també una pel·lícula sobre l’amor, un amor que es barreja amb el poder i que ens recorda que per molt reina que siguis les teves necessitats afectives són les mateixes que la dels últims criats, i que amor i domini poden ser cosins germans.

    Cada personatge té les seves intencions per fer el que fan, i el director les filma sense jutjar-les. Si de cas, el judici ja el farem els espectadors.

    Cal destacar, i molt, els excel·lents treballs de les tres principals protagonistes. Olivia Colman dóna vida a la reina Anna, Rachel Weisz a Lady Sarah, la seva gran amiga, i Emma Stone a Abigail, una noieta que pertanyia a les classes superiors, però que va caure en desgràcia i ara retorna a la cort per recuperar el seu paper. Totes tres són candidates a un Oscar la nit de la catifa vermella. Veurem què passa.

    El que em sembla indiscutible, a part del talent de les tres actrius, és l’originalitat del director grec, que mai no deixa de sorprendre’t.

    ‘Green Book’

    Les persones enteses en cine han classificat de maneres diverses les pel·lícules, com passa amb la resta de les belles arts. Jo, que sóc un enamorat del cinema (no pas un expert), m’he inventat una classificació que ningú més fa servir: hi ha pel·lícules bufones. Són aquelles obres que t’expliquen una història molt ben narrada, ben dirigida i ben interpretada i malgrat et mostren que el món no és de color de rosa, surts reconfortat, amb ganes de saludar els desconeguts i avances pel carrer amb un somriure a la cara.

    Green book, de Peter Farrelly, pertany clarament a aquest grup. Ens explica la relació que neix entre un pianista negre i un home blanc que li ha de fer de xofer i el porta a tocar a ciutats de l’Amèrica racista, on malgrat s’han aprovat les lleis dels drets civils perduren creences i conductes que han de ser absolutament denunciades i arraconades al bagul de la història i sense el permís de l’extrema dreta.

    A poc a poc, els dos protagonistes van aprofundint el vincle inicial que s’acaba convertint en una amistat –està basada en fets reals– bellíssima. El contrast entre tots dos és molt elevat, però aquesta diferència s’anirà diluint i tots dos seran capaços d’aprendre l’un de l’altre.

    Cal destacar el paper de l’oscaritzat Mahershala Ali i, sobretot, del candidat Viggo Mortensen, un actor a qui no costa gens estimar.

    Bons sentiments, humor, moments de tensió… i el record d’aquella altra pel·lícula que unia una vella dama amb un conductor negre. Ja haureu endevinat que parlo de Paseando a Miss Daisy.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    ‘Família no nuclear’, un documental recorre quatre dècades d’experiències comunals a Barcelona
    Next Article
    Opinió
    Olga Espinàs
    Jaume Cela

    Mestre i escriptor

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}