Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    La Formació Professional no és la solució al fracàs escolar

    João Françajuny 11, 20143 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Presentació de l'informe sobre FP a l'Ateneu Barcelonès
    Presentació de l’informe sobre FP a l’Ateneu Barcelonès

    A pesar de les propostes del govern català o estatal, la Formació Professional no és la solució al fracàs escolar, sinó una solució per a qui vulgui fer estudis professionalitzants. És un fet en el que ha insistit molt Òscar Valiente, professor d’Educació a la Universitat de Glasgow i coordinador de l’estudi Els reptes de la Formació Professional a Catalunya: indicadors comparats i propostes de reforma que ha presentat aquest dimecres la Fundació Jaume Bofill.

    L’estudi assenyala que actualment els estudis professionals són l’única via d’accés a l’educació de les persones que no han graduat l’ESO. I a Catalunya és el lloc on han detectat que més s’ha dirigit els estudiants amb dificultats en aquest sentit. És la comunitat autònoma amb una major proporció d’estudiants de Cicles Formatius de Grau Mitjà que accedeixen sense el títol de l’ESO, un de cada tres.

    “Hi ha molts centres que a partir de 3r d’ESO ja comencen a preparar els estudiants per les proves d’accés a grau mig en comptes d’acabar el currículum”, lamenta Valiente. “El problema del fracàs escolar s’ha de solucionar a l’ESO, estem carregant la FP amb els problemes d’altres nivells educatius”, afegeix.

    En aquest sentit, el sociòleg ha carregat contra les polítiques de retallades del govern. “No ajuda als centres de FP el fet d’haver d’atendre un alumnat que no té unes competències que hauria d’haver assolit en l’educació obligatòria, i això és una conseqüència de retallar recursos a la secundària, amb menys hores de professorat i una ràtio més alta no poden atendre les dificultats”, explica.

    Els bons resultats de la FP

    L’objectiu de la FP, recorda Valiente, és oferir uns estudis professionalitzants, i considera que és un objectiu important. Assegura que els joves que surten al mercat de treball només amb el títol de batxillerat no estan prou preparats. “El batxillerat només et prepara per als estudis universitaris, però no per cap feina”.

    L’estudi nega que, com sovint es diu, hi hagi massa titulats universitaris a Catalunya. “El que hi ha és una franja molt gran de la població amb baix nivell de formació”, lamenta el professor.

    Tot i això, la demanda d’estudis de Formació Professional està creixent, també entre les persones aturades, que tot i tenir opcions específiques de formació, opten per la formació inicial –els cicles de grau mitjà o grau superior– perquè, segons Valiente, en tenen una valoració més positiva. Aquest fet fa que estigui canviant la realitat dels centres, i estudis de grau mitjà, pensats per a joves entre els 16 i els 18 anys avui en dia tenen una majoria d’estudiants majors de 20 anys.

    Un altre element que destaca l’estudi és que la majoria dels graduats en Cicles de Formació de Grau Superior segueixen estudiant quan finalitzen els estudis, en la majoria de casos amb estudis universitaris. En aquesta línia, però, Valiente considera que s’haurien d’adaptar els currículums de la FP, perquè no estan pensats per qui vulgui seguir estudiant.

    “És molt bo per a l’economia d’un país i pels seus treballadors saber que si hi ha un canvi de conjuntura estan preparats per seguir estudiant”, conclou el professor.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    FP bàsica Fundació Jaume Bofill Òscar Valiente
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Per què no orinen els ocells? La primera jornada de selectivitat en 10 tuits
    Next Article
    Actualitat
    Un govern contra l’escola
    João França
    • Website
    • X (Twitter)

    Periodista. Ex-redactor en cap de Catalunya Plural

    Related Posts

    Actualitat
    Un nou institut d’FP Sanitària vinculat a l’Hospital de Sant Pau es posarà en marxa el curs vinent

    març 20, 2025

    Reportatge
    Dones electricistes, fusteres o soldadores

    març 6, 2025

    Opinió
    Transformar des de la raó

    desembre 17, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.