Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La màquina sense ànima que et tria l’escola

    Redacciójuny 15, 20165 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Els pares porten en Teo a l'escola. / SANDRA LÁZARO
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El periodista Ernest Cauhé relata en primera persona el viacrucis viscut a l’hora de preinscriure la seva filla a una escola pública del barri de Gràcia. 

    Ha arribat l’hora. L’olor de menjar d’escola els remet a la seva infància. Seuen a l’aula de plàstica. Encara se’n diu plàstica? El fill petit, entre els braços. La gran, a l’escola bressol. Anys preguntant-se quin regust tindria aquest moment. El moment de triar escola. La directora dóna la benvinguda als pares. Se’ls fa un nus a la gola. A tots dos. Es busquen la mirada. No poden evitar emocionar-se. L’escola dels fills. L’escola.

    La mare anota en una llibreta. Ell escruta la presentació com si fos en una roda de premsa. La projecció no funciona. El discurs se’ls atravessa. Uns pregunten pel menjar. Altres pels horaris. Visiten el centre. Cap criatura. Surten al carrer amb total desconcert. És l’escola? Una escola. Vint-i-dues famílies a les portes obertes. Només set places. Però avui no s’hi amoïnen. Aquesta no serà l’escola..

    Disposats fer una bona recerca, obren un excel. Públiques. Concertades. Preus. Distància. Punts forts. Punts febles. I es fan un calendari de visites. Revisen criteris de puntuació. Contrasten. Pregunten. No tenen punts extra. La trista competició de triar escola està en marxa. I la vida s’accelera.

    Sacrifiquen un altre matí de feina. Dos. Tres. Quatre. Cinc. No hi ha hores perdudes. És per triar escola. L’escola. El pare no ho veu clar. La mare és optimista. Proximitat. Projecte educatiu. El treball per projectes. La sort. La motivació. Sense llibres. Què són els ambients? Montessori. Rosa Sensat. Qui és el Consorci? Els bolets. Molts bolets. Pública? Concertada? Tradicional? Activa?

    Googlegen. Pregunten. Escolten. Llegeixen. Tornen a preguntar. A la porta d’una escola. D’aquella altra. Miren cares. De pares. De criatures. De mestres. Busquen somriures. Il·lusió. Passió. Paciència. Intel·ligència. Estima. Pare i mare en parlen. Somien. Discuteixen. És aquesta l’escola? O aquella altra? Agafen la paperassa i escriuen. En trien una. Dues. Tres. Quatre. O cinc escoles. Les mateixes que haurien triat abans de la ronda maratoniana de visites. Uf, diu ell. Ah, diu ella. Sense punts extra, van a sorteig. I tu, també tens punts?

    No, diu ella. Merda, diu ell. El sorteig els deixa dels últims, els diuen. No hi ha prou places, publiquen. Com? Diu tothom. Ploren. Primer ell. Després ella. Truquen a l’escola. Hi van en persona. No els obren. Pregunten. Per l’intèrfon. Repregunten. Ara sí que els obren. Truquen al Consorci. Sense resposta. Piulen. @senseplaces. Repiulen. Busquen dades. Van a l’assamblea. Més pares. Cent. Dos-cents. Tres-cents. Criden. Opinen. Es manifesten. L’AMPA. La plataforma. Van al Consorci. S’informen. Es queixen. Ploren. Paciència. Intenten viure’n aliens. No poden. Que coneixes qui? Potser ella. Ho teniu fotut. És un drama. El regidor? L’alcaldessa? La consellera? Un altre any igual? No. Pitjor.

    Parlen amb el Consorci. No us toca. Ho teniu magre. I tu, també tens punts? Admetem el frau, els diuen. Celíacs, monoparentals, intol·lerants a la lactosa a cada casa. Però res a fer. Res per millorar. Com? Hi fan bona cara. Injustícia? Mala o bona sort? L’administració sense ànima. Heu d’esperar. Més? Fins quan? Potser a la Subcomissió. Submcomi… què? L’última opció. La salvació. No. L’agonia. El mercat de calaf de les places escolars. Quin dia? A quina hora? Sí, hi ha gent que es queixa, però funcionem així. Us heu de llevar d’hora. Heu de ser els primers. Quina vergonya. Tercermundista.

    Ell va a la tele. Un alt càrrec dóna la cara. Exposa dades cuinades. Intenta amagar el problema. Un dia més. Un any més. Demanda d’escola pública rècord. Ineficiència rècord. Cinisme rècord. L’audiència jutja.

    Per fi, assignació de places. La nena anirà lluny de casa. Fora de la zona d’influència. No tenien punts per triar el centre. Però sí perquè algú la triï per ells. O bé una màquina. Sí, és una màquina. La màquina sense ànima que et tria escola. La implacable màquina de l’administració. Ja ha triat escola.

    I quina escola? La màquina els llença la filla a una escola ‘contenidor’. No omple ni a la segona repesca. Es veu que vol impulsar un nou projecte. Amb l’ajuda dels pares. Perquè hi ha escoles de segona? I de tercera? Ell i ella demanen visita. El director accepta. Els dóna el pèsam. Explica el centre amb resignació. I ven el canvi d’orientació pedagògica amb sopor. Es jubila. I avui amb prou feines ha tingut temps de dinar. Aquesta és l’escola?

    Subcomissió. Ell és lleva a les 4. Ni sap què hi busca. Ja hi ha un pare. Fan cua. I altres van arribant en comptagotes. Surt el sol. I ja son quinze, vint, trenta, quaranta famílies. A tots els barris. Ell entra el segon. I demana la gestió proposada pel Consorci. Posar-se a la llista d’espera d’un altre centre. No podem fer-ho. Com? Tres setmanes d’espera per això? Una nit al ras? Ell i ella es busquen la mirada. El petit, al cotxet. Somica. I quan estan punt d’esclatar en un plor de ràbia… Un moment. Potser podríem… Bé, no és el lloc, però ompliu el document. A quina escola? Ja veurem. Silenci. I encara els donen les gràcies. Encara són agraïts amb la màquina de triar escoles.

    Però cap notícia. L’espera s’allarga. Ningú els informa. La màquina no parla. I aquesta setmana han de fer la matrícula. Ha arribat l’hora. Deixadesa. Desafecció. Desil·lusió. Desmonten projectes? L’escola ho és tot. L’escola dels fills. L’escola?

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    AMPA bolets consorci d'educació escola pública Matriculacions opinió portes obertes Preinscripcions escolars sense places Triar escola
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Carta a la Rosa Mari, professora acomiadada fa un any a causa de la seva maternitat
    Next Article
    Actualitat
    Ensenyament suspèn l’ampliació de 540 dotacions de personal per atendre la diversitat a les escoles
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}