Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    El projecte pilot Mentoria a Educació Secundària (MES) a la comarca d'Osona, impulsat per la Universitat de Vic i la Fundació Antiga Caixa Manlleu, indica que aquest acompanyament individual actua com a "contenció" perquè l'alumnat continui els estudis
    Ana Basantamaig 21, 20255 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Estudiants d'educació secundària | UVic
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “Participar en una mentoria és un suport de reducció de taxes d’abandonament escolar”, assegura Verònica Jiménez, professora de Psicologia de l’Educació de la Universitat de Vic (UVic-UCC) i investigadora principal del projecte de mentoria professional MES (Mentoria en Educació Secundària), impulsat per la UVic i la Fundació Antiga Caixa Manlleu.

    Aquesta prova pilot s’ha realitzat a cinc centres educatius de la comarca barcelonina d’Osona durant els tres cursos escolars compresos entre els anys 2021 i 2024. Inicialment, van participar de forma voluntària 38 alumnes de 3r i 4t d’ESO en risc d’abandonament escolar prematur (AEP) i quatre mentors i mentores professionals. El nombre de participants va anar fluctuant, de manera que van haver-hi noves incorporacions i també baixes, i en finalitzar el projecte hi havia 26 estudiants de 4t d’ESO mentorats.

    D’aquests 26 joves, 16 van fer cicles formatius de grau mitjà (CFGM), 5 van cursar batxillerat, 6 van optar per Programes de Formació i Inserció (PFI), 2 van repetir 4t d’ESO i 2 van ser baixa per motius de mobilitat geogràfica.

    Fan més els deures

    L’anàlisi qualitativa indica que els i les mentorades fan més els deures, van a les classes lectives amb més seguretat i la majoria opta per continuar estudiant. Aquests estudiants han rebut una hora i mitja de mentoria a la setmana fora de l’horari lectiu.

    La investigació va tenir en compte diferents aspectes, com ara emocionals, personals, acadèmics i familiars, i tenia com a objectiu identificar millores en l’escolaritat, així com canvis reals arran de la participació en la mentoria i quines barreres i facilitadors es trobava el propi projecte.

    Augmenta l’autoestima

    Els diferents tests d’autoconcepte i d’autoestima realitzats periòdicament, assenyalen que si bé durant els primers mesos les persones mentorades tenien un pitjor concepte d’elles mateixes, en avançar el curs els resultats s’apropaven més a la resta de companys i companyes.

    “Hem observat una millora en els estudiants que disposen del suport del mentoratge, els quals acostumen a tenir un concepte d’ells mateixos inferior, fet que disminueix el seu rendiment i impacta en la seva autoestima”, explica Jiménez.

    D’altra banda, van detectar que les noies mentorades tenien més casos de rebuig dins de l’entorn social i fins i tot casos “preocupants” de rebuig creixent.

    Els resultats es mantenen estables o milloren

    Pel que fa a la dimensió acadèmica, el grup d’estudiants mentorats té quatre vegades més de possibilitats de suspendre tres assignatures o més, una xifra que no ha empitjorat, la qual cosa fa pensar que “el programa fa de contenció. Ser mentorat fa que els resultats es mantinguin estables o millorin”, destaca la investigadora i membre del Grup de Recerca sobre Atenció a la Diversitat (GRAD) de la UVic”. “Cal tenir en compte la manera com cada centre educatiu gestiona l’atenció a la diversitat i com es configuren els grups classe, ja que això condiciona la manera com l’alumne s’autopercep”, afegeix.

    A l’hora de valorar les barreres i els facilitadors del programa MES, assenyala que, en fer-se la mentoria com a extraescolar, l’idoni és programar-ho just després de les classes ordinàries. El perfil professional del mentor o mentora ha de ser el d’una persona graduada i capacitada per respondre a situacions complexes que, com ha demostrat MES, poden escapar-se als docents, ja que és complicat atendre tota la diversitat. La coordinació amb l’institut i la participació de les famílies ajuden a fer una anàlisi rigorosa dels resultats, si bé aquesta relació és desigual per les pròpies dinàmiques educatives i familiars.

    Durant la presentació del projecte, la directora de la Fundació Antiga Caixa Manlleu, Helena Picó, ha mostrat la voluntat d’ampliar aquest programa de suport a l’estudiant en altres instituts de la comarca perquè la mentoria és “una eina clau per a l’èxit educatiu”: “Aquest és un projecte de present i de futur, i el nostre objectiu ara és garantir-ne la continuïtat i fer-lo arribar a nous centres, amb complicitats institucionals i la voluntat que pugui esdevenir un model reproduïble a escala de país”.

    Per part seva, el catedràtic de Sociologia de l’Educació de la UVic-UCC, Jordi Collet, ha remarcat que “el projecte MÉS ha posat de manifest que el vincle emocional i l’acompanyament personalitzat són clau per revertir desigualtats educatives estructurals”. Segons dades del 2021, la taxa d’AEP a Catalunya era del 14,8%, lluny del 9% que la Unió Europea proposa per al 2030. Segons Collet, l’AEP “és un fenomen complex i d’origen multicausal que planteja un repte que cal abordar des de la política educativa, però també, i amb caràcter urgent, des dels centres educatius d’educació secundària obligatòria”.

    “L’educació és la salut del país”

    La jornada ha estat presidida pel rector de la UVic-UCC, Josep Eladi Baños, i el president de la Fundació Antiga Caixa Manlleu, Domènec Xicota. Tots dos han posat émfasi en la importància d’aquesta prova pilot i de la seva continuïtat perquè, segons ha dit Baños, “l’educació és la salut del país. Una societat serà millor o pitjor en funció de l’acció que puguin fer els mestres”. Augmentar esforços per reduir l’abandonament dels estudis, ha indicat el rector, és “absolutament necessari”, com també ho és en l’àmbit universitari. En aquest sentit, la UVic prepara un programa de suport a l’estudiant també a la universitat.

    Xicota ha mostrat el seu convenciment sobre la utilitat del programa des dels seus inicis per investigar els factors que porten a la AEP i acompanyar l’alumnat des del punt de vista emocional i acadèmic per reduir les taxes d’abandonament escolar. “No és només una qüestió de voluntat, sinó una necessitat a cobrir”.

    Els cinc instituts d’Osona que han participat a la prova pilot són l’Institut del Ter (Manlleu), La Salle (Manlleu), FEDAC Pare Coll (Vic), Institut La Plana (Vic) i Institut del Voltreganès (les Masies de Voltregà).

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    abandonament escolar ESO mentoria Secundària
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa
    Next Article
    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Anàlisi
    Tria pragmàtica de places MIR

    maig 16, 2025

    Actualitat
    Equitat i bretxa de gènere, assignatures pendents a la universitat

    maig 2, 2025

    Actualitat
    Harvard planta cara a Trump: quan la universitat és l’esperança democràtica

    abril 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.