Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La pandèmia en el nostre sistema educatiu

    Carles Martínezmaig 18, 20203 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: Departament d'Educació
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El context actual ha condicionat l’acció educativa d’aquest final de curs. Val a dir que aquesta malaltia ja té una dimensió important d’inequitat. No tots els alumnes l’hauran patit de la mateixa manera. És ben sabut que sempre són les poblacions més pobres, les més desafavorides, les que es portaran una part desproporcional de l’impacte d’aquesta pandèmia, tant directament, per l’efecte del virus, com indirectament, pels efectes socials de la crisi econòmica. La bretxa social tendirà a incrementar-se i això obligarà, encara més, a lluitar contra la segregació i l’exclusió escolar.

    La nota d’optimisme és la capacitat de resposta que ha tingut el col·lectiu docent per treballar de manera col·laborativa, per a fer més estreta la relació amb els alumnes i les famílies i, per tant, poder ajudar a mitigar els efectes de la pandèmia. No hi ha raons per a l’autosatisfacció, quan encara no hem arribat al 100 per cent dels nostres alumnes, però hem après i és important que aquest aprenentatge ens ajudi a entomar un possible nou context de crisi millor organitzats i amb millor capacitat de resposta.

    També ha suposat una oportunitat, alhora que repte, l’aposta decidida per la cultura digital. El sistema educatiu català ha demostrat un grau de maduresa important respecte a l’ús educatiu de la tecnologia digital i la preparació del professorat per utilitzar-la que li ha permès, a diferència d’altres països, no col·lapsar i poder donar continuïtat a la docència en línia. La connectivitat es converteix en aquests moments en un dret bàsic.

    També hi ajudat a evitar el col·lapse, la diligència amb què el Departament va començar a elaborar criteris i instruccions per a l’acció educativa i l’avaluació en totes les etapes educatives. Aquests paràmetres educatius s’han implementat en una cultura ja consolidada d’autonomia dels centres, la qual cosa ha permès una adequada organització pedagògica en el marc de cada projecte educatiu. Seria impensable un “comandament únic” en la gestió d’aquests processos.

    Els escenaris de salut pública de les properes setmanes són encara imprevisibles. En aquest context, caldrà ser molt prudents a l’hora de concretar mesures per la incertesa que genera l’evolució de la pandèmia. No podem oblidar que la salut pública ha de prevaldre per davant de qualsevol altre dret. Qualsevol proposta ha de ser objecte d’una avaluació contínua i permanent.

    Però sempre hem de tenir present la funció social de l’educació. No hi ha força de transformació més potent que l’educació per promocionar els drets humans i la dignitat, per eradicar la pobresa i augmentar la sostenibilitat, per construir, en definitiva, un futur millor per a tothom. Ens cal un sistema educatiu cada vegada més competencial, amb una capacitat d’adaptació als canvis constants, que situï l’alumne com a protagonista actiu del seu procés d’aprenentatge i com a ciutadà crític en una societat democràtica.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Un curs sense normalitat: cal una aposta per l’educació presencial
    Next Article
    Actualitat
    Coneix les facultats de la UB des de casa
    Carles Martínez

    Related Posts

    Opinió
    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    maig 19, 2025

    Opinió
    El bullying que no fa soroll

    maig 16, 2025

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.