Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La participació infantil construeix espais de llibertat i igualtat

    Aleix Masramonnovembre 9, 20203 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: Fundació Pere Tarrés
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El proper 20 de novembre se celebra el Dia Universal dels Drets dels Infants, data que commemora l’aprovació el 1989 per part de les Nacions Unides de la declaració Universal dels Drets dels Infants i que recull, com una de les prerrogatives essencials de l’infant, el seu dret a la participació. Com sabem, molts dels drets recollits en aquesta declaració són, encara a dia d’avui, sistemàticament vulnerats en molts països. Fins i tot a casa nostra. El cas del dret a la participació no n’és una excepció.

    Si ens centrem en la participació dels nens i nenes i dels joves i adolescents en les comunitats podem percebre que a les societats modernes ens trobem sovint amb obstacles que frenen aquesta participació infantil. Per molts motius. Les societats actuals consideren els infants no com a ciutadans de ple dret sinó més aviat com a ciutadans futurs o projectes de ciutadans i, en general, no s’activen mecanismes vinculants per articular la seva participació i la lliure expressió dels seus interessos o necessitats. Una situació que hem pogut viure fa ben poc amb les mesures de restricció adoptades per a la prevenció del Covid-19, que han establert, des de bon principi, com a objectiu prioritari protegir els infants però que, en canvi, no han tingut prou en compte les seves necessitats socials i emocionals com a col·lectiu.

    Es imprescindible avançar, per tant, cap a polítiques i accions que promoguin la participació regular i vinculant dels infants, adolescents i joves en la construcció de les nostres societats i que els permetin expressar les seves inquietuds i fer propostes de present i futur.

    A casa nostra tenim ja diversos projectes participatius engegats per alguns municipis que van en aquesta línia, alguns dels quals gestionats des de la Fundació Pere Tarrés: Consells d’Infants, Consells d’Adolescents, Audiències Joves… Denominacions diferents per a espais que tenen formats diferents però el mateix objectiu: fer que els infants i joves comparteixin de forma col·lectiva idees i propostes per tal de fer de la ciutat un lloc millor. Així doncs, posant el màxim a l’abast possible eines que els permetin comprometre’s, involucrar-se, escoltar diferents opinions, aprendre dels processos participatius, fer pedagogia sobre què implica participar, trobar l’equilibri entre els interessos individuals i del col·lectiu, prendre decisions basant-nos en el consens i moltes d’altres coses que ells ens podrien explicar i que a mi se m’escapen.

    Al cap i a la fi, el que pretenem transmetre en aquest breu article és la importància que prenen aquests processos participatius, òrgans o espais de participació. Per la vessant educativa que tenen per als infants, en tant que garanteixen un seguit d’aprenentatges fonamentals per al seu desenvolupament i pensament crític, i a la vegada, per la vessant política que adopten, ja que permeten exercir un dret indispensable per mantenir d’una forma adient la convivència entre les diferents persones que conformen les nostres societats.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Bargalló confirma que un sanitari supervisarà les automostres per la PCR
    Next Article
    Actualitat
    Cangurs municipals per conciliar més enllà de la vida laboral
    Aleix Masramon

    Related Posts

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}