Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La resistència

    Joan Amorósnovembre 10, 20206 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Un dels dos atlants de la portada del Palazzo Davia-Bargellini, a Bologna, Itàlia
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    En l’eterna crisi de l’educació pública, i dins la infinita importància de la mateixa institució, viatgem constantment en una vagoneta que ens condueix per una muntanya russa de contradiccions i paradoxes. La precarietat en què està instal·lada l’educació, la inoperància política per implementar una norma pedagògica basada en evidències, duradora i ben dotada pressupostàriament, i la implacable amenaça dels moviments que busquen negoci en la, gairebé, darrera corporació pública que subsisteix, són la calor que alimenten dia rere dia aquest cuinat que bull a foc lent, sense pressa per ser degustat.

    Aquesta tempesta perfecta, però, ha trobat un enemic que no esperava als plans inicials. Un grup de resistència que sobreviu i fa sobreviure l’escola. Un element que, més enllà de sous i horaris, manté a flotació la nau pública. Una munió de docents que en un exercici digne i admirable d’ètica i compromís social, fan que, malgrat les deficiències detectades a l’edifici, el mantinguin dret i en les millors condicions possibles per ser habitat.

    La resistència no es deixa doblegar amb facilitat. Són un grup d’inconscients ben conscients que el seu ofici va més enllà d’un fet concret o parcial. Com va dir Freire, “educar és impregnar de sentit tot el que fem en cada moment”. I en això basen el seu esforç. La seva lluita. El seu coratge.

    Immersos com estem dins d’una muntanya russa, faríem bé en no menysprear les amenaces. Hauríem de tenir present que aquest esforç, aquesta lluita, aquest coratge, no són il·limitats. La sostenibilitat de la resistència pot tenir un final sustentat en el cansament. La precarietat es corregeix amb sobreesforç. Les deficiències, amb horaris eterns. Les mancances, amb una predisposició continuada. I això té un nom: podem ser romàntics i dir-li implicació; idíl·lics i anomenar-ho compromís; o apassionats i batejar-ho com a devoció. En canvi, si som més realistes, ens inclinarem pel nom d’autoexplotació.

    Aquesta addicció al treball té un nom: workaholism. Ho defineix perfectament el psicòleg Jose Antonio Llosa1 quan explica que “l’adicció al treball no s’ha d’explicar como una síndrome, sinó com un símptoma més d’una precarietat laboral disciplinant”. Un altre autor que ha aprofundit en el fenomen és el filòsof sudcoreà Byung-Xul Han2: “Ara un s’explota a si mateix figurant-se que s’està realitzant; és la pèrfida lògica del neoliberalisme que culmina en la síndrome del treballador cremat”. Les conseqüències, perilloses: “Ja no hi ha contra qui dirigir la revolució, no hi ha uns altres d’on provingui la repressió”. De fet, “es viu amb l’angoixa de no fer sempre tot el que es pot”. I així, si no aconsegueixes l’èxit, només hi ha un culpable: tu mateix.

    En aquest fet insisteix Miya Tokumitsu3, professora d’art a la Universitat de Melbourne i autora del llibre Do what you love (Regan Arts, 2015), la qual crítica amb ironia aquesta premissa: “Esforceu-vos, cultiveu la vostra passió en la vida, i us plouran els èxits. Si no és així, és que alguna cosa esteu fent malament”.

    Kathi Weeks, teòrica feminista i autora del llibre The Problem with Work (Duke UP, 2011), denuncia que el problema està en el fet que els treballadors acceptin la seva explotació i precarietat. I hi insisteix: “Si la feina et produeix frustració o dificultat, és culpa teva, no de les lleis laborals o del mercat de treball”. I aquí és on situem una altra de les debilitats de la resistència, ja que, com exposa Tokumitsu, “en convertir cada frustració en un problema personal, la resposta és l’autosuperació en comptes de l’acció col·lectiva o política”. I aquest fet cobra especial rellevància.

    El resultat d’aquesta alienació, bé en la recerca de la realització personal, bé en la recerca de la salvació de l’educació pública, és la mateixa assumpció de les estratègies capitalistes: “Les persones entren en una dinàmica d’autoexplotació, d’autoexigència, de constant optimització, que acaba generant malalties com la depressió”. O el conegut com a burn-out. “Es tendeix a pensar que no és la dinàmica, el sistema, el que ha generat aquesta ansietat, sinó que es planteja sempre com un fracàs personal. Aquest poder intel·ligent, propi del règim neoliberal, actua de forma silenciosa”.4

    Amb tot, la muntanya russa de paradoxes arriba a un punt àlgid, amb un seguit de preguntes que fan trontollar l’estructura: què passaria si la resistència es limités a executar la seva feina en els horaris i les condicions pactades? Què passaria si els que ara salven el sistema educatiu del seu ensorrament decidiren posar fi a aquesta autoexplotació? Seria el final de l’escola pública? Seria l’atac definitiu del neoliberalisme per engrapar el sucós tresor econòmic basant-se en el mal funcionament del servei públic i en l’eterna fal·làcia de la rendibilització dels diners de la gent? O, en canvi, posaria en solfa les deficiències provocades per una mala gestió, s’exposarien socialment les imperfeccions que ara s’amaguen sota l’estora de l’autoexplotació, i això provocaria una reacció ciutadana que obligaria a l’acció política? No són respostes senzilles ni el camí sembla fàcil.

    Ara bé, estimar la teva feina no significa que no trobis dificultats o entrebancs. I tampoc significa que has de seguir endavant amb unes condicions pròpies d’una explotació, malgrat que aquesta sigui autoexigida.

    Tal vegada Miquel Àngel hauria d’haver requerit protecció pels seus ulls, unes bastides adequades a la posició a adoptar per elaborar l’obra i es podria haver deixat ajudat per altres artistes. Hauria gaudit més de la seva feina i no hauria patit les lesions que al principi comentàvem. Tal vegada nosaltres hauríem de ser conscient de la caducitat d’un excés d’hores de feina o de la insostenibilitat de molts dels processos d’innovació en els quals estan sumits molts de centres. I a partir d’aquí, pressionar i exigir a les administracions un canvi en les condicions actuals del sistema. Organitzar-nos en moviments pedagògics, associacions professionals o col·legis de docents per exigir unes qualitats mínimes que permetin una educació pública del segle XXI, sense dependre de l’autoexplotació, el compromís social i l’entrega total dels docents que ara mateix formen la resistència.


    1 – https://ctxt.es/es/20190213/Politica/24240/Jose-Antonio-Llosa-Workforall-economia-empleo-psicologia-explotacion-laboral.htm

    2 – https://elpais.com/cultura/2018/02/07/actualidad/1517989873_086219.html

    3 – https://ctxt.es/es/20170201/Politica/10638/Miya-Tokumitsu-debate-trabajo-felicidad-entrevista.htm

    4 – Vásquez Rocca, Adolfo (2017). Byung-Chul Han: la sociedad de la transparencia, autoexplotación neoliberal y psicopolítica. De lo viral-inmunológico a lo neuronal-estresante. Pontificial Catholic University of Valparaiso – Universidad Complutense de Madrid. Colección Nómadas: Critical Journal of Social and Juridical Sciences. N. Extra 52, 4 (325-349)

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Can Clos i Polinyà, dues escoles públiques en lluita per la supervivència
    Next Article
    Actualitat
    Què pot suposar per l’educació als EUA la victòria de Joe Biden?
    Joan Amorós

    Related Posts

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}