Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Reportatge
    La segona oportunitat de les biblioteques escolars a Catalunya

    Pablo Gutiérrez de Álamonovembre 21, 20238 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Fa ja uns mesos van saltar les alarmes a Catalunya. Els nivells de comprensió lectora de l’alumnat de primària van caure fins a quedar a la cua de la resta de territoris a Espanya. Encara que les dades no van ser bones per a ningú, en el cas d’aquesta comunitat van agafar a molta gent per sorpresa.

    El Departament d’Educació es va posar a la feina per mirar de capgirar aquesta situació. Entre les moltes iniciatives que han posat en marxa, destaca un projecte pilot en 50 centres de les quatre províncies, on volen rellançar aquests espais. Per a això, han decidit contractar sis bibliotecaris, un farà de coordinador del grup, mentre els altres cinc es repartiran la tasca de gestionar 10 biblioteques cadascun.

    El sistema de biblioteques escolars a Catalunya té algunes peculiaritats importants si es compara amb la resta d’Espanya. D’una banda, la meitat dels centres, aproximadament, no compten amb una biblioteca. A això se suma que en molts casos, a més, aquests espais van passar a descentralitzar-se i es van convertir en biblioteques d’aula. Al costat d’això, en aquesta comunitat autònoma, es contracta personal amb estudis de biblioteconomia perquè es facin càrrec de la gestió d’aquests espais.

    A més d’aquests 50 centres, el Departament també va anunciar que faria costat a altres 200 centres amb sessions de treball, nous programes informàtics i amb materials d’acompanyament. Si és el cas, això sí, no seria present el personal bibliotecari. Segons la nota de premsa publicada en el seu moment per Educació, aquests col·legis “manquen de necessitats tan identificables a l’hora de potenciar la lectura entre el seu alumnat”.

    El pla, que durarà dos anys en aquest cas, té previst arribar a 200 centres educatius més cada any que passi.

    Uns mesos després de presentar aquest pla, la Fundació Bofill va presentar el seu granet de sorra en aquest esforç per millorar les competències de noies i nois. En el seu cas, han muntat un projecte pilot amb 15 centres educatius, també repartits per les quatre províncies catalanes, encara que amb uns objectius una mica diferents.

    El projecte de la Bofill, emmarcat en la seva branca d’Equitat Digital, es diu BiblioTech i pretén reconvertir les biblioteques escolars en espais en els quals es treballi amb la lectura, però amb eines diferents i complementàries al llibre. Es divideix en dues accions diferents, explica Marta Alfonsea, la seva responsable. Una està més centrada en qüestions relacionades amb l’alfabetització mediàtica, i té aparellada una inversió més o menys important en equipament per a fer projectes de ràdio i vídeo. L’altra branca està enfocada més cap a les competències STEM, les accions maker i en equipament per a realitzar tallers de robòtica i programació.

    Les biblioteques d’aula potser han jugat en contra de la biblioteca escolar

    Origen

    “Enguany iniciem un pilot amb 15 centres públics de Catalunya. Es tracta d’acompanyar-los, en contacte amb col·laboradors de diferents àmbits; els donarem recursos i materials per a transformar la biblioteca escolar”, explica Alfonsea.

    La directora del projecte explica que en els últims anys aquests espais, almenys a Catalunya, han patit una important descentralització amb l’aposta per les biblioteques d’aula. Per a ella, això, “potser ha jugat en contra de la biblioteca escolar”. A això s’ha sumat que, amb la pandèmia, moltes d’elles van desaparèixer per a convertir-se en aules durant els primers compassos de la volta a les aules. Encara algunes no han recuperat el seu ser.

    Aquesta situació, així com els resultats de PIRLS, que van suposar un important cop col·lectiu, van moure la Fundació Bofill a estudiar casos d’èxit en l’ús de les biblioteques. El primer, Galícia, autèntic referent des de fa anys per a tot el país. Però també van visitar unes altres a Castella-la Manxa, a Extremadura, a Andalusia…

    Tots els centres que participen en el projecte tenen, “en teoria”, diu Alfonsea, la seva pròpia biblioteca “però el punt de partida no és el mateix per a tothom”, comenta. N’hi ha que tenen “catàlegs actualitzats i vibrants i altres que la tenen repartida pel centre”, a les aules. Des de la Fundació no es van imposar condicions mínimes per a l’entrada al projecte. De fet, un dels objectius és que aquesta heterogeneïtat dels centres participants ajudi altres centres a començar el seu camí de transformació en veure’s identificats.

    En qualsevol cas, tots els centres són d’educació primària i estan repartits per tota la geografia de la Comunitat, no només en les capitals de les quatre províncies.

    Organització

    Per a posar en marxa el projecte, finançat pels fons Next Generation de la UE, la Fundació comptarà amb diverses entitats col·laboradores.

    Escola 21 serà una d’elles; en aquest cas, s’encarregarà d’oferir la formació sobre competència digital en els centres amb la vista posada en la transformació de la biblioteca. Aquests cursos els rebran els membres del grup motor que s’ha organitzat en cada col·legi. Es tracta d’un grup d’entre tres i cinc persones.

    Des de la Fundació creuen que la responsabilitat de la biblioteca ha de ser més compartida. A Catalunya, la figura de la bibliotecària és independent del claustre i això té els seus pros i contres. Entre els primers, el seu alt coneixement en els temes relacionats amb la gestió d’aquesta mena d’espais, així com en les activitats que poden fer-se des de la biblioteca. Entre els segons, que la comunicació amb el claustre a vegades es complica, a pesar que hi ha una coordinadora dins del claustre per a fer aquesta connexió.

    Per això, es van decidir per un model en el qual hi hagués un grup motor d’algunes persones del claustre, que totes rebessin la formació necessària per poder treballar aquests temes d’una manera més col·legiada.

    La Fundació farà durant el temps que dura el projecte (fins a final de curs) l’acompanyament als centres, amb visites, amb la posada en contacte amb altres entitats o xarxes. Per exemple, explica Alfonsea, pot donar-se el cas que algun centre vulgui fer una reunió amb algun centre de Galícia per conèixer de primera mà el treball que es fa allí, ells serien els encarregats de fer-ho.

    Com el projecte es divideix en dos tipus d’intervencions, hi ha dues entitats més especialitzades en cadascuna d’elles. Per als materials relacionats amb alfabetització mediàtica i informacional, compten amb el suport de Verificat que, a més, ha elaborat materials com a situacions d’aprenentatge. D’altra banda, està Make and Learn, que és l’entitat encarregada dels projectes STEM, de robòtica i programació.

    Els centres comptaran amb una guia per a la transformació que serà pública per a qui vulgui consultar-la

    Una altra de les entitats col·laboradores és l’associació de docents, Vull Aprendre, que ha preparat també situacions d’aprenentatge i càpsules formatives per al professorat sobre l’àmbit mediàtic. Al costat d’aquesta associació està la cooperativa Tàndem, formada per persones expertes en literatura infantil i juvenil i el paper de la qual serà el d’assessorar les persones encarregades de la biblioteca en el seu catàleg.

    Finalment, per a dins d’un mes, aproximadament, els centres comptaran amb una guia amb la qual puguin conduir-se en el procés de transformació de les seves biblioteques. Es tracta d’un material que estarà en obert, perquè qualsevol centre, més enllà dels 15 del pilot, tingui accés.

    Obrir l’espai

    Per a Marta Alfonsea, una de les necessitats de les biblioteques i a la qual en alguns punts intenten respondre, ha de veure amb “obrir l’imaginari de la biblioteca, com l’han fet les biblioteques públiques, que ja no són només amb llibres”.

    Que no siguin només un espai de silenci i llibres en paper, sinó de creació, d’alfabetització informacional i mediàtica. Un espai en el qual puguin fer-se activitats diverses “com han fet les biblioteques públiques”, comenta, en les quals entren accions socials, estudis de gravació, amb espai per als videojocs.

    Alfonsea defensa aquest tipus d’accions perquè les biblioteques es converteixin en “centre de coneixement i cultura, i això significa moltes coses, més enllà de llibres i lectura, com alfabetitzacions múltiples, espais de creació, espais on els docents puguin crear també”.

    Obrir també significa que la gestió d’aquest espai no quedi només en mans d’una persona que, a més, depèn d’un pressupost que és el que paga el salari i les hores de permanència a la biblioteca. Defensa Alfonsea que aquesta recaigui en més persones, d’aquí la posada en marxa del grup motor. Entre altres coses perquè no és habitual, si més no, que la persona del claustre que s’encarrega d’aquests espais tingui hores suficients de dedicació per a fer-ho.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    biblioteques biblioteques escolars
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    L’Agenda dels Infants: com estan i què demanen per millorar el seu benestar?
    Next Article
    Opinió
    El porno no ofereix educació sexual; ara bé, nosaltres sí?
    Pablo Gutiérrez de Álamo
    • X (Twitter)

    Periodista especializado en educación. Director de El Diario de la Educación. Antes en Periódico Escuela

    Related Posts

    Actualitat
    La Diputació de Barcelona s’adhereix al Consorci per a la Normalització Lingüística

    maig 29, 2025

    Opinió
    Pacte nacional per la llengua i educació

    maig 26, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    1 comentari

    1. Alba Fraser on novembre 26, 2023 5:49 pm

      Algú amb domini d’una llengua més genuïna hauria de revisar la redacció dels articles que publiqueu, traduïts amb eines força deficients.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}