Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Consciència fonològica a educació infantil?

    Sílvia Majoral

    Caçadors de bruixes disciplinats

    Mar Hurtado

    L’escola TUtòpica: un pont entre tradicions pedagògiques i reptes globals

    Julián García Vélez

    Les bones escoles necessiten bons directors: UNESCO 24/25

    Manel Perelló Beau

    Les llars d’infants privades alerten que cada 15 dies tanca un centre a Catalunya

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » La segregació escolar perjudica la transmissió del català

    Anàlisi
    La segregació escolar perjudica la transmissió del català

    L'Agència d'Avaluació i Prospectiva de l’Educació detecta que l'alumnat de centres complexos surt del sistema amb un nivell oral inferior que el de centres afavorits, d'entre 20 i 30 punts de distància
    Bernat Ferreroctubre 29, 20253 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’alumnat d’escoles i instituts segregats acaba la primària i l’ESO amb un nivell oral de llengua catalana notablement inferior que no pas l’alumnat de centres ordinaris, de fins a gairebé 30 punts percentuals de distància. Una situació que no és tan extrema en el cas de la llengua castellana. A les escoles ‘de complexitat alta’, només un 52,5% de l’alumnat obté notable i excel·lent en l’ús del lèxic en català (vocabulari adequat i variat, sense interferències lingüístiques i amb un mínim ús de mots crossa), xifra que se situa entre el 69% i el 79% a les escoles més heterogènies. En fonètica (vocalització clara i pronunciació correcta dels sons de la llengua), la disparitat és del 61,4% envers el 85%, mentre que en morfosintaxi (estructures gramaticals correctes i oracions ben construïdes), la distància és encara major, del 52,4% envers el 81,3%. Els suspensos en l’ús oral de català també es troben majoritàriament a les escoles complexes, amb dades que doblen els suspensos en l’ús oral de castellà.

    L’Agència d’Avaluació i Prospectiva de l’Educació (APE) així ho indica als documents ‘L’avaluació de l’expressió oral a sisè d’educació primària 2025‘ i ‘L’avaluació de l’expressió oral a quart d’ESO 2025‘, publicats aquest setembre. “Entre els centres de complexitat baixa i els de complexitat alta, el percentatge d’alumnat distribuït en l’excel·lència varia considerablement segons l’element analitzat. Així, les diferències oscil·len entre els 18,2 punts percentuals en el lèxic (30,9 vs. 12,7), fins als 27,8 en la fonètica (48,7 vs. 20,9)”, destaca l’ens.

    A les escoles segregades, tan sols un 58,5% dels alumnes obtenen notable o excel·lent quant a cohesió oral en català (discurs ordenat amb ús de connectors i marcadors), mentre que als centres afavorits aquest percentatge és del 84,3%. A les escoles de complexitat ‘mitjana’, on s’hi mesclen heterogèniament famílies de diversos estatus socials, la xifra és del 75%. La pròpia agència destaca: “En general, en pràcticament tots els elements de l’expressió oral en llengua castellana, al voltant del 30% d’alumnat dels centres de complexitat alta se situa en el nivell d’excel·lència.”

    Així, si un 6,5% d’alumnes d’escoles segregades presenta un ús deficient del lèxic en català, aquest percentatge és només de l’1,7% en el cas del castellà. I un 6,4% dels alumnes de centres complexos té un català poc fluid (ritme i entonació adequats), mentre que en llengua castellana aquesta manca de fluïdesa és només del 2,6%.

    A nivell de 4t. d’ESO, la fotografia és força similar. En aquest cas, amb prou feines un 55,3% de l’alumnat d’instituts desafavorits té un ús oral notable o excel·lent del lèxic, xifra que als centres afavorits és del 80,8%.

    L’estudi es va realitzar el maig d’enguany sobre una mostra d’uns 15.000 alumnes d’escoles complexes, 36.000 ‘de complexitat mitjana’ i 15.000 ‘de baixa complexitat’. A Secundària, la mostra censal era d’uns 12.000 alumnes d’instituts complexos, d’uns 44.000 de complexitat ‘mitjana’ i d’uns 13.000 de complexitat ‘baixa’. Aquestes proves d’avaluació de l’expressió oral “consisteixen en una avaluació dissenyada per mesurar l’assoliment de l’expressió oral per part de l’alumnat i ha de permetre caracteritzar, de manera precisa, la formació que ha de rebre tot l’alumnat per a la millora d’aquesta dimensió de les competències lingüístiques”, explica la directora de l’agència, Núria Planas.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    català llengua catalana Llengües Segregació segregació escolar
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Ensenyar també és resistir 
    Bernat Ferrer

    Related Posts

    Opinió
    Museu de pedagogia o museu d’educació?

    octubre 29, 2025

    Reportatge
    Biblioteques, una altra trinxera contra la censura

    octubre 28, 2025

    Anàlisi
    La importància de traduir i divulgar els clàssics

    octubre 21, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}