Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
L’alumnat d’escoles i instituts segregats acaba la primària i l’ESO amb un nivell oral de llengua catalana notablement inferior que no pas l’alumnat de centres ordinaris, de fins a gairebé 30 punts percentuals de distància. Una situació que no és tan extrema en el cas de la llengua castellana. A les escoles ‘de complexitat alta’, només un 52,5% de l’alumnat obté notable i excel·lent en l’ús del lèxic en català (vocabulari adequat i variat, sense interferències lingüístiques i amb un mínim ús de mots crossa), xifra que se situa entre el 69% i el 79% a les escoles més heterogènies. En fonètica (vocalització clara i pronunciació correcta dels sons de la llengua), la disparitat és del 61,4% envers el 85%, mentre que en morfosintaxi (estructures gramaticals correctes i oracions ben construïdes), la distància és encara major, del 52,4% envers el 81,3%. Els suspensos en l’ús oral de català també es troben majoritàriament a les escoles complexes, amb dades que doblen els suspensos en l’ús oral de castellà.
L’Agència d’Avaluació i Prospectiva de l’Educació (APE) així ho indica als documents ‘L’avaluació de l’expressió oral a sisè d’educació primària 2025‘ i ‘L’avaluació de l’expressió oral a quart d’ESO 2025‘, publicats aquest setembre. “Entre els centres de complexitat baixa i els de complexitat alta, el percentatge d’alumnat distribuït en l’excel·lència varia considerablement segons l’element analitzat. Així, les diferències oscil·len entre els 18,2 punts percentuals en el lèxic (30,9 vs. 12,7), fins als 27,8 en la fonètica (48,7 vs. 20,9)”, destaca l’ens.
A les escoles segregades, tan sols un 58,5% dels alumnes obtenen notable o excel·lent quant a cohesió oral en català (discurs ordenat amb ús de connectors i marcadors), mentre que als centres afavorits aquest percentatge és del 84,3%. A les escoles de complexitat ‘mitjana’, on s’hi mesclen heterogèniament famílies de diversos estatus socials, la xifra és del 75%. La pròpia agència destaca: “En general, en pràcticament tots els elements de l’expressió oral en llengua castellana, al voltant del 30% d’alumnat dels centres de complexitat alta se situa en el nivell d’excel·lència.”
Així, si un 6,5% d’alumnes d’escoles segregades presenta un ús deficient del lèxic en català, aquest percentatge és només de l’1,7% en el cas del castellà. I un 6,4% dels alumnes de centres complexos té un català poc fluid (ritme i entonació adequats), mentre que en llengua castellana aquesta manca de fluïdesa és només del 2,6%.
A nivell de 4t. d’ESO, la fotografia és força similar. En aquest cas, amb prou feines un 55,3% de l’alumnat d’instituts desafavorits té un ús oral notable o excel·lent del lèxic, xifra que als centres afavorits és del 80,8%.
L’estudi es va realitzar el maig d’enguany sobre una mostra d’uns 15.000 alumnes d’escoles complexes, 36.000 ‘de complexitat mitjana’ i 15.000 ‘de baixa complexitat’. A Secundària, la mostra censal era d’uns 12.000 alumnes d’instituts complexos, d’uns 44.000 de complexitat ‘mitjana’ i d’uns 13.000 de complexitat ‘baixa’. Aquestes proves d’avaluació de l’expressió oral “consisteixen en una avaluació dissenyada per mesurar l’assoliment de l’expressió oral per part de l’alumnat i ha de permetre caracteritzar, de manera precisa, la formació que ha de rebre tot l’alumnat per a la millora d’aquesta dimensió de les competències lingüístiques”, explica la directora de l’agència, Núria Planas.

