Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    La universitat assaja mètodes de verificació dels estudiants per l’avaluació a distància

    Anna Albaredagener 27, 20164 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Alumnes treballant amb ordinadors
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Alumnes treballant amb ordinadors / CC by-sa maebmij (Flickr)
    Alumnes treballant amb ordinadors / CC by-sa maebmij (Flickr)

    Un dels molts reptes que afronten les universitats amb estudis a distància és l’avaluació dels seus estudiants. Centres d’estudis superiors espanyols online com la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) o la Universitat Nacional d’Educació a Distància (UNED), amb més de 20 anys de trajectòria, avaluen tasques dels seus alumnes a distància, però segueixen fent alguns exàmens presencials. Per resoldre aquest escull, ara la UOC encapçala un projecte pilot finançat per la Comissió Europea que assaja un mètode d’avaluació a distància que permeti verificar la identitat dels estudiants a través del reconeixement facial o dels patrons del teclat.

    El projecte, que rep el nom de TeSLA (Adaptive Trust-based e-assessment System for Learning), s’iniciarà al setembre en 18 universitats europees –algunes en línea i d’altres presencials– i tindrà tres anys de durada. Finançat per la Comissió Europea, compta amb una inversió de 7 milions d’euros.

    El consorci TeSLA està format per divuit organitzacions expertes, entre les quals hi ha vuit universitats, tres agències de qualitat, quatre centres de recerca i tres empreses tecnològiques de dotze països. La idea del projecte es basa en la necessitat d’adaptació del sistema educatiu superior a les noves tecnologies, segons els seus impulsors. “Avui en dia la majoria de centres apliquen els mètodes d’avaluació tradicionals i aquest nou projecte vol aplicar el canvi i l’avenç per posar al mateix graó la tecnologia i l’educació”, exposava Marta Aymerich, vicerectora de Planificació Estratègica i Recerca de la UOC, durant la presentació d’aquest nou mètode avaluatiu.

    El nou sistema verificarà virtualment la identitat de l’estudiant en tot el procés d’avaluació online i serà vàlid tant per les unversitats tradicionals com les que ja treballen amb sistemes en línia. Xavier Baró, membre de l’equip TeSLA, ha detallat  que per aplicar l’avaluació online s’han establert quatre paràmetres: reconeixement facial de l’alumne, reconeixement de la veu, identificació dels patrons del teclat i control de plagi. A partir d’aquests quatre procediments es podrà identificar qui hi ha davant la pantalla segons els punts facials i la freqüència de veu de l’alumne, es detectarà el ritme i model d’escriptura de l’alumne –per evitar que se suplantin els estudiants– i buscarà similituds d’altres documents per reconèixer possibles còpies d’altres textes.

    Anna Elena Guerrero, coordinadora del projecte TeSLA, ha comentat que “l’objectiu no és només evitar la picaresca de l’alumnat sinó facilitar els mètodes d’aprenentatge i els procediments d’exàmen dels alumnes amb dificultats per desplaçar-se des d’arreu del món per estudiar una temàtica concreta”. A més, defensa, “reforçarà el prestigi del títol obtingut per l’alumnat que estudia online“.

    Aquest mètode és similar al que han instaurat altres plataformes d’educació en línia com Coursera, la el gegant dels cursos de formació massius i gratuïts MOOC (Massive Online Open Courses). Coursera ja fa servir el reconeixement facial o la mecanografia per comprovar la identitat dels seus estudiants.

    https://vimeo.com/152977746

    Dues versions: gratuïta i comercial

    Està previst que hi hagi dues versions del projecte: la gratuïta i la comercial. Per a ESO i Batxillerat, els centres podràn obtenir la versió sense cap cost; la versió comercial servirà per difondre-la a universitats. En qualsevol cas, el sistema d’avaluació dels alumnes serà el mateix i els materials s’adaptaran als diversos nivells educatius. Els docents, afegeix Guerrero, “tindran més eines i indicadors per detectar si l’alumne treballa com hauria de treballar” i, avisa que “els alumnes no hauran de comprar cap dispositiu especial, podran treballar amb les eines digitals habituals, com els ordinadors portàtils o les webcams“.

    Una altra de les qüestions per resoldre és la protecció de dades, atès que el sistema utilitzarà eines que obtindran informació molt personal. Guerrero afirma que la “protecció de dades estarà molt treballada i protegida i cumplirà amb tots els aspectes legals. En el cas de secundària i batxillerat, si els alumnes són menors, necessitem ser molt curosos amb els seus drets d’imatge”.

    No és casualitat que la UOC participi en aquest nou projecte. La universitat ja fa molts anys que té establert un sistema d’avaluació dels seus alumnes amb un seguiment continuat en línia. Segons la Marta Aymerich “volem propiciar el canvi de paradigma en els processos d’avaluació”. El projecte està pensat perquè en un futur es pugui integrar a altres sectors, com el de les asseguradores o les entitats financeres.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    alumnat Anna Elena Guerrero Comissió Europea marta aymerich projecte pioner reconeixement facial TeSLA UOC Xavier Baró
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Deures
    Next Article
    Opinió
    Merlí: a favor i en contra, però tot barrejat
    Anna Albareda

    Related Posts

    Actualitat
    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    maig 27, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Anàlisi
    Tria pragmàtica de places MIR

    maig 16, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}