Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La vocació no és suficient…

    Josep Maria Cornadónovembre 28, 20225 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Escola Anglesola | Foto: Pol Rius
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Després, un cop es comença a exercir, el Departament d’Educació ha de trobar la fórmula perquè el mestre inexpert tingui la tutoria i el suport, d’un mestre mentor, competent, que li transmeti els valors, actituds i coneixements i instruments necessaris per exercir la professió de forma brillant. A partir del moment que el mestre s’incorpora a l’escola inicia un període d’acomodació que es perllonga entre tres i cinc anys. Es tracta d’una etapa d’aprenentatge i socialització en la qual el nou professional s’integra com a membre actiu del sistema. En aquesta fase és clau tenir un bon referent per aprendre a fer i a ser.

    Tradicionalment, al voltant de la professió docent es generen algunes preguntes de resposta incerta: Es necessari tenir vocació per ser un mestre competent? Es pot detectar si una persona en té? Es pot ser un bon docent sense? És un aspecte mesurable?

    Sobre l’origen de la vocació (inclinació natural a exercir la professió que t’agrada) existeixen diverses teories que s’engloben bàsicament en dues tendències: la psicogenètica i la sociogenètica. Per a la primera, és la personalitat la que la configura la vocació, i donat que aquesta acompanya l’ésser humà des del naixement, és innata. La segona tendència defensa que es configura a partir de factors externs, de tal manera que és, sobretot, la influència del medi sociofamiliar la responsable de donar-li forma, i diferencia vocació per contagi, per sublimació, induïda i per interès. En aquesta la figura del mestre acompanyant és fonamental.

    A l’escola es necessiten mestres que destaquin per tenir una bona base cultural, dominin unes capacitats específiques relacionades amb la professió i desenvolupin un exercici laboral impecable. Si té vocació, millor que millor, però sobretot ha de ser competent, fer bé la seva feina i resoldre els problemes que se li plantegen.

    Si el mestre té vocació, millor que millor, però sobretot ha de ser competent, fer bé la seva feina i resoldre els problemes que se li plantegen

    Què és necessari per ser mestre? Cada un de nosaltres seleccionaria unes característiques, però probablement tots coincidirem que ha de ser una persona amb una base cultural sòlida, dominar les estratègies comunicatives, estar compromès amb els valors socials, utilitzar les noves tecnologies, i tenir facilitat per relacionar-se satisfactòriament amb els alumnes, companys de feina i famílies, i per suposat, el convenciment que mentre exerceixi, mai no ha de deixar d’aprendre, ja que necessitarà formar-se contínuament per aconseguir canvis reals en la pràctica.

    Alguna d’aquestes competències s’han d’aprendre a les facultats d’Educació i en el posterior exercici professional, però la base cultural s’ha de tenir integrada abans de l’accés als estudis universitaris. A la facultat no es pot dedicar temps a desenvolupar competències culturals com la comprensió i expressió escrita, la capacitat de síntesi i raonament crític, l’aplicació de la lògica en la resolució de problemes, etc.

    Tothom sap que els països que gaudeixen d’un sistema educatiu de prestigi comparteixen una prioritat: els mestres són professionals altament competents, amb una formació excel·lent i amb un elevat reconeixement i prestigi social. A Finlàndia, per exemple, per accedir a la facultat d’Educació, els estudiants han de passar una sèrie de filtres. El primer és a nivell nacional i només es poden presentar els que tenen una nota mitjana altíssima en l’expedient de batxillerat i la revàlida estatal (similar a les PAU). Un cop han passat aquest primer sedàs, accedeixen a la segona fase, on hi ha una plaça per cada cinc candidats; per tant, només entren un 20% dels que s’hi presenten. Tothom té assumit que per estudiar el grau de mestre cal tenir un expedient brillant, més enllà d’altres capacitats.

    A Catalunya, des de 2017, per estudiar el grau de mestre cal superar la Prova d’Aptitud Personal (PAP), que és complementària a les PAU. La taxa d’aptes oscil·la entre el 60% i el 65% en condicions normals. Fa uns mesos, la Ministra d’Educació, Pilar Alegria, va anunciar que aquest filtre era una experiència d’èxit i que treballarà per implantar-la a tot l’Estat, copiant el model català, tal i com va fer el Govern Balear fa dos anys.

    La PAP garanteix que els estudiants inicien els estudis universitaris amb un nivell satisfactori en la capacitat comunicativa, el raonament crític i també en la capacitat lògico-matemàtica, que són els tres eixos dels exàmens. Parteix de la idea que l’aspirant ha de tenir desenvolupades unes habilitats del tot indispensables per ser mestre: maduresa intel·lectual, bona comprensió i expressió escrita, capacitat de síntesi i raonament crític, facilitat per aplicar la lògica en la resolució de problemes, aplicació del coneixement científic, capacitat per predir resultats i interpretar la realitat… En definitiva, una base cultural sòlida.

    És obvi que també cal tenir altres capacitats més específiques relacionades directament amb la professió: coneixements de psicologia evolutiva i escolar, de pedagogia, de didàctica, de neurociència, etc. que es desenvolupen en els Plans d’estudi a les facultats d’Educació, i sobretot, durant les diferents estades de pràctiques al llarg del grau que és quan l’estudiant conviu amb un mestre en actiu en una aula.

    La PAP és millorable, com quasi tot a la vida. Hi ha un grup de treball d’experts que actualment treballa en aquesta línia i està analitzant el que es fa en altres països i el que podria ajudar a fer una prova més completa. Estaria molt bé poder avaluar dimensions importants en un futur professional de l’educació: capacitat de lideratge i de gestió de grups, maduresa, habilitats socials, empatia… Però això no és gens fàcil.

    La complexitat està, per un costat, en mantenir el rigor i equitat existents en els criteris de correcció i, per un altre, en l’elevat nombre d’estudiants que es presenten i la rapidesa amb que el sistema universitari necessita els resultats. Els darrers quatre anys han estat més de 4.500 joves els qui han accedit als exàmens, i quasi s’ha duplicat el nombre d’aspirants que es presenten a les proves.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió PAP
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Catalunya i retallades: mil euros anuals menys per cada estudiant entre 2009 i 2018
    Next Article
    Opinió
    El Baix Llobregat, davant del mirall de la formació professional
    Josep Maria Cornadó

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025

    No hi ha comentaris

    1. Sergi Gotarra on novembre 28, 2022 9:02 am

      Soc professor novell i aquest article obvia la realitat d una manera gairebé obscena. Qualsevol amb un grau pot apuntar-se a llistes de substituts sense haver fet ni una hora de pràctiques ni de psicopedagogia i demà mateix estar a una escola fent classe als nostres fills durant messos. Només cal que es posi malalt el profe que tenen assignat. Ningú els hi demanarà competències comunicatives, maduresa intel·lectual, etc. No hi ha cap entrevista ni filtre previ i és només qüestió de sort que no se’ns coli un psicòpata.

      Reply
    Reply To Sergi Gotarra Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}