Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    L’avaluació orientada cap a l’aprenentatge

    Redaccióoctubre 28, 20165 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Les universitats s’enfronten a situacions noves, diverses i complexes, com a conseqüència d’una realitat més dinàmica, una societat més exigent i uns usuaris més conscients de la qualitat de la formació que precisen. Aquest escenari requereix que les respostes educatives considerin la complexitat dels fenòmens i siguin diferenciades segons el context i els estudiants, ressaltant la necessitat i la conveniència de l’avaluació com a element que incideix en la millora dels processos educatius.

    L’avaluació, dins l’Espai Europeu d’Educació Superior on es troben immerses les universitats del nostre entorn, ha adquirit protagonisme davant la seva incorporació decidida als processos d’aprenentatge i el seu sentit formatiu i formador per als estudiants. Es preocupa per donar resposta a les qüestions sobre com millorar l’aprenentatge i què estem fent, de manera fonamentada i partint de la introducció de canvis positius i pertinents per a la millora formativa.

    El major protagonisme que s’atribueix a l’estudiant en el procés d’aprenentatge implica canvis necessaris en l’avaluació per tal d’ampliar la seva formació, articular processos educatius efectius, generar major satisfacció i funcionar amb millor efectivitat. Però també respon al repte de les universitats per oferir una formació de qualitat que aposta per l’avaluació continuada en la formació de persones, professionals i ciutadans, competents front situacions sociolaborals canviants i amb possibilitats reals d’ocupabilitat. Alhora es tracta de capacitar per a pensar de forma crítica, assimilant coneixements i aplicant-los exitosament en la realitat.

    Es superen així les avaluacions concebudes com a actes finals i limitades a qualificar resultats, passant a una avaluació continuada en relació al progrés realitzat pels estudiants i, en conseqüència, com a part significativa i integrada de tot procés d’ensenyament i aprenentatge, que ara es situa tant dins com fora de l’aula i adopta un caràcter presencial, dirigit i autònom. Algunes activitats vinculades a la presencialitat es relacionen amb prendre apunts, exposicions d’estudiants individuals o grupals, exposicions de persones convidades, debats i fòrums de discussió, seminaris, treball en equip, simulacions, cinefòrums, exàmens, etc. Entre les activitats dirigides es troben projectes tutoritzats, estudis de casos, participació a fòrums virtuals, lectures orientades, tutories, treballs individuals o d’equip, visites guiades, sortides de camp, etc. I entre les activitats autònomes poden haver lectures, estudis personals, organització d’apunts i materials, recerques d’informació i documentació, tutories lliures, etc.

    Sense dubte, totes elles precisen de retroalimentació suficient per a recolzar l’aprenentatge dels estudiants. Són de naturalesa diversa però resten agrupades sota un mateix sistema d’avaluació formativa, formadora i continuada. D’aquesta forma, l’estudiant no només obté major responsabilitat davant el seu propi procés d’aprenentatge, sinó que també l’adquireix front l’avaluació, podent actuar inclús com a agent avaluador.

    L’avaluació orientada cap a l’aprenentatge es fixa en aspectes formatius i formadors. Interessa generar feedback al voltant de què millorar i com fer-ho amb respecte al procés d’aprenentatge. Això és millorar el coneixement sobre aquelles qüestions que limiten o afavoreixen rendiment i èxit acadèmics, analitzant-les, ordenant-les i valorant-les, si es procura una avaluació formativa i formadora que ajudi a créixer, progressar i generar oportunitats d’aprenentatge per a tothom en comptes de qualificar i classificar.

    L’avaluació ha d’esdevenir font de motivació per a l’estudiant, fent-li avançar en el seu aprenentatge. Per exemple, una avaluació que permeti a l’estudiant refer les seves activitats desprès de la correcció docent pot suposar un interessant procés de motivació i satisfacció tant per a l’estudiant que pren consciència clara de la seva possibilitat de millorar, com per al docent que percep el progrés de l’estudiant amb la seva ajuda i suport.

    Alguns condicionants per a la implementació d’una avaluació orientada cap a l’aprenentatge tenen a veure amb la necessitat de proposar tasques avaluadores que impliquin a l’estudiant en les activitats d’estudi i aprenentatge apropiades, el feedback corresponent per a que l’estudiant actuï sobre la informació rebuda i l’utilitzi per a progressar en el seu aprenentatge i la participació de l’estudiant en l’avaluació del seu propi aprenentatge, continu i permanent. Condicionants d’aquest tipus ens permeten reflexionar al voltant del desenvolupament de les pràctiques avaluadores en l’àmbit universitari. Especialment, per la rellevància que pren el paper que pot arribar a jugar l’estudiant en una avaluació orientada cap a l’aprenentatge.

    El coneixement que tenen els estudiants i la interpretació que fan dels sistemes d’avaluació de les matèries que cursen, els atorga una perspectiva privilegiada per a conèixer les seves percepcions sobre l’avaluació. La participació en els processos avaluadors contribueix a la creació de coneixement des d’una perspectiva avaluadora més oberta i flexible a la que s’ha vingut sostenint tradicionalment.

    Posicionaments, opinions i preferències que cobren especial interès perquè influeixen en la implicació requerida per a posar en marxa una avaluació que situa als estudiants en un espai central del procés d’aprenentatge. De fet, la percepció dels estudiants sobre l’avaluació es relaciona estretament amb el propi procés d’aprenentatge i una avaluació aïllada del sistema formatiu i formador quedaria mancada d’un complet sentit educatiu.

    Les contribucions que els estudiants poden realitzar per a millorar els sistemes d’avaluació del seus estudis, anima la proposta d’alternatives encaminades a vèncer les debilitats que la mateixa pràctica avaluadora presenta i que dificulta una autèntica avaluació orientada cap a l’aprenentatge. Aquí s’inscriuen estratègies com ara l’autoavaluació, la coavaluació o l’heteroavaluació que realment incideixen en benefici de la participació de l’estudiant en l’avaluació, adoptant un rol actiu, aprenent a avaluar el seu aprenentatge i transferint les tècniques d’avaluació apreses a altres situacions.

    José Luis Muñoz i David Rodríguez són professors de Didàctica i Organització Escolar de la UAB

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    aprenentatges autoavaluació avaluació opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Les universitats públiques catalanes, unides per reclamar millores en la política universitària
    Next Article
    Opinió
    ‘Democràcia i educació’ i Informe Coleman: aniversaris per compartir
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}