Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    L’educació encadenada i el foc dels déus

    Ivan Salavedra Marcogener 2, 20235 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Triangle herbartià de l’acte educatiu seguint la proposta de Violeta Núñez (1999) i Rut Barranco (2022). Elaboració pròpia.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    No són pocs els autors que defensen el compromís que ha de tenir l’educador amb un entorn que supera les parets de l’aula, de l’escola o de qualsevol altra institució. En aquest sentit, educar és un acte de socialització, incorporant l’educand a la diversitat de xarxes socioculturals que l’envolten, i s’estableix que l’educador ha de conèixer i estar en contacte amb aquestes xarxes socioculturals, per adaptar els seus continguts a l’educand i fomentar així la seva autonomia i la capacitat d’agència respecte al seu entorn. D’aquest amanera, és senzilla l’analogia de l’educador amb mites com el de Prometeu d’Èsquil.

    Prometeu va robar el foc de la saviesa a Hefest i Atena per oferir-lo als homes, i el seu càstig va ser l’encadenament a una pedra al Caucas, i un turment etern. També, al mite de Sísif es mostra com aquest aprèn a superar el determinisme dels déus i, per aquest motiu, és castigat a viure tota l’eternitat amb una pedra, i turmentat a pujar-la al cim d’una muntanya per veure com cau al pla i havent-la de pujar de nou. El que ens ensenyen aquests mites, com trobarem en altres com el de Frankestein, és que no és tan difícil fer-se amb el foc dels Déus, no és tan difícil crear vida. El que és realment complicat, el turment, és donar forma al foc, donar sentit a la vida creada. I, per aquest fet, com veiem en el doctor Frankestein, l’educador ha de comprendre la subjectivitat de l’educand i els punts d’ancoratge dels continguts transmesos. De manera que quan l’ancoratge no és efectiu, el fruit del foc dels déus, la criatura a la qual s’ha donat vida, pot escapar del seu creador.

    L’interrogant que brolla d’aquests exemples és: ¿com transmetre els assenyalaments dels continguts educatius, o els interrogants fundacionals seguint a Meirieu en el seu “Frankestein educador“? És difícil no trobar analogies entre la criatura del doctor Frankestein, feta a pedaços, i la crítica a l’educació bancària de la pedagogia freiriana. L’èxit de l’acte educatiu mai està garantit, però la transmissió dels continguts sí que és un encàrrec educatiu que recau sobre l’educador. Paulo Freire, a Pedagogia de l’autonomia, defensa que cap verdadera formació docent es pot portar a terme de forma distanciada de dos factors: per un costat l’exercici de la crítica que implica promoure el trànsit d’una curiositat ingènua a una d’epistemològica; i, per l’altre, el reconeixement del valor de les emocions, de la sensibilitat, de l’afectivitat, de la intuïció o l’endevinació.

    Freire defensa que cap verdadera formació docent es pot dur a terme sense dos factors: promoure el trànsit d’una curiositat ingènua a una d’epistemològica i reconèixer el valor de les emocions, la sensibilitat, l’afectivitat, la intuïció o l’endevinació

    Així, com afirmava la pedagoga Violeta Núñez (1999), el “triangle herbartià” no és pròpiament un triangle, i si l’agent (A-C) i el subjecte de l’educació (S-C) assenyalen amb els seus respectius eixos el contingut educatiu, l’eix que els hauria d’unir entre sí roman obert (A-S). D’aquesta manera, com assenyala l’educadora Rut Barranco (2022), l’acte educatiu que defineix Herbart queda establert com una interacció en la qual l’agent educatiu fa una proposta educativa en un espai obert als esdeveniments que puguin donar-se, reconeixent el subjecte educatiu de forma contingent. Però, cal recordar, en aquest espai educatiu no només es fa present el subjecte de l’educació, també l’agent educatiu s’hi fa present de forma contingent i, així com es fa present amb una curiositat pel coneixement i amb un compromís social, tanmateix, és portador de subjectivitat i emocions.

    Amb aquest ordre de les coses, en el que respecta a l’educand, els mites i la història ens ensenyen que, quan només és concebut com a objecte d’una educació bancària i aïllat del seu entorn, com exemplifiquen les figures del doctor Frankestein, la seva reacció pot ser la desobediència. De la mateixa manera, s’ha explicat de forma suficient el perill de caure en paradigmes pedagògics que, seguint únicament una emocionalitat que ho ocupi tot, converteixin l’educand en un nen-rei que estableixi interaccions narcisistes amb el seu entorn. Per altra banda, i pel que respecta a l’educador, veiem com es veu perjudicat en l’acte educatiu si li són assignats uns objectius i uns continguts que no s’adapten a les necessitats educatives. Així mateix, també es veu perjudicat quan les seves condicions laborals li provoquen malestar emocional que dificulta la seva trobada amb l’educand, en l’espai de l’experiència educativa que assenyala Herbart. I, amb aquest ordre de les coses, val a recordar que si l’ancoratge dels interrogants fundacionals en l’educand és un encàrrec educatiu que recau sobre les espatlles de l’educador, que aquest ancoratge educatiu es produeixi i tingui opcions de reeixir és un encàrrec social que recau sobre les espatlles de l’administració.

    Amb tot això exposat, veiem com tant Prometeu com Sísif viuen la condemna dels déus “lligats” a una pedra, i patint un turment etern. Aquesta, una pedra que no s’emociona i tampoc reacciona davant dels estímuls. Quieta, callada, assisteix al turment dels déus a aquests mites de forma aliena a tot… indiferent a tot. I destaca que la determinació dels dos mites davant del turment sigui la mateixa: la resistència, no donar el braç a tòrcer, no cedir al xantatge d’haver de viure una vida miserable o d’acceptar la servitud voluntària que va definir La Boétie. Però, en aquest punt, cal recordar que el càstig a aquests mites per part dels déus va ser etern. I, per aquest fet, val a considerar que la defensa de l’educació, com a transmissora del nostre llegat cultural a les futures generacions, és un encàrrec que afecta a tothom, perquè els efectes de no fer-ho poden normalitzar-se i tornar-se resistents al canvi.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Nucli Paulo Freire UdG opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    María Rodríguez: «Demanem una directiva europea que prohibeixi les pràctiques laborals no remunerades»
    Next Article
    Opinió
    Què hi ha darrere l’educació emocional
    Ivan Salavedra Marco

    Related Posts

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}