Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    L’educació superior suspèn en equitat

    Joan Domènechmaig 24, 20227 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Els estudiants universitaris de classe social baixa només representen el 9,1% de tot l’alumnat. ¿Això és poc, molt o el que es podria esperar? No hi ha xifres amb què comparar-ho, però en canvi sí que se sap que en el conjunt de la societat hi ha un 36,1% de persones que no han passat de l’educació obligatòria. Aquesta és una de les dades (o un dels interrogants) més rellevants de la tercera onada de Via Universitària, un estudi que elabora des de fa nou anys la Xarxa Vives a partir d’enquestes enviades als estudiants de les 22 universitats que en formen part. En aquesta ocasió, l’han contestat prop de 50.000 estudiants dels 300.000 possibles. D’aquests, 49.291 eren de grau i 6.245 de màster.

    Aquesta tercera onada (2020-2022), com la segona (2017-2019), ha comptat en el seu comitè científic amb els catedràtics de Sociologia de la Universitat de València Antonio Ariño i Ramon Llopis, el catedràtic de Teoria de l’Educació de la UB Miquel Martínez, i el professor d’Estadística de la UB Ernest Pons. També hi han col·laborat les agències de qualitat universitària de Catalunya i el País Valencià, a més d’un ampli equip d’investigadors. Els resultats es presenten en global, però cada universitat obté els seus resultats individuals, que pot compara amb la mitjana i a partir d’aquí obrir processos de reflexió interna.

    També hi ha un biaix de classe segons el tipus d’estudis universitaris. Els estudiants de classe baixa estan més representats en les branques acadèmiques de Ciències Socials i Jurídiques (22,5%) i Humanitats (21,3%), que no pas en Enginyeries (15,6%), Ciències (13,7%) i titulacions mixtes (10,3%). L’estudi també observa que les barreres econòmiques que limiten l’accés a la universitat dels joves de classes més desafavorides no tenen tant a veure amb el preu de la matrícula com amb les seves economies familiars. El 63,5% dels estudiants de grau viuen a casa dels seus pares, que són també la principal font d’ingressos dels estudiants, amb el 56,6% del total (el 17,2% són beques, el 16,9% treball durant el curs, i el 6,3% treball durant les vacances).

    Ernest Pons precisa que, a l’hora de classificar per classes socials, s’han tingut en compte variables educatives i laborals, però no la renda, perquè aquesta dada no es demana. En aquest sentit, per classe social baixa s’entèn que són els estudiants amb dos progenitors sense estudis més enllà de la formació obligatòria i amb ocupacions laborals de baixa qualificació, mentre que la classe social alta serien aquells estudiants que tenen almenys un progenitors amb estudis superiors i una ocupació qualificada. Pel mig, amb progenitors amb estudis postobligatoris no universitaris, estarien els de classe mitjana. D’acord amb aquests criteris, el 58,8% dels universitaris d’avui són de classe alta, i el 32,1% de classe mitjana.

    Per Pons, és evident que “encara estem lluny d’un sistema universitari que compleixi amb l’equitat”, ja que les xifres són fins i tot una mica pitjors a les de fa tres anys (amb la pandèmia pel mig), però a la vegada no semblar tan clar que siguin factors intrínsecs a la universitat els que produeixen la iniquitat, o que aquesta vingui heretada de les etapes educatives anteriors. En tot cas, els autors de l’informe, en les seves propostes finals, recomanen que per perseguir l’objectiu de l’equitat s’augmentin les beques i ajuts públics (quelcom que depèn de les administracions públiques) i s’introdueixin elements de flexibilitat en els itineraris curriculars (quelcom que depèn en bona part de les mateixes universitats).

    El biaix de gènere està enquistat

    L’estudi abasta altres àmbits, com el del gènere, que és gairebé una fotocòpia dels estudis anteriors, ja que no s’observen variacions entre els estudis altament masculinitzats i els altament feminitzats. Segons Anna Prades, cap de l’Àrea d’Internacionalització d’AQU Catalunya i codirectora tècnica de l’estudi, “hi ha un imaginari sobre les carreres que són d’homes i les que són de dones i això és molt difícil de canviar, la matrícula de dones en enginyeries no ha canviat en 10 anys, i això té un impacte en el món laboral, ja que la titulació és el principal element que explica la bretxa salarial, encara que també hi hagi bretxa amb la mateixa titulació”.

    L’estudi també constata que els estudiants continuen dedicant més temps a les classes que a l’estudi autònom, o que la participació en activitats extracurriculars és ínfima (el 82% mai ha participat en una assemblea o associació d’estudiants). També s’observa que les universitats virtuals acullen un tipus d’estudiant amb un perfil diferent de la resta, ja que és molt superior el percentatge d’estudiants que estan casats o amb parella, i també els que presenten nivell formatiu familiar baix. Això porta els autors de l’informe a afirmar que “la universitat virtual actua com a dispositiu de segona oportunitat per a perfils amb trajectòries més complexes i d’origen social més baix”.

    La salut mental dels estudiants

    La pandèmia ha plantejat nous interrogants al sistema universitari, que els autors de l’estudi van traslladar a l’enquesta. Segurament el resultat més sorprenent, entre les temàtiques noves, és sobre salut mental, ja que un de cada quatre estudiants (19,5%) va patir un procés d’ansietat durant el primer any de pandèmia (març 2020 a febrer 2021), un 17,1% ha tingut problemes de depressió i un 10,2% altres problemes mentals. Aquestes dades surten de l’autopercepció dels estudiants, si bé en una part considerable aquesta percepció està ratificada per un diagnòstic mèdic. Els percentatge augmenta fins al 26,8% si es pregunta si s’ha patit algun procés de depressió al llarg de la vida, i ho fan especialment entre les dones.

    També per això una de les recomanacions d’aquesta edició del Via Universitària és que les universitats generin més serveis d’atenció i acompanyament a l’alumnat, i que es faci un seguiment més estret de l’evolució de la problemàtica de la salut mental. Segons Ramon Llopis, “estem parlant d’unes generacions que tenen unes característiques molt distintes a les anteriors i la probabilitat de vulnerabilitat psicològica podria ser major”.

    La pandèmia també ha posat (encara més) sobre la taula el debat sobre les metodologies docents, i en aquest punt s’observen diferències en relació als resultats de fa tres anys. Els alumnes que afirmen que reben els ensenyaments a partir de metodologies tradicionals passen del 59,8% al 48,4%, mentre que augmenten les metodologies actives (del 34% al 39,4%) i innovadores (del 5,3% al 12,2%). Al respecte, Miquel Martínez adverteix que a l’enquesta es donaven uns paràmetres perquè cada estudiant identifiqués com havia d’entendre cada categoria, ja que “aquests conceptes no són unívocs”. A la vegada, precisa, “el fet que s’hagin impartit moltes matèries online pot haver incrementat la percepció de metodologia activa o innovadora, quan una metodologia tradicional amb format virtual segueix sent tradicional”.

    De les dificultats derivades de la pandèmia, els estudiants destaquen sobretot la falta de contacte amb els companys i el professorat (més que no pas altres qüestions com l’autoregulació de temps de dedicació, habilitats tecnològiques o conciliació dels estudis amb la vida familiar i laboral), i en conjunt hi ha una valoració positiva de la reacció de les universitats davant l’emergència derivada de la pandèmia, ja que així opinen 4 de cada 10 estudiants, mentre que menys de cada 2 en fan una valoració negativa i la resta no es mullen. Amb tot, diu Martínez, “d’això no podem extreure la conclusió que la universitat ha canviat i que estem davant d’un ’inici de renovació docent”. Al contrari, els investigadors recomanen “reforçar els processos de renovació metodològica per avançar cap a un aprenentatge més significatiu”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    accés a la universitat salut mental Via Universitària Xarxa Vives
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    «Les cooperatives d’alumnes són súper reals, la diferència és que legalment no existim»
    Next Article
    Opinió
    La situació dels interins
    Joan Domènech

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Anàlisi
    Tria pragmàtica de places MIR

    maig 16, 2025

    Actualitat
    Equitat i bretxa de gènere, assignatures pendents a la universitat

    maig 2, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}