Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    «L’emergència és avui»: famílies i comunitat educativa demanen recursos i claredat després de la DANA

    Associacions de mares i pares, de directores i directors i oenegés desgranen algunes de les mancances i dificultats a les quals s'estan enfrontant aquests dies
    Pablo Gutiérrez de Álamonovembre 7, 20247 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | UME Flickr
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    En la comunitat educativa valenciana, les seqüeles de la DANA han posat en evidència la urgència d’una resposta coordinada i humana per part de les autoritats. Mentre es continua treballant en la neteja i recuperació de les infraestructures afectades, mares, pares i organitzacions socials exigeixen mesures immediates que retornin a nenes i nens un espai segur per a socialitzar i un lloc on reprendre l’escolarització. «L’emergència és avui, i hem d’actuar», assenyala Rodrigo Hernández, director de Save the Children a València.

    «El prioritari és que puguin sortir de casa»

    Raquel Sánchez, part de la Federació d’Associacions de Mares i Pares (FAMPA) de València, es mostra clara i directa: «Ara mateix el prioritari és que nenes i nens puguin sortir de casa. Fa dies que estan tancats i les possibilitats de sortir al carrer en les zones afectades, de manera segura, són nul·les.» Davant aquesta situació, ella i altres famílies consideren que més enllà de l’escolarització, seria essencial habilitar espais nets i protegits on els nens puguin recuperar una mica de normalitat i esplai.

    Rodrigo Hernández, de Save the Children, subratlla la importància que l’Administració consideri als menors com una prioritat en l’emergència. «Habilitar espais segurs on puguin jugar i estar amb els seus amics és fonamental. Necessiten poder sortir, parlar i, sobretot, recuperar una mica de la seva infància». La idea, explica Hernández, no és només tornar a les aules, sinó crear àrees de protecció emocional per als més vulnerables.

    Falta de planificació i desconnexió de l’administració

    En aquest donar espais per a nenes i nens, la Conselleria va enviar una circular diumenge passat a les i els directors d’escola. La idea és que les famílies puguin portar els seus fills i filles a qualsevol centre educatiu de la província de València mentre les tasques de neteja es desenvolupen.

    Segons diu Isabel Moreno, presidenta de l’associació de directors de col·legis públics valenciana, la idea parteix de l’organització que dirigeix. Ja la setmana passada, en una reunió extraordinària, es posa sobre la taula aquesta possibilitat i, juntament amb unes quantes idees més, s’envia a Educació i a Inspecció educativa.

    No obstant això, la resposta ha estat criticada per la seva desconnexió amb la realitat de les famílies i perquè el document publicat pateix d’una gran falta d’informació pràctica que fins al dimarts no s’ha anat solucionant.

    Rubén Pacheco, president de FAMPA València, considera que aquesta circular va ser, com a molt, «un intent de solucionar alguna cosa des dels despatxos, sense considerar la situació en les zones afectades». La instrucció deixa en mans de les famílies la decisió de triar el centre, però no ofereix un suport clar ni informació addicional sobre qüestions que ara com ara són bàsiques com el transport, el menjador o les extraescolars,

    «Tenim moltes famílies sense mitjans de transport, com arribaran les criatures als suposats centres d’acolliment?», planteja Pacheco, qui també insisteix que el trasllat ha d’incloure transport i beques de menjador. «Qui costejarà aquests desplaçaments? Tot això en una zona que té enormes restriccions per a la mobilitat a hores d’ara».

    Patricia Vicente és directora d’un d’aquests col·legis que estan acollint nens. El seu centre està a Paterna. Diverses localitats veïnes estan molt afectades per la DANA, algunes de les treballadores han perdut cotxes i han patit destrosses en els seus habitatges. Per sort, explica, no han comptat amb víctimes mortals en la seva comunitat.

    Diumenge va rebre la circular. Dilluns el va passar amb altres companys, fent tasques de neteja com a voluntaris en la “zona zero” com diu -“sembla tot la guerra, una trinxera”-. Dimarts va poder obrir les portes del seu col·legi -450 nens i nenes, 50 docents- sabent que rebria quatre nens que estan vivint al poble de manera temporal. A ells es van sumar dos més, en total, sis.

    Afirma que la Conselleria, a mesura que han passat les hores i els dies, ha anat aclarint algunes qüestions. Educació es farà càrrec del cost del menjador escolar, per exemple. També els han demanat informació sobre espais disponibles per, segurament, una possible reubicació de nenes i nens a partir de la setmana vinent.

    Obstacles en la comunicació

    Un dels grans problemes ha estat la falta de comunicació efectiva amb les famílies afectades. La majoria d’elles han passat dies sense accés a electricitat, aigua potable o xarxa telefònica, la qual cosa els ha dificultat tant rebre la circular d’Educació com contestar els formularis enviats per a continuar l’escolarització.

    Pilar Orenes, directora d’Educo, ressalta aquest punt: «Hi ha famílies que estan incomunicades, amb una cobertura telefònica limitada i sense els recursos bàsics a casa. No n’hi ha prou amb enviar un formulari; es requereix un esforç actiu per a comunicar de manera efectiva les opcions disponibles i el procés a seguir.»

    Rodrigo Hernández emfatitza que és responsabilitat de l’administració «garantir que la informació arribi a les famílies de manera proactiva», en lloc d’assumir que el sistema funcionarà com si les circumstàncies fossin normals.

    Sobrecàrrega en els centres educatius d’acolliment: «Els acollirem, però necessitem suport»

    Els centres educatius en zones no afectades han començat a rebre estudiants desplaçats, encara que no existeixen xifres sobre en quina mesura està ocorrent. Sobretot, perquè la Conselleria no està centralitzant aquesta informació.

    Els col·legis s’enfronten a una certa saturació i falta de recursos. «Els centres educatius sempre acullen, però és important conèixer la situació dels centres d’acolliment i prendre mesures sobre la reubicació» assenyala Isabel Moreno, presidenta de l’Associació de directores i directors de col·legis públics.

    Moreno explica que alguns ja tenen aules de primària amb 35 estudiants després que diverses famílies afectades traslladessin als seus fills a aquests centres. A més, molts no compten amb el personal necessari per manejar l’afluència de nous estudiants en aules ja saturades. Cal recordar que igual que les famílies i l’alumnat el té complicat per a mobilitzar-se, així estan molt personal docent, entre el qual s’ha vist afectat per la DANA (pèrdua de persones pròximes, d’habitatges o vehicles) i que no pot anar a treballar.

    Mentre algunes famílies i estudiants busquen alternatives, molts docents amb centres tancats per danys en les seves instal·lacions estan disponibles i disposats a col·laborar en centres d’acolliment, però manquen d’un marc administratiu per fer-lo. Moreno assenyala que l’Administració educativa podria estar mobilitzant a aquests docents cap als centres que necessiten personal addicional, però no s’ha establert un sistema per a facilitar aquest procés.

    Rubén Pacheco també suggereix la possibilitat d’apostar per la codocència com una mesura excepcional a les aules més saturades. «Si treballem junts en lloc d’imposar una sobrecàrrega als centres receptors, podem millorar la resposta educativa per als nens desplaçats i afectats,» proposa.

    El col·legi, espai segur

    En una situació de crisi, el col·legi representa molt més que un espai d’aprenentatge: és un refugi i un lloc d’estabilitat emocional. Les organitzacions com Save the Children i Educo insisteixen en la necessitat que els centres educatius tornin a funcionar no sols per a l’aprenentatge, sinó per a oferir un espai de normalitat i seguretat. «El col·legi és l’eix vertebrador de la comunitat educativa, clau per a cuidar tant els nens com les seves famílies,» assegura Hernández, de Save the Children.

    Orenes coincideix: «La infància necessita entorns segurs que ofereixin una rutina i una connexió emocional. Aquests espais són fonamentals per a la salut mental dels menors en un moment tan complicat».

    Enfront de la falta d’organització per part de l’administració, les famílies i associacions de pares, juntament amb diverses ONG, han pres la iniciativa. A través de formularis i recollida d’informació entre els centres educatius, estan identificant necessitats bàsiques com a material escolar, mobiliari i altres recursos.

    Isabel Moreno resumeix la situació: «Ens hem coordinat entre les organitzacions i estem recollint informació per a suplir les mancances, però no podem fer-ho tot». Aquest esforç reflecteix la solidaritat i el compromís de la comunitat educativa, encara que també evidencia la falta d’una resposta integral per part de les autoritats.

    En una situació d’emergència, el sistema educatiu ha de respondre amb flexibilitat, rapidesa i empatia. Les famílies i la comunitat educativa demanen que l’administració es comprometi i assumeixi el lideratge de la situació per a assegurar el benestar dels menors. «La situació està sent molt dura, però els nens i les seves famílies no poden esperar més», conclou Rodrigo Hernández des de Save the Children.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    comunitat educativa dana emergència climàtica emergència educativa
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Atenció!
    Next Article Els reptes de l’FP en el món rural​
    Pablo Gutiérrez de Álamo
    • X (Twitter)

    Periodista especializado en educación. Director de El Diario de la Educación. Antes en Periódico Escuela

    Related Posts

    El paper de les entitats en els projectes d’ApS

    maig 27, 2025

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    maig 19, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}