Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Les bondats i els defectes de la IA generativa com a oportunitats per a l’aprenentatge

    dhernandezleoabril 26, 20243 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    SteamConf Barcelona | UPF
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Recentment, vaig tenir l’ocasió d’impartir diverses activitats a la SteamConf Barcelona, una trobada per a la comunitat educativa centrada en l’aprenentatge STEAM (per les sigles en anglès de ciència, tecnologia, enginyeria, art i matemàtiques), que va tenir com a principal seu el campus de la Ciutadella de la UPF. Un dels temes que va generar més interès entre el professorat va ser l’ús de la intel·ligència artificial (IA) generativa a l’aula, sobre el qual es va abordar un taller immersiu sobre Aprenentatge Basat en Projectes per treballar els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). Al taller, una de les activitats amb major número d’inscrits, els participants van experimentar un exemple sobre com utilitzar eines d’IA generativa en diverses fases de la realització d’un projecte, com si fossin estudiants.

    L’aprenentatge basat en projectes és un dels mètodes d’aprenentatge que pot generar entorns educatius més participatius, col·laboratius i reflexius que els models tradicionals d’ensenyament de transmissió unidireccional i exclusivament cognitiva. Alhora, és fonamental que els diferents nivells educatius vagin incorporant el treball de les competències clau per a la sostenibilitat, amb la finalitat de contribuir a l’agenda mundial d’educació 2030. El taller immersiu va voler contribuir a aquests dos objectius de gran rellevància, però sospito que, en gran mesura, la gran demanda d’aquesta activitat té més a veure amb les expectatives sobre les propostes d’ús de la IA generativa. I és que la comunitat educativa està realment preocupada i ocupada per entendre els efectes de la IA generativa, com mostra la gran presència del tema als mitjans de comunicació i la gran quantitat de xerrades i accions formatives sobre això dirigides al professorat, especialment des de l’aparició del XatGPT a finals de 2022. Aquest notable interès s’estén a l’àmbit acadèmic, on preval la preocupació per la insuficiència d’estudis amb evidència sòlida sobre el tema i els potencials efectes de la IA en l’educació i les seves implicacions ètiques.

    La comunitat educativa està realment preocupada i ocupada per entendre els efectes de la IA generativa

    Al taller de la SteamConf vam treballar sobre segur. Vam proposar dos casos en què la IA de generació de text pot ser clarament útil en processos d’aprenentatge actiu i en l’aprenentatge basat en problemes. Fer una revisió de les respostes generades per la IA -que poden ser imperfectes, esbiaixades o incompletes, però alhora aportar aspectes no considerats per la persona-, en comparació amb les pròpies permet treballar l’anàlisi crítica.

    D’altra banda, les IA generatives, a causa del seu funcionament, són especialment bones per a la revisió gramatical, ortogràfica i d’estil dels textos. Això facilita una retroalimentació immediata per a la millora de l’escriptura. Així doncs, tant els defectes i limitacions com les bondats de la IA es converteixen en una oportunitat per a l’aprenentatge de competències clau (en el cas d’aquest taller, sobre sostenibilitat).

    Aquests exemples mostren que la interacció profitosa de l’humà amb la IA requereix esforç, especialment en contextos d’aprenentatge. Així doncs, seria simplificador i erroni pensar que l’ús de la IA es tradueix en un estalvi de temps. El seu ús exigeix repensar les metodologies d’aprenentatge, sobretot si volem que tingui un impacte positiu en l’educació.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Intel·ligència artificial opinió STEAM tecnologia
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleMés de 250 participants a l’assemblea d’AlumnesCoop
    Next Article
    Reportatge
    Viure les pèrdues com a creixement vital
    dhernandezleo

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}