Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El Consell d’Educació enviarà una queixa a TV3 pel ’30 minuts’ sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Prohibició total del mòbil a l’educació obligatòria a Catalunya

    Ana Basanta

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    L’educació en temps de pobresa

    Rosa Cañadell

    La Teoria de l’Embut Educatiu

    Joan Subirats Berengué
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Les comunitats educatives locals han respost: ara és l’hora de la política

    Opinió
    Les comunitats educatives locals han respost: ara és l’hora de la política

    Fathia Benhammoumarç 11, 20215 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Infants del casal d'estiu de l'Escola Collaso i Gil, al Raval, en una activitat a Xamfrà centre de música, aquest estiu
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Durant aquest darrer any, la idea que s’aprèn en qualsevol moment i en qualsevol lloc s’ha convertit en una realitat quotidiana per a milions d’infants i adolescents als quals l’any passat se’ls va tancar l’escola i les activitats extraescolars de manera inesperada.

    La pandèmia ens ha recordat que l’aprenentatge eficaç no només passa a les escoles, i que necessita la complicitat de la comunitat per fer front a les creixents desigualtats educatives. Allà a on ni l’escola ni les famílies han pogut arribar ho ha fet el barri, el poble, la ciutat… L’ecosistema educatiu més pròxim sovint ha sigut el centre de la solució, connectant recursos, oportunitats, acompanyant, oferint espais per respirar i oxigenar-se, creixent davant de l’adversitat, reinventant-se i innovant des de l’acció col·lectiva.

    Lluny de paralitzar-nos, la crisi educativa derivada del tancament escolar per la Covid-19 va activar la capacitat de resiliència dels territoris per sostenir i garantir l’educació de tots els infants i adolescents. Va activar la voluntat que el confinament no esdevingués aïllament educatiu i emocional per a milers d’infants i famílies i que la pandèmia no fos un parèntesi per l’educació.

    D’aquest any d’educació d’excepció podem aprendre quatre grans conclusions.

    La primera de les lliçons que ens deixa la pandèmia és que una educació que no deixi ningú enrere requereix una comunitat que superi la idea d’una educació centrada en l’escola. Per sostenir el dret a una educació ampliada per a tothom ens cal teixir complicitats entre els diversos actors del territori (entitats del lleure, biblioteques, museus, centres educatius…) i aprofitar el potencial de l’entorn.

    La segona és que hem de continuar reivindicant amb fermesa que les activitats de lleure i les extraescolars són Educació en majúscules, tot i la feina feta i el compromís durant anys de regidors i tècnics municipals, mestres i directores de centres, entitats, educadors de lleure, investigadores, professionals d’àmbits esportius, artístics i culturals d’arreu de Catalunya. Han estat crucials perquè els nens i els joves, especialment d’entorns vulnerables, tinguessin un suport emocional imprescindible i oportunitats per compensar la pèrdua d’aprenentatges que han patit.

    En tercer lloc, la crisi educativa derivada de la covid19 ha fet encara més evident que les vacances d’estiu són un espai d’oportunitats educatives de primer nivell, però també són un període en el qual les desigualtats educatives s’agreugen amb els més vulnerables. Per això, tenim el repte inajornable de passar d’un estiu distret per a alguns, a un estiu enriquit, divertit i educatiu per a tots els infants i joves. Sense excepció.

    És per això que, si volem que tots els infants i adolescents puguin gaudir d’experiències educatives riques tant de dins com de fora de l’escola, és imprescindible tenir unes polítiques educatives que mirin més enllà del sistema educatiu.

    I com podem passar dels reptes i del consens entre gran part de la comunitat educativa a unes polítiques públiques 360?

    Doncs, en primer lloc, això es fa caminant i preguntant-nos constantment com fer les activitats educatives més riques, com arribar als infants que més ho necessiten, com garantir que totes les activitats siguin de qualitat. Com s’ha demostrat, no es tracta de tenir LA gran política pública que resolgui tots els nostres reptes, sinó que el primordial és tenir clar l’horitzó i anar implementant mesures que ens hi portin.

    En la Jornada Anual de l’Aliança Educació 360 hem pres més consciència que les accions educatives individuals no són sostenibles en un entorn canviant i complex com l’actual

    Però, en paral·lel, cal que imaginem i construïm entre tota la comunitat educativa la política educativa de futur que volem. Perquè no podem permetre que la resposta d’emergència que ha donat el fora escola es quedi en això, en un esforç excepcional i puntual. Volem que l’Educació 360 esdevingui política educativa de país i un element troncal per garantir l’equitat. Participar en casals d’estiu, visitar museus, fer excursions… és una font d’aprenentatge vital i d’enriquiment competencial cada vegada més important per a l’èxit educatiu. Però gaudir d’aquestes activitats depèn, en gran manera, de la renda familiar i de l’entorn de l’infant o jove. Per això, la realitat és que el fora escola encara és generador de grans desigualtats que l’escola sola no pot compensar.

    La connexió d’agents comunitaris i d’entorns d’aprenentatge són i han de seguir sent  element central per posar fre a les desigualtats educatives. Tal com s’ha posat de manifest en la Jornada Anual de l’Aliança Educació 360, hem pres més consciència que les accions educatives individuals no són sostenibles en un entorn canviant i complex com l’actual. I que, per això, necessitem lideratges que cooperin entre ells, aliances publicoprivades que ens ajudin a recuperar la confiança en el futur i a articular propostes  amb visió compartida entre diversos sectors.

    I, per fer-ho possible, calen més recursos per arribar als que més ho necessiten. Però no només parlem de més diners. També cal una aposta decidida, continuada i sostinguda per les activitats del fora escola i que es considerin part imprescindible de les trajectòries d’aprenentatge.  I, en aquest sentit, la covid19 no pot ser l’excusa per frenar la igualtat d’oportunitats en el fora escola. Cal continuar conquerint aquest espai i estar a l’altura dels infants i adolescents de tot el país, ens hi juguem molt.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La meitat dels grups de P3 tindran menys de 25 alumnes el curs 2021/22
    Next Article
    Opinió
    Pandèmia i educació
    Fathia Benhammou

    Related Posts

    Opinió
    Competències i resultats PISA. La pandèmia de l’educació. A Catalunya, i arreu

    juny 19, 2025

    Opinió
    Orientació com a remei contra a la incertesa

    juny 19, 2025

    Opinió
    Ara toca ortografia

    juny 18, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}