Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Les dues eines del CIP per assolir la innovació educativa

    Sandra Vicentemarç 24, 20215 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Els dos primers títols de la col·lecció Eines del CIP
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El Consell d’Innovació Pedagògica, una comunitat formada per 185 entitats compromeses en la creació d’una ciutat educadora, compleix enguany 30 anys. I ho fa donant el tret de sortida a una col·lecció de llibres que reflecteixen els aprenentatges de les entitats que formen part del CIP i reflexionen sobre diverses experiències multidisciplinars, per tal de fer-les arribar a tota la comunitat educativa. La col·lecció, que duu el nom d’Eines, s’estrena amb dos llibres. El primer és Orientacions per a la reflexió educativa en xarxa, escrit per Josep Maria Mominó, professor dels estudis de psicologia i ciències de l’educació de la UOC, i tracta sobre el ‘Segell de Qualitat’ que el CIP ha dissenyat per detectar pràctiques educatives enriquidores. El segon títol és El potencial transformador de les entitats, en el qual Laura Rubio i Blanca Romañá, del Centre Promotor d’Aprenentatge Servei, posen en valor la tasca de les entitats del CIP i el valor que aporten a la ciutat.

    Aquesta col·lecció Eines que ara veu la llum és una “avaluació reflexiva, perquè no n’hi ha prou amb innovar, sinó que hem de reflexionar per tal que els canvis siguin rics i realment transformadors”, segons ha exposat la comissionada d’educació, Maria Truñó, en l’acte de presentació dels dos documents. “L’educació va més enllà de l’escola: és imprescindible, però tota sola no pot afrontar els reptes d’una educació al llarg de la vida”, ha recordat. Per a assolir una innovació pedagògica amb cara i ulls cal un “compromís compartit entre escola i entitats”, ha assegurat Josep Maria Mominó, qui ha posat l’accent, però, en que “no ens serveix qualsevol innovació”. Pel professor de la UOC, una transformació educativa no pot ser tal si no respecta els principis d’equitat i igualtat d’accessos.

    És aquí on el Segell de Qualitat juga un rol important, perquè “en el procés de canvi no tot s’hi val: no volem innovar si aquesta millora no està a l’abast de tothom”, ha assegurat Mominó. En aquesta línia, des del Centre Promotor d’Aprenentatge Servei, Blanca Romañá considera que la innovació passa per “treballar millorant l’entorn, preguntant-nos què hi manca i enxarxant-nos amb el territori. L’APS treballa sobre necessitats reals des de diversos àmbits”. Així, un dels objectius del CIP és reconèixer la feina realitzada durant aquestes tres dècades per les entitats que la conformen, posant en relleu que una escola i un museu, un parc o un laboratori tenen el mateix poder educatiu i hi ha una continuïtat entre els aprenentatges que aporten als infants. I no només als infants.

    I és que el Consell d’Innovació Pedagògica treballa per afermar el concepte de Ciutat Educadora, en la qual tota la ciutadania, de qualsevol edat, classe, procedència i nivell acadèmic pot aprendre i ensenyar constantment. “La comunitat educativa és molt àmplia, perquè formem part d’un ecosistema d’aprenentatge que va molt més enllà de les aules”, assegura Mominó. La Ciutat Educativa, tal com l’ha definida Blanca Romañá, és “la resistència en aquest món líquid, que ens posa en relleu la importància de la interconnexió i les interdependències”.

    Innovar en pandèmia, una qüestió de supervivència

    La pandèmia del coronavirus i el conseqüent confinament, que va obligar a traslladar les classes a les cases, va marcar un abans i un després. Les nostres llars es van convertir en aules, oficines, sales de reunions, bucs d’assaig o gimnasos, difuminant totes les fronteres. Aquesta situació va forçar la comunitat educativa a canviar dinàmiques d’un dia per l’altre, incorporant la tecnologia a la quotidianitat per sobreviure. La tecnologia pot ser un gran aliat de la innovació pedagògica, però tal com explica Josep Maria Mominó, “és important però, per si mateixa, no implica res. Innovar vol dir facilitar un canvi que doni pas a una millora”.

    Segons el professor, degut a la urgència de la situació, es va usar la tecnologia com a pegat d’emergència, sovint “reproduint dinàmiques pedagògiques analògiques”. Per a Mominó, aquestes noves eines i plataformes han d’anar sempre darrere d’una voluntat de canvi i ser el mitjà per a assolir-lo, “mai han de ser l’objectiu”. En la mateixa línia s’expressa la Blanca Romañá, qui assegura que, des de l’Aprenentatge Servei, s’ha “treballat molt per dotar de significat els espais virtuals que, al cap i a la fi, ens han facilitat trobar-nos en un moment en què imperava la distància”.

    En un context en què es reivindica l’educació al llarg de la vida i traspassar les fronteres de les aules, la tecnologia tindrà un gran paper. “Parlem d’educació al llarg, però també a l’ample de la vida. Ens hem de preguntar com, on, quan i, sobretot, per què aprenem”, reflexiona Mominó. Per a respondre aquestes preguntes, és necessari que diversos actors educatius, des de les escoles fins a les entitats, passant per qualsevol ciutadà o ciutadana, s’impliqui en aquesta revolució d’aprenentatges. I aquesta és la voluntat del CIP, que durant aquests 30 anys ha treballat “per la coordinació entre actors, generant sabers compartits a partir dels quals puguem reflexionar i reflexionar-nos”, tal com ha afirmat Montserrat Potrony, responsable institucional del CIP, al tancament de l’acte.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Innovació pedagògica
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Castigar?
    Next Article
    Reportatge
    Quan tanca una escola (…o dues)
    Sandra Vicente
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}