Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    “Les escoles de segona oportunitat han de formar part del sistema sense perdre la seva identitat”

    Redaccióabril 29, 20214 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Alumnes del Llindar | Foto: Fundació El Llindar
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    A Espanya, més de 530.000 joves entre 18 i 24 anys no reben formació i no tenen estudis secundaris post-obligatoris, la qual cosa situa la taxa d’abandonament educatiu prematur en el 16%, la xifra més alta de tota la UE, segons torna a posar de manifest el recent estudi Mapa de l’abandonament educatiu prematur a Espanya, realitzat la Fundació Europea Societat i Educació. Amb tot, quan es fixa la mirada una mica més enllà, és a dir, quan s’analitza on es troben els estudiants que van tancar l’etapa de l’ESO tres anys enrere, aquesta xifra arriba al 19%, segons ha explicat aquest matí el sociòleg i assessor del Ministeri d’Educació Xavier Martínez-Celorrio, durant la V Trobada Nacional d’Escoles de Segona Oportunitat (E2O).

    Les Escoles de Segona Oportunitat, entre altres iniciatives socials, aconsegueixen rescatar a alguns d’aquests joves i acompanyar-los emocionalment i en la seva inserció en el mercat laboral, però com que no estan del tot regulades tampoc se les té en compte estadísticament a l’hora d’avaluar l’abandonament escolar prematur. Per això, l’amfitriona de la trobada, Begonya Gasch, que va fundar El Llindar a Cornellà l’any 2003, ha tornat a insistir (com ha fet molts altres cops) amb la necessitat de ser reconeguts. “Hem de formar part del sistema però amb la nostra identitat”, ha remarcat. En la seva intervenció en una de les taules rodones de  la jornada, Xavier Martínez-Celorrio ha recordat que la LOMLOE obre aquesta oportunitat perquè les administracions educatives (és a dir, les comunitats autònomes) “regulin la relació entre l’ensenyament reglat i no reglat”. “Estem alineats en aconseguir que les E2O s’integrin en el sistema per donar sortida a aquesta necessitat”, ha apuntat.

    La jornada, que ha tingut lloc a L’Hospitalet, ha comptat amb la participació de nombroses autoritats, de diferents administracions i colors polítics, i fins i tot la ministra Isabel Celáa hi ha enviat un missatge en vídeo. Totes elles han agraït la tasca que fan les E2O i han coincidit amb aquest mateix missatge. “Que això deixi de ser una prova pilot”, ha remarcat Núria Marin, alcaldessa de L’Hospitalet, ciutat on El Llindar compta amb el restaurant-escola El Repartidor. “Us considerem part del sistema”, ha remarcat Núria Cuenca, secretària general del Departament d’Educació. El mateix ha dit Oriol Amorós, secretari general del Departament de Treball, el qual ha elogiat l’exemple de col·laboració públic-privada entre l’administració i aquests centres en la complexa gestió que es va haver d’afrontar fa dos anys, amb l’arribada massiva de menors no acompanyats. I també ha elogiat aquesta tasca la comissionada d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona, Maria Truñó, la qual ha recordat que fa dos anys es va impulsar la primera escola municipal de segona oportunitat, cogestionada també per El Llindar.

    Una E2O a La Garrotxa impulsada per La Fageda

    A dins o a la perifèria del sistema, les E2O són encara una gota en l’oceà. La xarxa espanyola d’escoles d’E2O, creada el 2015 per sis centres, la formen avui 53 escoles (en aquesta jornada s’hi ha incorporat tres nous), que en conjunt formen al voltant de 8.000 joves. Per la Fundació El Llindar, una de les pioneres a Catalunya, hi han passat ja 6.000 joves al llarg d’aquests divuit anys. Fan falta, doncs, més E2O, i en la mateixa taula on participava Martínez Celorrio ha saltat una notícia, en boca del director de La Fageda, Cristobal Colón Palasí. Segons ha explicat, La Fageda té la voluntat d’obrir una escola de segona oportunitat a la Garrotxa i per això fa temps que està en converses amb la xarxa d’escoles d’E2O, “per equivocar-nos el mínim possible”.

    La jornada l’ha obert una xerrada del catedràtic Anton Costas, president de la Fundació Cercle d’Economia, el qual ha animat les E2O a que insisteixin en demanar desenvolupaments normatius autonòmics a partir de les oportunitats que obre la LOMLOE, però que no s’oblidin que hi ha una llei estatal d’FP en preparació, que també ha de recollir el seu paper. Costas ha posat especial èmfasi en el que ha anomenat l’arribada d’una nova epifania en el coneixement econòmic: els darrers estudis demostren que no és cert que a menor justícia social millor desenvolupament econòmic, sinó que és tot el contrari.

    La trobada l’ha organitzat l’Associació Espanyola d’Escoles de Segona Oportunitat, la Fundació El Llindar, la Fundació Adsis, la Fundació Comtal, la Fundació Gentis, la Fundació Marianao i Salesians Sant Jordi. I ha comptat amb el patrocini de la Diputació de Barcelona, L’Ajuntament de l’Hospitalet, la Fundació “La Caixa”, Fundació Orange i Fundació Josep Botet.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    el llindar escoles de noves oportunitats
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Reportatge
    Acadèmia Cultura, el rocambolesc final (o no) d’un concertat en un dels barris més massificats de L’Hospitalet
    Next Article
    Opinió
    A l’escola deu, a la vida zero
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    maig 19, 2025

    Reportatge
    Vull Català, aprendre i ensenyar català a través de la ràdio

    maig 13, 2025

    Opinió
    L’Anella Verda: pedalar cap a un futur sostenible

    maig 7, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.