Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Les escoles s’obliden de la creativitat dels alumnes

    Daniel Sánchez Caballeronovembre 30, 20156 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Fomentar la creativitat els ajudarà en les seves futures feines.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Com preparar els petits per a professions que avui ni tan sols imaginem que existiran? Com ensenyar coses que no sabem que hauran de saber? Petra María Pérez, catedràtica de teoria de l’educació i membre de l’Institut de Creativitat i Innovacions Educatives de la Universitat de València, ho té clar: “Els nens d’avui requeriran capacitats, destreses, actituds i informació que encara no podem imaginar. En aquesta nova societat, la riquesa fonamental serà el coneixement, i aquests canvis requeriran alts nivells d’inventiva i creativitat”, explica.

    Creativitat. Un concepte important, diuen els experts, però que no es treballa prou en els infants. Més encara, una qualitat que es perd amb els anys: els petits entren amb ella a les escoles però quan surten, ja no en tenen. El sistema -aquest sistema- encotilla la creativitat dels més petits?

    “No seràs músic”

    Ken Robinson, educador, conferenciant, un gurú per a molts, fa anys diu que sí. Que al professor, al sistema, només li interessen una resposta concreta per a cada problema específic, coartant d’aquesta manera els nens més creatius, als quals els agradaria arriscar o improvisar. Segons Sir Robinson, això passa perquè el sistema educatiu té les seves arrels en el segle XIX, quan les necessitats eren assortir la incipient indústria de productors. D’aquesta manera, es van fomentar les matèries més útils per a treballar, com les matemàtiques o la llengua. “No facis música, que no seràs músic. No practiquis l’art, que no seràs artista”, resumeix Robinson el missatge.

    I va a pitjor. Amb la LOMCE, les assignatures destinades a impulsar la creativitat dels petits s’han vist reduïdes en la seva càrrega horària. Les matèries de Música o Ensenyaments artístics han deixat de ser troncals a primària i secundària. Queden mans de les comunitats autònomes oferir-les i de l’alumne agafar-les, tot i que a Catalunya la Generalitat ha decidit mantenir-ne les hores. “En 15 anys he vist passar diverses lleis educatives, i amb cadascuna d’elles l’assignatura ha anat perdent horari i contingut fins que ara ha arribat la seva sentència de mort”, explica la cap del departament de Música d’un institut madrileny.

    Amb la Filosofia ha passat alguna cosa semblant. També passa d’obligatòria a optativa. A dependre de la voluntat dels governs autonòmics. Fins ara hi havia fins a tres assignatures relacionades -Filosofia, Valors Ètics i Història de la Filosofia-. Només la primera serà obligatòria a Primer de Batxillerat.

    Aquest modus operandi del Govern amb la LOMCE sembla xocar amb les recomanacions del Parlament Europeu, que va incloure la competència cultural i artística entre les competències bàsiques per al desenvolupament integral dels nois.

    La catedràtica María Pérez explica les conseqüències que arrosseguen aquestes situacions. “Nombroses investigacions assenyalen que la creativitat dels nens decreix amb els anys de permanència en el sistema educatiu, de manera que la curiositat i la recerca creativa dóna pas, amb el temps, a comportaments més rígids”, assenyala. Per què? Robinson ho explica: “Els adults penalitzem l’error, l’estigmatitzem a l’escola i en l’educació, i així és com els nens s’allunyen de les seves capacitats creatives”.

    El filòsof José Antonio Marina en dissenteix, almenys en part. “Aquest tema no es pot despatxar a la lleugera. No es pot desprestigiar la ‘resposta correcta’, com fa Robinson. No hi ha una solució creativa a la taula de multiplicar, ni es pot barrejar Napoleó amb Harry Potter en un relat històric”, escriu al seu bloc.

    “Has de pensar”

    Són les deu del matí i els petits de la classe de primer de primària de l’escola Montserrat de Madrid, a Orcasitas, s’agiten inquiets. Avui hi ha novetats, tenen públic a l’aula i realitzaran una activitat diferent. Ha vingut a visitar-los Beatriz Sigüenza, divulgadora, experta en treballar la creativitat lúdica, que els proposarà un joc amb el qual també aprendran.

    Sigüenza ha desenvolupat un joc anomenat Inventakit per fomentar la creativitat a les escoles. Encara que el seu àmbit de treball habitual són les empreses, va decidir baixar a l’aula animada per les peticions de molts dels seus clients grans, equips directius en la seva majoria, que es veuen laboralment encallats i anticipen que als seus fills els pot passar el mateix en el futur. Inventakit és senzill en la seva concepció. A cada nen se li donen dues targetes. Una representa una escena de la vida quotidiana (a la platja, en un supermercat, etc.). L’altra proposa al petit que creï alguna cosa (una eina, un esport, un instrument) inspirant-se en la targeta amb l’escena quotidiana.

    A la Ruth, de sis anys, li ha tocat inventar-se un esport a partir d’una escena de platja. Com els directius de Sigüenza, està una mica encallada amb la proposta. “Has de pensar”, l’anima Adrián, que presumeix de fer manualitats a casa. La Natalia sí que ha tingut ja la inspiració. Havia de crear una eina a partir d’un súper i ha dibuixat “un arc de fruita amb un plàtan. I les fletxes són espagueti”, afegeix. Finalitzat l’exercici, els nens surten a exposar el seu treball a la resta.

    “Es treballen habilitats com descontextualitzar un objecte o associar idees”, exposa Sigüenza, que defensa la creativitat com una gran eina per a reciclar-se, també a nivell laboral. “El coneixement caduca, les eines no”, sosté.

    Emprendre sense creativitat?

    Pérez se sorprèn d’una creixent paradoxa entre escola i treball: l’escola retalla la creativitat, però en l’àmbit professional el que es demana és, precisament, creativitat. Noves idees, diferents solucions. “I els alumnes de bones notes no saben fer-ho perquè, a l’escola, que és on ells eren bons, els donaven la solució que seguir i el que primava era fer les coses com els deien, d’una única manera, sense pensar diferent”, explica Pérez. El mateix succeeix amb els emprenedors. El Govern parla de fomentar l’autoocupació, la LOMCE també. Emprendre és el futur laboral, diuen. Però després l’educació no impulsa el pensament lateral.

    Sigüenza el coneix de primera mà. Es dedica precisament a això, a ajudar a pensar diferent. “Les preguntes canvien amb el pas del temps, hi ha noves formes i noves feines”, afirma. “Si no tens una certa creativitat et costarà més, amb ella és més fàcil reciclar-se”, assegura.

    Aquest és un article publicat a eldiario.es

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    creativitat
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Entrevista a Francesc Imbernon, mestre i pedagog: “L’escola continua tenint una estructura industrial”
    Next Article
    Actualitat
    La por de la dreta italiana a lluitar contra l’homofòbia a les escoles
    Daniel Sánchez Caballero

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025

    Anàlisi
    El 70% dels adolescents de 14 anys tenen accés il·limitat a pantalles en el seu temps lliure

    novembre 13, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}