Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Les noies i les STEM, trencant la bretxa: què hi podem fer les famílies?

    Lluís Vila Pratnovembre 18, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Taller d'electrònica a l'Escola Drassanes, dins el projecte Ravalsteam
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    És un fet que les noies que realitzen estudis o treballen en les STEM és molt minoritari. En el congrés ens van convidar a fer una reflexió sobre com les famílies incidíem en les nostres filles a l’hora de la tria d’aquestes sortides.

    Les famílies som un agent de primer ordre en influir i condicionar el futur proper de les nostres filles. Això és una realitat palmària.

    L’OCDE, en el seu estudi The ABC of Gender Equality in Education: Aptitude, Behaviour, Confidence (2012), mostra que algunes de les raons per les que es produeix el biaix de gènere en les STEM es troba dins el context familiar, influït en gran mesura pel nivell socio-econòmic i la transmissió d’estereotips de gènere des d’edats molt primerenques.

    El diagnòstic és molt clar i l’estudi de l’OCDE és especialment encertat pel que fa a la realitat del nostre país. Però, com podem incidir en les famílies per trencar aquests estereotips, fortament arrelats a la nostra societat?

    No és ni senzill ni ràpid. Segurament caldran algunes generacions i un treball molt intens amb iniciatives com la d’aquest congrés i moltíssimes altres que es porten a terme dia a dia.

    Us fem algunes propostes que les famílies han d’interioritzar:

    • Normalitzar que les alumnes segueixin itineraris STEM
    • Visualitzar a les professionals STEM com quelcom habitual, no com una raresa
    • Conèixer quins son els estudis i sortides professionals STEM
    • Acompanyar a les nostres filles en la seva decisió, no imposar el nostre criteri, desig o prejudicis en cap cas.

    Aquest acompanyar les nostres filles a prendre la decisió té molt a veure, de fet està directament lligat, amb l’orientació escolar. Només si les nostres filles han rebut una orientació suficient al centre educatiu, tindran el criteri suficient per decidir amb llibertat i sense condicionants.

    Sobre l’orientació escolar tenim un article publicat en aquest mateix Diari on explicàvem com enteníem l’orientació en el sentit ampli. Aquí detallem el que hauria de contemplar una bona orientació que afavoreixi que les alumnes es decantin cap a les STEM.

    • Incorporar la perspectiva de gènere des de ben petits
    • Trencar els estereotips d’habilitats i competències masculines i femenines. Les competències han de ser vistes en clau d’individu, no en clau de gènere.
    • Promoure i despertar les vocacions STEM des d’infantil a través de la infusió curricular
    • Donar un sentit pràctic i de futur les assignatures STEM, fugir de l’academicisme i transmetre l’aplicació pràctica a la vida real i professional. Potser apropar el món educatiu al món empresarial com es va proposar al congrés
    • Donar a conèixer els estudis i sortides STEM de manera motivadora i que generin il·lusió

    I no ens equivoquem. Quan parlem de STEM parlem tant d’estudis universitaris com de la Formació Professional. Aquesta darrera, la FP, brinda moltes sortides en aquest àmbit, amb una molt alta inserció laboral en sectors altament masculinitzats i que l’accés de les noies és difícil i minoritari, per una banda per aquests estereotips de gènere atàvics i per altra banda pel desconeixement, tant de les sortides professionals com dels entorns de treball, que en l’imaginari col·lectiu, sobretot en els entorns industrials, els tenim com de bata blava i grassa de màquines quan en realitat son de bata blanca i altament tecnològics.

    En definitiva, tenim molta feina a fer i ens interpel·la a totes i tots, alumnat, famílies, docents i societat en general.

    A nivell macro (societat) es tracta de trencar els estereotips prefixats sobre les habilitats masculines i femenines a través d’un treball transversal i aquí els mitjans de comunicació, la publicitat i l’entreteniment (sèries, pel·lícules, magazines, …) hi tenen un paper destacat.

    A nivell meso (aquí ens ocupa l’educació) educar incorporant la perspectiva de gènere – com ja s’està fent en la majoria de centres – i orientant cap una igualtat efectiva en quant a habilitats i competències.

    A nivell micro (les famílies) accedir a la informació suficient per conèixer els estudis STEM i les sortides professionals posant èmfasis en la normalitat de que les nenes es decantin per sortides STEM de manera preferent.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Llums i ombres del servei a la comunitat (diferents enfocaments)
    Next Article
    Actualitat
    El Congrés aprova la Lomloe per la mínima: quines són les grans novetats de la llei?
    Lluís Vila Prat

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}