Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Les ràtios a educació infantil

    Josep Maria Cornadónovembre 8, 20206 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    S’anomena ràtio el quocient entre el nombre d’alumnes i el docent. Al nostre país, en general, són força altes i no segueixen criteris psicopedagògics, organitzatius o didàctics. Estan condicionades, bàsicament, per motius econòmics perquè tots sabem que la inversió en educació no és suficient i en aspectes com aquest es nota. Les ràtios elevades requereixen menys inversió que les baixes, sobretot… perquè com menys alumnes per aula, més docents necessita un centre educatiu.

    Quan es parla de la ràtio màxima, de la mitjana, de la normal, etc.  de vegades el que es diu des de l’administració és una mica pervers. La tècnica utilitzada és la mitjana general, que barreja dades numèriques de zones geogràfiques molt diferents i dóna resultats enganyosos, ja que hi ha àrees molt despoblades i altres (sobretot grans nuclis urbans) molt massificades, per la qual cosa aquesta mitjana dona xifres reals però no significatives. També es combinen centres públics i privats concertats, i les realitats també són distintes. Si en un edifici de quatre habitatges una parella té quatre fills i els seus tres veïns no tenen cap, la mitjana és un fill per família. Les dades tractades així donen una informació falsejada.

    Com més alta és la ràtio, com és obvi, més complicat és per al professor atendre de forma personalitzada als alumnes. Malgrat l’OCDE (Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic) sosté que baixar la ràtio no és un mecanisme suficient per augmentar la qualitat de l’ensenyament, a ningú se li escapa que és molt més fàcil millorar-la si un mestre té menys alumnes a la seva aula. L’OCDE és una organització que té per objectiu promoure polítiques que afavoreixin la prosperitat, la igualtat, les oportunitats i el benestar de totes les persones… i en l’entorn educatiu i és molt coneguda per les proves PISA.

    Puc estar d’acord en l’afirmació de l’OCDE que “només baixar la ràtio” no augmenta automàticament la qualitat. Està clar! El concepte de qualitat educativa és molt complex i requereix la posada en marxa de tot un conjunt d’estratègies, que impliquen totes elles inversió econòmica: millorar l’accés a la professió docent, una formació inicial universitària més competencial, augmentar les possibilitats de formació permanent dels mestres, optimitzar l’ús d’espais i materials, lideratge en els equips directius, autonomia pedagògica del centre, etc. però insisteixo, baixar la ràtio també és molt important i sobretot en els primers trams d’edat.

    Al primer cicle d’educació infantil, Catalunya té una de les ràtios més altes d’Europa. A una llar d’infants podem trobar a l’aula de menors d’un any fins a 8 infants, a l’aula d’un a dos anys, 13 infants i a l’aula de dos a tres anys, 20 infants. Sembla increïble, oi? Una educadora (sola) amb 20 infants de 2 a 3 anys a l’aula o al jardí de l’escola… educar i tenir cura de tantíssims nens i nenes és gairebé un repte que està a l’abast de molt poques persones. Al damunt, socialment, professionalment i econòmicament és una tasca poc valorada! Les necessitats d’un infant de 25 mesos són molt diferents de les d’un de 34 i tenir-los barrejats és complicat. És per lligar-se bé les espardenyes!

    Al segon cicle d’educació infantil, on s’atenen infants de 3, 4 i 5 anys la ràtio màxima és de 25 alumnes, com a educació primària. El problema és el de sempre: l’educació infantil pateix un greuge comparatiu respecte a les altres etapes del sistema educatiu i en el cas de les ràtios del parvulari, també.

    No és comparable atendre en una aula 25 infants de tres anys a tenir 25 de nou o deu anys. Malgrat que és cert que totes les edats tenen les seves dificultats, no és comparable, la dependència de l’adult, la capacitat d’atenció sostinguda, d’escolta, els hàbits de treball que tenen uns i altres. Els mestres d’infantil tenen moltes dificultats per atendre’ls com els agradaria. Aquestes ràtios són desproporcionades i no estan pensades en les necessitats dels nens i nenes.

    Les diferències de ràtio màxima entre una aula de dos anys i una altra d’onze anys només és de cinc infants. Les necessitats d’uns i altres són incomparables. Ho sento, això no està ben organitzat, cal que l’administració s’hi posi. Els primers anys d’escola són els més importants, els més decisius… i amb unes ràtios més baixes podrem ser més exigents amb els mestres.

    A primer curs de la facultat, al grau d’Infantil he tingut a classe més de 100 estudiants i la veritat, el grup es gestiona perfectament. Està clar que si tens la meitat o menys, pots fer activitats diferents, més pràctiques i participatives, perquè la gestió d’un grup classe depèn de diferents factors però un d’ells és el nombre. Les ràtios tenen molt a veure amb aspectes maduratius i a ningú se li escapa que a més maduresa i autonomia de l’alumne en general, menys atenció personalitzada necessita. Tothom entén, però, que les ràtios a la Universitat o a l’educació superior permeten un màxim d’alumnes per grup que en etapes inferiors és impossible.

    Com es resol això a l’etapa infantil? Doncs des de fa ja molts anys (m’atreviria a dir des de sempre) els mestres amb actitud innovadora i creativa organitzen i utilitzen metodologies flexibles que permeten, de vegades amb la intervenció d’altres companys o no, organitzacions innovadores com projectes, tallers, racons, ambients de lliure circulació… ocasions on els infants poden experimentar i aprendre en grups més reduïts que la ràtio estipulada. El salt qualitatiu que proporcionen aquestes metodologies flexibles afavoreixen primer de tot a l’infant, i després al mestre.

    Ara amb la covid19 moltes d’aquestes metodologies s’han esvaït o en el millor dels casos trontollen, i caldrà tornar a començar a recuperar-les quan tot això acabi. No estic segur que es pugui tornar amb facilitat al punt on érem, i la veritat, valdria la pena. Els nens i les nenes de l’etapa infantil no són com els de primària, necessitat d’unes metodologies diferents, d’una flexibilitat organitzativa, unes adaptacions en els espais i els temps que ara mateix estan en perill i és una llàstima.

    La situació actual és excepcional, i les mesures que s’han pres són temporals. Ara bé, la corda sempre es trenca per la part més prima, i alguns sabem quina és.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Educació infantil opinió Ràtios
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Covid-19: Una oportunitat per a reivindicar el lleure educatiu, inclusiu i comunitari
    Next Article
    Actualitat
    Classe a l’aire lliure: un institut de Castelldefels estrena dues ‘aules de bambú’ al pati
    Josep Maria Cornadó

    Related Posts

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Entrevista
    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    maig 30, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}