Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    L’escola contra les urgències i apagafocs

    Jaume Carbonellfebrer 15, 20163 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Daniel Innerarity, un dels pensadors més interessants del moment, diu que cal aconseguir que la política passi de la lògica de la reparació -d’apagar focs, improvisar i tapar forats- a la lògica de la intervenció i de l’anticipació.

    Això és perfectament aplicable al camp de l’educació. Des de fa un temps hi ha dues imatges o metàfores que prenen força: l’escola paraigua, que es refereix a la quantitat de demandes educatives i socials que ha d’entomar i assumir la institució escolar -sovint de manera solitària-, i l’escola apagafocs, objecte d’aquesta columna, i que guarda una relació molt estreta amb l’altra metàfora.

    Així, quan apareixen conflictes greus de bullying, de maltractament, d’assetjament sexual o de racisme, l’Administració educativa activa protocols d’urgència i de xoc a les escoles per afrontar-los. El mateix succeeix amb altres qüestions relacionades amb la convivència, l’alimentació, la salut i amb tota mena de discriminacions que vulneren els drets Humans i de la infància.

    Són prescindibles alguns d’aquests protocols? No és això el que qüestiono, perquè hi ha situacions imprevisibles i extremes que potser ho requereixen, sinó el fet que massa sovint s’utilitzen mesures extraordinàries per afrontar problemes d’arrel que no han estat atesos en el seu moment i aleshores esclata l’incendi. D’aquí la necessitat de posar l’emfàsi en les mesures ordinàries de caràcter preventiu que constitueixen el moll de l’òs de qualsevol projecte i intervenció educativa en el dia a dia.  L’educació escolar és una llarga cursa de fons on les presses, les dreceres i les improvisacions són males companyies.

    Aquestes mesures es focalitzen en quatre àmbits: l’aula, el centre, la família i el territori. És prou sabut que la bona pedagogia es fonamenta en l’acompanyament intensiu del grup classe per part del mestre o tutor, en els vincles sòlids i afectius i en les relacions de complicitat i confiança que s’estableixen entre mestres i alumnes, L’art de mirar, d’escoltar i de conversar és la millor forma per saber què passa al grup-classe i què li passa a cada alumne en cada moment. Per conèixer els seus neguits i patiments. Com també són un excel·lent recurs els espais col·lectius de tutoria i assemblea on es regula la vida democràtica d’una petita col·lectivitat.

    Aules dins d’escoles on es fan extensives aquestes complicitats, converses i espais de trobada i coordinació per on flueix la informació i la comunicació que garanteixen projectes consistents, treball en equip i mecanismes de suport mutu, amb els pertinents controls interns i externs. I on es busquen nous espais democràtics d’intercanvi i participació -més enllà dels consells escolars i les AMPA-, perquè l’acompanyament és faci també extensiu a les famílies i fora de l’horari escolar, en els diversos escenaris de socialització de la infància i l’adolescència. Perquè la felicitat de l’alumne que conviu a l’escola es compagini amb el benestar que l’infant viu a la seva familia, al carrer i a les xarxes socials

    No cal assenyalar algunes obvietats referides a la formació inicial i permanent del mestre per tal de facilitar al màxim aquesta funció mediadora i d’acompanyament intensiu. Però si que convé recordar que les condicions de treball del professorat han de ser dignes -i les retallades ho han impedit en molts casos- i que la seva intervenció educativa requereix de la col·laboració d’altres professionals com els psicòlegs, psicopèdagogs, orientadors i educadors socials perquè es pugui entendre i ajudar l’infant, al propi temps, en els espais escolar, familiar i social. Que les urgències no facin posposar o aparcar les coses importants.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    abusos sexuals Daniel Innerarity Maristes opinió Prevenció Protocols
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Adolescents sirianes agafen les càmeres per explicar la seva vida en un camp de refugiats
    Next Article
    Actualitat
    Ni-Ni
    Jaume Carbonell
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}