Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    L’escola bressol, la gran oblidada!

    Sandra Ruiz Juvémaig 3, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’Escola Bressol és un servei essencial amb un fort impacte social i educatiu en els municipis. Un servei que possibilita la conciliació familiar, la igualtat d’oportunitats i que dóna resposta a una etapa clau en el desenvolupament dels infants i de les seves famílies.

    L’actual crisi sanitària, que és alhora social i econòmica, evidencia un cop més la manca de reconeixement i atenció per part de l’administració d’aquesta etapa educativa. La normativa considera el 0-6 com una etapa dividida en dos cicles: el 0-3 i el 3-6.  El primer, però, gairebé el deixa fora de totes les atencions. És com un miratge perquè no es creu en el valor d’aquesta etapa. Ens anomenen, editen documents orientatius i curriculars, inspeccionen escoles, ràtios i titulacions, però la realitat  és que no hi ha prou dedicació a l’hora de promoure, seguir i avaluar  les seves metodologies i els projectes. Existeixen uns calendaris i uns horaris que dificulten als equips trobar espais per planificar, reflexionar i formar-se dins les seves jornades laborals. Així i tot, és un col·lectiu que està al dia i que troba com sigui la manera de dotar de coherència la seva pràctica ajustant-se a les diferents necessitats i realitats.

    Sembla que a l’administració, amb l’excepció de la Diputació, només li preocupi l’oferta de places perquè les famílies puguin treballar. Un cop més l’interès del sistema que impera. En el que preval la producció i no pas atendre les necessitats de la primera infància i l’acompanyament a les seves famílies en la criança amb uns criteris psicopedagògics enfocats a un bé de les persones i el seu desenvolupament individual i social.

    Hi ha sectors que han fet mans i mànigues per garantir la qualitat d’aquesta etapa. Sovint recau en l’administració local i de la seva voluntat procurar uns espais de qualitat, amb professionals ben formats i recursos suficients per dur a terme bons projectes educatius. En aquest sentit les escoles bressol privades encara se’n ressenten més d’aquest abandonament que parlo.

    Les polítiques de primera infància han d’abordar objectius tan importants com prevenir les desigualtats educatives, facilitar la conciliació laboral, evitar la pobresa infantil, igualar les oportunitats entre homes i dones, i alhora garantir que tots els nens i nenes tinguin l’oportunitat d’una bona primera infància. Sabem que els tres primers anys de vida són un període sensible pel que fa al desenvolupament físic i psíquic. És un moment d’intensa producció de sinapsis al cervell que depèn de les experiències, els estímuls i els afectes.

    Les escoles bressol hi són i hi ha raons de pes que en justifiquen la seva existència. És hora d’exigir la màxima responsabilitat política i tècnica per les nostres escoles. En un context excepcional com el que estem vivint per la crisi sanitària de la Covid19, les direccions de les escoles no hem rebut encara ni una sola indicació, recomanació, suport ni informació pel proper període d’inscripció i matrícula. Un buit que ens fa sentir una vegada més que el primer cicle d’educació infantil manté, en bona part, la qualitat del servei per la bona voluntat dels qui s’hi dediquen i els qui la formen, com les mateixes AFA.

    Fa patir veure tot el col·lectiu d’escoles bressol privades sense resposta a la seva gran dificultat per suportar aquests temps i garantir la seva propera obertura. I desanima, entristeix i, per  què no, fereix l’orgull dels qui treballem que no ens hagi arribat ni una sola paraula, ni tan sols per quedar bé.

    Seguirem treballant per una etapa essencial i on caldria que tota la comunitat educativa hi posés la mirada. L’educació infantil és la base, els fonaments de l’estructura de l’infant i del sistema educatiu.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Dibuix, paraula i memòria; somnis i futur
    Next Article
    Opinió
    Per què es demana l’aprovat general?
    Sandra Ruiz Juvé

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}