Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    L’escola d’estiu, una institució pedagògica

    Àlex Rocas Jordijuny 21, 20225 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Il·lustració: Mari Fouz
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Les escoles d’estiu, i la del Col·legi en particular, han contribuït significativament des dels seus inicis a la tasca de formació del professorat. Però amb un model d’organització singular que, en si mateix, aporta valor afegit al de la pròpia formació permanent: té lloc fora de la pressió del dia a dia de les aules, en un breu període temps i en unes dates, al final del curs, que conviden no sols a l’anàlisi i a la revisió del que hem fet, sinó també a l’estímul per millorar amb il·lusió el que hem de fer, i esdevé un espai de trobada distès dels docents per a l’intercanvi d’inquietuds i experiències que connecta edats, llocs, persones, idees, maneres i coneixements, sota el paraigua de compartir una professió, la docent. Per això és important la recuperació de la presencialitat, perquè recuperem també la modalitat formativa singular i única.

    A les portes d’aquesta nova edició de l’Escola d’Estiu, ve a tomb fer algunes reflexions sobre la formació contínua. La indispensable competència del professorat com a condició sine qua non per garantir, en qualsevol sistema, època o situació, una educació de qualitat, rigorosa, compromesa i eficaç, exigeix ineluctablement assegurar que el professorat accedirà a l’aula amb una sòlida formació inicial i la voluntat d’acréixer i renovar la seva competència professional amb una no menys sòlida formació contínua.

    L’escola d’estiu esdevé un espai de trobada distès per a l’intercanvi d’inquietuds i experiències que connecta edats, llocs, persones, idees, maneres i coneixements; per això és important la recuperació de la presencialitat

    Aquesta formació contínua dibuixa un recorregut personal de compromís amb la professió docent, variada i canviant, sempre a la cerca d’aquesta connexió entre fora i dins, el que sé i el que encara puc aprendre, entre la realitat i l’aula, la meva curiositat i les necessitats de l’alumnat, el fer individual i el fer col·lectiu, les meves mancances i la seva solució. És una necessitat davant el pas del temps i una mostra de fidelitat personal a una decisió presa fa un temps, de manera que es converteix en una corda que manté la tensió entre el que hem après i el que encara cal imprescindiblement aprendre. Els límits d’un docent són els límits de la seva formació i, per tant, avui ja no es pot exercir aquesta professió pensant només en la formació inicial, una frontera massa reduïda i segurament alterada.

    Al llarg del temps hem mostrat el nostre compromís amb l’educació i amb la formació continuada, i l’Escola d’Estiu, que ha mantingut la seva vitalitat malgrat les adversitats, n’és el màxim exponent. Tenim la voluntat de continuar per aquest camí amb impuls renovat, amb esforç i autoexigència, conscients de la necessitat de repensar contínuament el què i el com d’acord amb els reptes educatius i les exigències de formació de cada moment, i ho fem des de la nostra condició de col·legi de docents, que ens atorga coneixement directe i continu de la realitat docent, de la mà del Departament d’Educació.

    La programació de l’Escola d’Estiu d’enguany és el resultat d’aquest esforç i compromís, plantejant noves idees, formulant nous projectes, introduint nous elements i formes d’organització. El format amb què s’ha plantejat és nou, fruit de l’experiència recent i amb la voluntat d’adaptar-lo a les noves necessitats, i combina la formació presencial, preponderant, amb la semipresencial i la virtual. Aquest any, en el marc de la 49a Escola d’Estiu del Col·legi, inaugurem la primera edició de l’Escola d’Estiu Josep Pallach, una iniciativa conjunta de la Fundació Josep Pallach i el Col·legi que se circumscriu en l’acord permanent de col·la­boració establert entre ambdues institucions l’any 2021, que té la voluntat d’estendre la formació permanent dels docents, de manera presencial, a les comarques gironines. Cal destacar també la incorporació al programa d’un espai específic de reflexió: les primeres jornades Ser docent al segle XXI, que volen ser l’embrió d’un espai permanent per compartir, reflexionar i dialogar al voltant de la identitat professional docent: qui som, què fem i per què ho fem.

    L’Escola d’Estiu, en el marc de la formació permanent, té perfil propi i objectius específics, per això, en sentit ampli, s’ha d’entendre com una “institució pedagògica”. És l’espai comú dels docents on, des de la formació, comparteixen la professió i on, conscients d’això, el Col·legi aboca tota la seva energia a fer-ne un espai de gaudi professional. No és menys cert que els professionals de l’educació arribem a les acaballes del curs 2021-2022 esgotats: tres cursos de gestió d’una pandèmia, implantació de nous currículums, canvi de calendari escolar i, com a colofó, una obligatorietat de permanència als centres els matins de la primera setmana de juliol, que no afavoreix precisament el ple desenvolupament de les escoles d’estiu. No obstant això, estem convençuts que justament enguany l’Escola d’Estiu s’ha de viure com una oportunitat per desfer nusos, sedimentar experiències, gaudir del retrobament i refermar el compromís individual i col·lectiu amb la professió docent. Des d’aquestes línies us convidem a participar-hi i us volem agrair la feina feta i la que fareu.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Col·legi de Doctors i Llicenciats Escoles d'estiu Formació de mestres opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Reportatge
    Clams, el pop-rock inclusiu que dona (amb) la nota
    Next Article
    Actualitat
    Envelliment de la plantilla i dèficit d’inversió, les altres ‘singularitats’ de la universitat catalana
    Àlex Rocas Jordi

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}