Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Lluint biblioteca escolar

    Ana Basantamarç 20, 20244 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Biblioteca escolar | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    A Catalunya, només el 58% dels centres educatius públics tenen biblioteca escolar, mentre que l’any 2015 n’eren el 79%. Per contribuir a revifar aquest equipament i ajudar a millorar la comprensió lectora de l’alumnat, neixen uns nous guardons.

    Es tracta dels Premis Biblioteques Escolars de la Fundació Bofill, la presentació de candidatures dels quals es va obrir el 13 de març i finalitza el 21 d’abril.

    Hi ha cinc categories: Premi Qualitat, a la millor biblioteca escolar com a paradís lector; Equitat, com a motor d’igualtat social; Comunitat, com a vincle amb l’entorn; Creativitat, com a laboratori expressiu, i Actualitat, com a espai connectat.

    S’atorgaran cinc premis, un per categoria, que consistiran en cinc vals per valor de 500 euros per invertir en llibres per tal d’actualitzar i ampliar la col·lecció de la biblioteca.

    Els guardons estan oberts als centres educatius públics de Catalunya, que poden presentar les seves candidatures a través de la web de la fundació.

    Visibilitzar bones pràctiques

    Marta Alfonsea, coordinadora de projectes de la Fundació Bofill, explica alguns dels motius pels quals es va decidir posar en marxar aquesta iniciativa: “Estem en un moment molt crític de les biblioteques escolars, que ha passat per la deixadesa o falta de recursos de l’administració i per la covid, que ho va dinamitar tot quan es van usar com a espai per a grups bombolla. Així, arribem a un moment en què la meitat dels centres de Catalunya no tenen biblioteca escolar, tot i que hi ha un decret que així ho exigeix”.

    A això se sumen els mals resultats en comprensió lectora per part d’informes com PIRLS i PISA. “Potser ha sigut un error no tenir prou en compte la nostra biblioteca”, ressalta Alfonsea. “Amb aquests premis, volem aflorar i lluir tots aquells centres que, tot i les dificultats, mantenen la seva biblioteca i la tenen com a motor d’aprenentatge, amb pràctiques que els fan sentir orgullosos”.

    Els guardons volen reconèixer i visibilitzar iniciatives innovadores en el marc de les biblioteques escolars de Catalunya. Tenen com a propòsit detectar experiències de tecnologies digitals amb sentit educatiu i per l’equitat, fer xarxa entre docents i equips responsables de les biblioteques; aprendre sobre les possibilitats de les biblioteques com a entorn creatiu connectat amb la comunitat i reivindicar el seu paper com a epicentre de transformació social, cultural i educativa dels centres. “Hi ha centres que estan fent coses interessants. Mostrem-les, inspirem-nos, fem xarxa”, resumeix la coordinadora de projectes.

    Fomentar la lectura

    En aquest sentit, indica que en els últims mesos si s’ha notat cert interès per les biblioteques escolars amb la posada en marxa del ‘Pla nacional del llibre i la lectura per fomentar l’hàbit lector i la lectura en català’ per part de la Generalitat, que dona un paper clau a les biblioteques escolars. “Les escoles ho volen i ho valoren, i crec que l’Administració també. Fa molts anys que veiem diferents pràctiques una mica atomitzades: robòtica, treball per projectes, aprenentatges STEAM, biblioteca d’aula… La biblioteca és un espai comú al centre. Crec que les biblioteques tornaran transformades, però es necessiten recursos, perquè pràcticament funcionen amb voluntariat i amb l’esforç de les AFA o dels centres. Els recursos ajuden, i són necessaris”.

    Alfonsea ha posat èmfasi que millorar l’hàbit lector i la comprensió lectora va més enllà de tenir una biblioteca físicament: “No és nomé l’espai. Començant per la importància que donem a la lectura en l’etapa inicial i posteriors, els adults també han de reflexionar sobre si són lectors o no. La lectura fomenta l’interès per la lectura, i la biblioteca pot ajudar molt perquè proporciona un entorn variat, juntament amb la biblioteca municipal, per a diferents edats, gustos i nivells. I, en la línia de l’equitat, es pot tenir accés independentment de les condicions d’origen i socioeconòmiques”.

    L’acte de lliurament dels Premis Biblioteques Escolars tindrà lloc el 7 de maig a la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC).

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    biblioteques biblioteques escolars comprensió lectora Hàbits de lectura lectura
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    Joves a internet, sols davant el perill
    Next Article
    Anàlisi
    Per primer cop, les persones no religioses són majoria a Catalunya
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    crònica
    La fe en l’escriptura i altres formes d’estimar sense proves

    maig 22, 2025

    Anàlisi
    El valor d’ajudar el talent jove autòcton

    maig 20, 2025

    crònica
    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    maig 6, 2025

    1 comentari

    1. Josep on març 26, 2024 9:37 pm

      Quina paradoxa: en la majoria d’escoles de la xarxa d’Escola Nova 21 aquests espais van ser desmuntats. En la que vaig treballar jo, la biblioteca es va convertir en un “espai d’art”: els infants hi anaven a malgastar pintura damunt d’un paper continu que al final de la setmana es llençava… Però ja se sap, era art! Era llibertat! Era… [censored]
      I els llibres? Doncs mig abandonats en uns suposats “espais de lectura” rodejats de soroll, xilòfons, crits i corredisses i, per descomptat, plens de pols.
      Ara va i resulta que són espais imprescindibles. Quina cosa…

      Reply
    Reply To Josep Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}