Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    L’ou o la gallina? Sobre la qualitat dels futurs professors

    Redacciójuny 7, 20167 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Font: TIDS-M 2008, mostra d'Espanya. El gràfic és purament descriptiu de la mostra espanyola i no té, per tant, cap tractament estadístic.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquest és un article publicat a Piedras de Papel

    La necessitat d’adoptar una certa cultura de l’avaluació en el nostre sistema educatiu s’ha obert pas definitivament a Espanya, com ja passa en el nostre entorn. Els arguments a favor semblen assenyats, encara que cal fugir d’una aplicació irreflexiva i punitiva.

    Les escoles són el primer candidat de qualsevol avaluació. No obstant això, l’avaluació dels professors és un assumpte bastant més complicat. Part dels ‘efectes d’escola’, és a dir, l’efecte mitjà de les escoles sobre l’aprenentatge dels nens, amaga en realitat ‘efectes de professor’. Per això, millorar la qualitat dels docents impacta positivament en els resultats dels centres i els estudiants (1 i 2).

    És difícil negar la utilitat que tindria per al disseny de polítiques públiques conèixer les respostes necessàries a algunes preguntes que resumeixen un dels grans trencaclosques de la sociologia i, sobretot, de l’economia de l’educació: Què és un bon professor? Com mesurar la qualitat del professorat? I què ve abans, l’ou o la gallina? És a dir, en quina mesura milloraria la qualitat dels centres si es millorés la qualitat docent? I només després, sabent això: com podem legislar eficaç i equitativament sobre tot això?

    Identificar els processos concrets que vinculen les característiques dels professors amb el rendiment dels estudiants és extraordinàriament complicat, encara que no impossible. Tradicionalment s’ha mesurat la qualitat dels professors a través de la seva experiència (anys de professió) i les seves credencials educatives (titulacions més enllà del grau o la seva formació bàsica). No obstant això, aquestes variables semblen poc útils empíricament (exemples 1, 2).

    Així, sabem que més enllà dels dos o tres primers anys de pràctica docent, l’experiència no és un bon predictor de la qualitat. Amb posterioritat és fàcil confondre la qualitat dels professors més experimentats amb el fet que aquests tinguin més presència als barris menys problemàtics, on el rendiment mitjà dels alumnes també és més alt. És més, la relació entre qualitat i experiència podria disminuir ara que els docents amb aproximacions més tradicionals veuen desfilar per les seves aules les cohorts de nadius digitals.

    Si no és l’experiència ni les titulacions, què diferencia un bon d’un mal professor? La resposta pot resultar frustrant per als policy makers. Els millors professors semblen diferenciar-se de la resta per característiques individuals que difícilment recullen les dades administratives. Ho sabem des dels anys 70: la identificació dels millors professors pels directors dels centres (quina caixa negra!) correlaciona molt significativament amb l’aprenentatge dels seus estudiants.

    Però hi ha una dimensió que, encara que poc explorada, sembla ser important: el coneixement substantiu dels professors en matèries rellevants (veure 1 i 2 ). A la vista de tot això, resulta estrany que el coneixement concret que els docents tenen de les matèries que ensenyen no penetri amb més força en l’agenda de qualsevol reforma educativa.

    Les dades que tenim a Espanya no permeten mesurar l’impacte del coneixement dels professors en l’aprenentatge dels nens (qui sap si, cobertes de pols, hi ha aquestes dades en alguna caverna de l’Administració). No obstant això, no tot són males notícies. Espanya va participar en l’estudi TEDS-2008, una comparació de 17 països per avaluar els programes de formació del professorat. Gràcies a això podem mesurar el que saben els futurs professors en acabar la seva formació universitària, cosa que no està gens malament.

    El coneixement matemàtic dels futurs mestres de Primària (amb una mitjana internacional de 500 i un màxim teòric de 800), va deixar a Espanya uns 40 punts per darrere dels Estats Units, 60 de Suïssa, i més de cent respecte a Singapur i Taiwan (per citar alguns països amb els quals, donat el seu sistema de formació docent, la comparació és menys sorollosa). El rànquing no difereix substancialment en l’altra matèria en avaluació en TIDS, la didàctica de les matemàtiques (per explorar el contingut de les proves veure aquí).

    ¿Els futurs professors surten de la universitat armats de recursos per ser docents de qualitat segons aquest criteri? Vegem el que els joves mestres demostren saber en acabar la seva formació docent. Que els resultats d’Espanya en aquest estudi no fossin espectaculars no vol dir que no pogués almenys haver-hi algunes bones facultats. Doncs bé, res més lluny de la realitat.

    El primer gràfic resumeix els resultats de forma purament descriptiva. Els punts blaus representen la puntuació obtinguda en el test de coneixement matemàtic per a cada un dels estudiants de Magisteri que, en el seu últim any de carrera, van participar en l’estudi. La línia vermella és la mitjana dels centres en què van estudiar (que anomenarem facultats d’Educació). Com veiem, no hi ha grans diferències entre centres. A més, els futurs professors amb una nota per sota de 400 són més que els que es van situar per sobre del 600. Tot i que aquesta forquilla és molt àmplia, el gràfic ja mostra que comptem amb un sistema de formació dels futurs mestres bastant homogeni en el que fa al nivell general que van arribar als participants.

    Gràfic 1. Puntuacions en matemàtiques dels futurs mestres de primària en matemàtiques a Espanya

    Font: TIDS-M 2008, mostra d'Espanya. El gràfic és purament descriptiu de la mostra espanyola i no té, per tant, cap tractament estadístic.
    Font: TIDS-M 2008, mostra d’Espanya. El gràfic és purament descriptiu de la mostra espanyola i no té, per tant, cap tractament estadístic.

    Per ampliar la perspectiva comparem com es van comportar els centres de formació de mestres a Espanya amb els de, per exemple, Estats Units. En el Gràfic 2 es presenten els resultats dels centres d’aquests dos països. Aquesta comparació il·lustra bé la forma en què es comporten els espanyols: molta homogeneïtat i coneixements matemàtics més aviat baixos. És a dir, els futurs mestres podrien tenir més competències matemàtiques, i les que tenen estan poc o gens determinades per la facultat en la qual es van formar.

    Als Estats Units, en canvi, només els pitjors centres són al nivell dels espanyols i, per sobre d’ells, hi ha bastantes diferències en termes de quant coneixement matemàtic tenen els que estan a punt d’incorporar-se a la vida docent com a professors de Primària.

    Gràfic 2. Diferències en els coneixements matemàtics mitjans dels centres de formació de mestres a Espanya i Estats Units

    Font: TIDS-M 2008, mostra d'Espanya i els Estats Units. Els marcadors són estimadors HLM dels efectes de centre a partir d'una mitjana general i un ajust aleatori de la constant. Intervals de confiança associats a cada estimador del 95%.
    Font: TIDS-M 2008, mostra d’Espanya i els Estats Units. Els marcadors són estimadors HLM dels efectes de centre a partir d’una mitjana general i un ajust aleatori de la constant. Intervals de confiança associats a cada estimador del 95%.

    Sense entrar en més detalls, tenim un problema amb la formació dels professors. Algun lector pensarà que tot això es deu a una selecció negativa dels estudiants que trien estudiar Magisteri. Què hi podem fer? La resposta requereix més espai del que disposem aquí. Dues idees d’entre les que se solen remenar. Es podria endurir els criteris d’accés a la formació de mestres, tot i que no és esbojarrat pensar que sorgissin problemes pel costat de la demanda. Se sol creure també que, per millorar el perfil dels candidats a estudiar Magisteri, caldria fer més atractiva la carrera docent en el mitjà i llarg termini, tot i que és un solució discutida.

    No obstant això, altres lectors pensaran que el que es veu aquí no és tant resultat de la selecció negativa dels estudiants de Magisteri com un problema de qualitat de les facultats d’Educació a Espanya. O potser, fins i tot, un problema més ampli relacionat amb la qualitat de l’educació superior en disciplines en què som menys competitius, moltes d’elles ciències socials i humanes. Per descomptat, la universitat a Espanya també ha de ser avaluada per situar-la en perspectiva comparada i identificar les seves ineficiències (clares pel que fa a resultats d’investigació, encara que no tant en els seus resultats docents).

    El que al meu entendre està clar és que la metàfora de l’ou o la gallina no planteja en aquest cas una conjectura. Si no formem millor els futurs professors (i/o si no seleccionem els millors per ser-ho), serà difícil garantir el màxim rendiment dels estudiants. Millorar la formació dels mestres també milloraria els resultats de les escoles.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Avaluació del professorat facultats d'educació Formació de mestres matemàtiques opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    L’artista de grafiti Banksy deixa per sorpresa un mural en una escola de Primària
    Next Article
    Actualitat
    Els que recuperen la Selectivitat al setembre es queixen que les classes comencin sense ells
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}