Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Reportatge
    Un bri d’esperança davant el malestar i l’esgotament en el 0-3

    Ana Basantafebrer 26, 20247 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Jornada de treball al voltant del Decret 282/2006 a la seu de Rosa Sensat | A.B.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “Tinc molts infants a l’aula, sento que no arribo”, es desfoga una mestra d’infantil. “He vingut per reflexionar sobre com acompanyar la infància”, continua una companya de professió. “Cal que fem xarxa per unificar criteris”. “M’interessa que canviï la llei”. “Les ràtios s’han de tocar sí o sí, estic sobrepassada”.

    Són alguns dels comentaris que fan una dotzena de mestres a l’hora d’iniciar un dels grups de treball d’una jornada organitzada a la seu de Rosa Sensat amb una assistència de prop de 400 mestres i educadores d’Educació Infantil d’arreu de Catalunya.

    Unes 400 persones s’inscriuen a la jornada de treball al voltant del Decret 282/2006 a la seu de Rosa Sensat | A.B.

    L’objectiu de la trobada és revisar el Decret 282/2006, que regula el primer cicle de l’educació infantil, i fer propostes per demanar al Departament d’Educació una actualització d’aquesta llei de l’any 2006 que, per a l’Associació de Mestres Rosa Sensat, és anacrònica i poc ajustada a la realitat del 0-3.

    Per a l’entitat, l’ampla resposta rebuda a la convocatòria del passat 17 de febrer posa de manifest la urgència d’un debat profund sobre l’educació dels infants de 0 a 3 anys. L’Associació i les mestres assistents creuen que és essencial incloure una diversitat de perspectives i casos concrets en aquest diàleg per arribar a elaborar propostes que promoguin una educació infantil de qualitat. Per això, remarquen la importància de la participació de les mestres i educadores en la formulació de plantejaments, ja que són elles les que treballen directament amb i pels infants en aquest cicle educatiu.

    Ansietat

    Les primeres impressions del grup de treball tenen a veure amb el dret a estar ben formades i a treballar en condicions, per respecte a la petita infància. “Arribo a casa amb la sensació que no ho he fet bé i que no s’ho mereixen”, resumeix una de les participants.

    El fet que les escoles bressol depenguin dels ajuntaments fa que hi hagi grans diferències entre municipis i les mestres coincideixen que ha arribat el moment d’anar totes a una. Ansietat, estrès i tendinitis són algunes de les conseqüències de treballar amb un malestar continu amb nadons: “És inaguantable, tant per nosaltres com per a ells”.

    Parella pedagògica

    A pocs metres, un altre grup de treball format per 20 mestres (totes dones) es pronuncia de manera semblant. Hi ha consens en el fet que call baixar les ràtios (“Volem una escola de qualitat, no podem sostenir unes ràtios tan altes”) i en què hi ha “solitud” si no s’organitzen. Per això, parlen de “picar pedra” per mirar millorar la situació, per responsabilitat i compromís cap a la infància.

    Estan d’acord que seria ideal que hi hagués parella pedagògica, però com que les competències són municipals i la llei no n’obliga, hi ha consistoris que n’aposten des de fa temps, com el de Sant Cugat, mentre que en altres són gairebé inexistents.

    Ajuntaments diferents

    En una altra aula amb 20 mestres (19 dones i un home) parlen dels salaris. Hi ha una que fa 15 anys que cobra el mateix. Avaluen que en un ajuntament la ràtio és de 18, en un altre de 19, en un altre de 20, i preveuen que si baixa el nombre d’infants per aula serà per la caiguda de la natalitat.

    Les ràtios del 0-3 són les protagonistes en els grups de treball | A.B.

    Un cop més, destaquen la necessitat que s’estandarditzi la parella educativa, i és que se senten “desgastades”. El cas més fragant, potser, és el d’un centre en què, per impossibilitat de cobrir les baixes de les tutores (faltaven tres de cinc), van haver de demanar a les famílies si es podien quedar les criatures a casa, i van anar reubicant les que arribaven amb les mestres que sí que hi eren.

    Necessitats educatives

    Des de la direcció de la Infància de Rosa Sensat, Eva Sargatal remarca que la societat ha canviat des que es va aprovar el decret i posa com a exemple l’acollida d’infants amb Necessitats Específiques de Suport Educatiu (NESE) i la necessitat de fer-ne una detecció precoç: “Trobem cada vegada més infants amb necessitats a les escoles i, evidentment, es fa més complex poder atendre’ls”.

    “Com que el decret d’educació inclusiva no inclou específicament el primer cicle d’educació infantil, no queda regulat si aquests infants tindran o no una vetlladora, per exemple, o una persona que els acompanyi. A més, com que molts infants no tenen diagnòstic, tot i que s’estigui fent una detecció precoç, tampoc no tenen una persona assignada. Són infants concebuts dins del grup, s’entén que no tenen cap necessitat, però el dia a dia et fa veure que sí que hi és. Llavors, gestionar aquest grup és molt complicat”, indica Sargatal. Per casos com aquests, 20 infants per a una sola professional ho consideren inviable.

    Durant la jornada, reconeixen que segueixen per vocació, però que no treballen amb les condicions i els recursos desitjables. Hi ha poblacions més afectades per pobresa infantil on hi ha situacions molt complexes en què es necessita fer un acompanyament molt proper a la família i a l’infant. “Hi ha riscs d’alerta que hem de tenir molt presents”, subratlla Sargatal.

    S’elaborarà un document amb propostes de millora sobre la primera etapa educativa per entregar-lo al Departament d’Educació | Rosa Sensat

    Durant els debats, s’ha percebut diferència entre territoris i, en paraules de Sargatal, hi ha escoles petites que estan “desangelades” i “molt abandonades”. Hi ha experiències molt diverses i també sous molt diferents, amb dobles escales salarials dins del mateix centre. I posa un exemple: “Jo cobrava 1.000 euros a l’escola on treballava. La mestra que treballava a l’escola del costat, en cobrava 1.500, i amb un horari més reduït”.

    Excés de burocràcia

    L’excés de burocràcia és un altre dels assumptes tractats. Maria Vinuesa, mestra i membre del grup impulsor per revisar i actualitzar el decret de la primera etapa educativa, creu que “això és un mal de totes les administracions” i lamenta les hores que s’han de dedicar a “paperassa” perquè deixen de dedicar-se als infants. Això crea un “malestar” en el sector, que prioritza que l’infant estigui ben atès, però que sent que no arriba a tot.

    Vinuesa destaca que, un cop expressats alguns neguits compartits, cal ser propositives. D’aquesta jornada en sortirà un document que entregaran a les persones que han intervingut i un altre com a proposta de nou decret per al Departament d’Educació, avalada pels centenars de mestres que debaten, analitzen i proposen què necessita el sector per millorar.

    Horaris

    Així, en una altra aula, 21 professionals parlen de les ràtios tenint en compte les necessitats educatives. Els horaris, diuen, tampoc no s’ajusten a la realitat dels infants, i és que segons relaten n’hi ha que s’estan nou hores i ho veuen excessiu. “Hi ha ajuntaments que  diuen que si estan dormint, no compta”, adverteixen. Per això, discuteixen què és i que no és horari, i quin hauria de ser el màxim de temps que estan a l’escola, sense oblidar que hi ha aspectes que no depenen d’elles, com les jornades de feina dels pares i mares.

    També tracten sobre com adaptar el decret al nou currículum, i són moltes les que reconeixen que els és molt difícil, o impossible, fer una mirada individual i atendre a tota la diversitat. Tampoc no juga a favor les hores laborals d’atenció no directa. Segueixen parlant d’espais, recursos, inclusió, formació, model de gestió i també d’il·lusió, desencís i esgotament entre una xarxa de professionals compromeses a tot el territori.

    Els objectius centrals de la jornada van ser reflexionar sobre els punts del decret que afecten la qualitat de l’educació dels infants de 0 a 3 anys, recollir les aportacions de les participants per treballar en un nou document i, en un futur, transmetre les conclusions que s’aniran treballant al Departament d’Educació.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    0-3 Associació de Mestres Rosa Sensat benestar infantil decret Educació 0-3 infància Mestres petita infància Rosa Sensat
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    El porno no ofereix educació sexual, l’institut sí?
    Next Article
    Reportatge
    La soledat no desitjada afecta els joves
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Opinió
    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    maig 19, 2025

    Opinió
    El bullying que no fa soroll

    maig 16, 2025

    Actualitat
    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    maig 16, 2025

    1 comentari

    1. Nicolás Castellano Petidier on març 7, 2024 10:09 am

      Esteu fent molt bona feina i la diagnosi és molt encertada.
      sóc del pared que els esforços haurien d’anar més enllà de canviar el decret. cal que l’etapa de 0 a 6 anys es consideri per igual: 0-3 primer cicle d’infantil gratuït i universal i que la Generalitat assumeixi la seva competència i no els ajuntaments.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.