Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Cabòries d’un substitut inestable

    Víctor Saura

    Tinc dos anys i estic cansat

    Aina Cabau Vallverdú

    Cinquanta anys construint la Nova Escola Pública

    Joan Domènech

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Ni estigmes ni silencis: defensar l’Institut Escola La Mina és defensar l’educació pública

    Joan Bidart Andorra
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Menors i privacitat: la cara oculta de les aplicacions de joguines

    Actualitat
    Menors i privacitat: la cara oculta de les aplicacions de joguines

    Pilar Chacón - hojaderouter.comfebrer 12, 20155 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Nena jugant amb l'iPad
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquest és un article publicat a hojaderouter.com

    El món de la joguina també s’està veient inundat per l’onada tecnològica que tot ho cobreix. Ja fa temps que les principals empreses del sector desenvolupen versions dels seus productes estrella per ordinador, i almenys un parell d’anys des que es van llançar també a la conquesta de ‘smartphones’ i tauletes.

    Un ràpid cop d’ull a Google Play o l’App Store, on trobarem ‘apps’ com Famosa Town o LEGO City My City, n’hi ha prou per confirmar aquesta tendència. No obstant això, a diferència d’una aplicació corrent, gran part d’aquest programari és gratuït i no mostra altra publicitat que la de la pròpia joguines. Quin és el seu model de negoci? Com les rendibilitzen? És només una estratègia de ‘màrqueting’ o hi ha alguna cosa més? Què passa amb les dades sobre el menor que recopilen les aplicacions?

    Una nova forma de jugar

    L’aventura digital de Famosa va començar el 2010, quan la companyia valenciana va decidir portar a la Nancy , els PINYPON o Nenuco als ordinadors. Dos anys després se submergien en ‘smartphones’ i tauletes. Segons explica a HojaDeRouter.com Jesús Ballesteros, director de màrqueting de la companyia, la decisió la van prendre després de veure com el telèfon intel·ligent envaïa la butxaca dels pares. La moda de les ‘tablets’ va donar l’impuls definitiu a aquesta estratègia.

    “El que intentem és recrear uns moments de les nostres joguines per generar notorietat davant el públic infantil i també davant els pares d’aquest públic infantil, de forma totalment gratuïta”. D’acord amb Ballesteros, les ‘apps’ són una altra de les eines que empra la companyia per reforçar la seva marca.

    La mateixa funció semblen complir les aplicacions de LEGO. L’empresa de joguines danesa llançar l’any passat LEGO City My City , un joc per a mòbils dirigit a nens amb una edat compresa entre els cinc i els tretze anys. L’empresa ha desenvolupat tant aplicacions web com aplicacions mòbils, també per qüestions de màrqueting.

    “Generalment, volem utilitzar el contingut digital per millorar l’experiència de construcció física, que és una part molt important i essencial del joc de LEGO. El considerem més com una millora del joc físic i no tant un reemplaçament del mateix”, ens explica Jens Moller, director de màrqueting del Grup LEGO.

    No obstant això, les aventures digitals de les joguines contrasten amb la seva incursió, molt lenta, en les xarxes socials. Mentre que prop del 70% dels pares consulten a internet quines joguines regalar als seus fills, en el nostre país menys de la meitat de les companyies de joguines porta a terme campanyes de màrqueting en plataformes com Facebook, Twitter o Youtube. Segons les dades de la consultora de ‘social media’ Best Relations , els comptes d’algunes marques no superen els 500 seguidors.

    José Antonio Pastor, president de l’Associació Espanyola de Fabricants de Joguets (AEFJ), incideix en la necessitat que tenen les joguines de publicitar i vendre en línia. En aquest sentit, entén les aplicacions com “una forma més d’interactuar amb el nen, d’augmentar la proposta i el valor de joc de les nostres joguines”.

    Informació sensible

    A l’hora de crear una nova joguina, les companyies solen fixar-se en com actua un nen en una ludoteca, el lloc on millor es veu quin tipus de jocs estan de moda. Almenys, així era abans. Ara el món real no és l’únic que ofereix pistes a l’hora d’innovar. De la mateixa manera, l’ús de les ‘apps’ proporciona informació sobre els nens, unes dades que, segons les empreses consultades, intenten manejar amb cura.

    Des LEGO, asseguren que es recull la mínima informació possible, l’estrictament necessària. “Les dades estan relacionats amb la identificació del país i l’idioma, el tipus de dispositiu des d’on s’utilitza, quant de temps ha jugat l’usuari o si l’aplicació es trenca”, indica Moller.

    La companyia està subscrita al Acta de Protecció de la Privacitat dels Nens En Línia (COPPA per les sigles en anglès), la norma que va aprovar la Comissió Federal de Comerç dels Estats Units l’any 2000 perquè els pares puguin comprovar la forma en que una companyia recull i utilitza les dades dels seus fills.

    Per la seva banda, Famosa procura respectar la Llei de Protecció de Dades i la Llei del Menor, que prohibeixen la utilització d’imatges de nens obtingudes de les xarxes socials (per exemple, per a la foto de perfil).

    Tot i això, el president de la patronal de joguines admet que hi ha informació rellevant, útil per als negocis, que s’extreu des de les noves aplicacions. “En la mesura que famílies i nens tinguin accés a aquestes ‘apps’, hi haurà també aquí que buscar informació”, afirma, però sempre, això si, “amb totes les reserves i filtres”.

    ——————

    Les imatges d’aquest reportatge són propietat, per ordre d’aparició, de Cadis Digital , una captura de pantalla d”El parc d’atraccions de PINYPON’, Intel Free Press i Wolfgang Lonien

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Els fills d’immigrants pateixen més per la discriminació que els qui han nascut fora
    Next Article
    Actualitat
    Univers 2.0, comunicació líquida i ciutadania digital
    Pilar Chacón - hojaderouter.com

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}