Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Merlí: a favor i en contra, però tot barrejat

    Jaume Celagener 27, 20167 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    En Merlí i els seus alumnes a l'últim capítol de la primera temporada.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Ara que ha acabat la primera part de la sèrie Merlí i la corresponent ressaca mediàtica, és un bon moment per dir-ne alguna cosa.

    Sobre el nom

    És casualitat que el protagonista principal de la sèrie es digui Merlí? Quan els noms dels personatges són tan poc freqüents podem pensar que amaguen alguna cosa, que el nom esdevé símbol o metàfora d’alguna cosa més. Merlí, mag de la cort del rei Artur i personatge central en les seves aventures, representa l’ambigüitat humana. En algunes versions del cicle artúric es considera un guia del rei, una mena de pedagog que l’acompanyarà en el descobriment del món, però en altres té una part fosca deguda a qui van ser els que li van donar vida.

    El professor de filosofia que veiem a la sèrie televisiva és un personatge humà perquè els éssers humans no podem escapar de donar un determinat rostre a l’ambigüitat. Ara podem ser carn i poca estona després podem ser peix, capaços, com a espècie i com a individus concrets, de les actuacions més repugnants al costat de les més dignes d’elogi. Davant d’aquesta evidència podem afirmar que educar és ajudar a reconèixer i a viure amb l’ambigüitat humana. Aquest descobriment tan important s’acostuma a fer a l’adolescència. Abans, el món està dividit entre bons i dolents. Després les valoracions ètiques i morals ja no són tan clares i tot i que reconeixem el mal, el bé no té contorns definits, es presenta entre zones de penombra i no depèn de línies vermelles que –el poder sobretot- ens volen marcar.

    Per tant, el Merlí televisiu és un Merlí humà, com humans són els nois i les noies que el rodegen o els adults que intenten, sense massa sort, fer-li ombra.

    La realitat i la ficció

    La realitat i la ficció mantenen relacions més o menys cordials. La primera no pot viure sense la segona i la segona es nodreix de la primera. Per tant, Merlí és un personatge literari i cinematogràfic que manté contactes amb la realitat i que es converteix en una mena de mirall que ens retorna una determinada imatge, una imatge que provoca en l’espectador, sobretot si comparteix alguns elements amb ell –parlo dels que ens dediquem al ram de l’educació- reaccions de tota mena, des d’adhesions acrítiques a l’enuig, perquè ens trepitja alguns ulls de poll i algunes coses més.

    I quina és la manera de ser d’aquest Merlí de ficció engreixat amb les tonalitats de la realitat?

    Doncs un seductor de proporcions desmesurades, un immadur, en algunes ocasions més que els seus alumnes o les seves alumnes, un pare que pot treure de polleguera el seu fill en qualsevol moment, però que en altres ocasions sap estar al seu costat sense donar-li ni gota de peixet. Un home que sap que per vèncer els seus dubtes cal arriscar… i un professor que transmet una imatge que cal comentar. Ah, i té una mare que en moltes ocasions és més original que ell mateix.

    A favor i en contra, però tot barrejat

    Primer de tot cal reconèixer que té una traça excel·lent per aproximar-se al món adolescent. Els parla el seu idioma i desmunta sense massa pietat els arguments que li oposen. Porta algunes situacions al límit i aquesta opció és molt preocupant, perquè quan ens aboquem i aboquem els altres –sobretot els adolescents– a l’abisme el perill de caure-hi augmenta exponencialment. És mentider quan ho necessita i cercador de la veritat quan li va bé a ell o als seus alumnes, alumnes que sap escoltar i que des de la passió que sent pel seu ofici, mira d’ajudar en tot el que necessiten. Va molt més enllà de la funció instructora per ajudar-los a trobar una resposta als problemes que expressen. No oblida que la instrucció no s’oposa a l’educació, sinó que en forma part.

    És un personatge d’una originalitat que enlluerna, però tots sabem que un excés de llum pot fer que veiem la realitat distorsionada. Un home que somia trobar la dona a casa que l’esperi com desitjava el cavaller medieval i que no pot viure amb tranquil·litat que aquesta dona tingui vida social.

    El més valuós, ja ho he dit però cal insistir-hi per allò de que cal perdonar molt perquè molt ha estimat, és que s’interessa pels seus alumnes –és esplèndida la relació que estableix amb el noi que no vol sortir de casa–, els veu com a persones que el necessiten per construir-se, que necessiten els materials que els donarà i que ell mateix s’ofereix com un material més. No els veu només com alumnes que precisen tenir alguns coneixements filosòfics per molt necessaris que siguin per viure la vida amb plenitud.

    La part més criticable de la sèrie és el caràcter secundari que tenen les dones i les noies. Potser això canviarà en la continuació que s’ha anunciat de la sèrie. Saber més coses de les noies i trobar alguna mestra o mare que li pari els peus seria un bon element dramàtic.

    Ara bé, si el tractament de les dones mereix alguna crítica que ja ha rebut en altres articles, cal lloar el tractament obert que fa de l’homosexualitat, tractament que es fa evident d’una manera ben explícita en dos moments. El primer és el petó i la magrejada dels dos adolescents la nit de festa –un d’ells el mascle alfa de la classe–. És un dels moments més revolucionaris que podem trobar en una sèrie televisiva que ha tingut un índex d’audiència molt destacat. El segon és la confessió en veu alta del nouvingut que viu la seva sexualitat des d’una normalitat absoluta. Aquests són alguns dels grans moments alliberadors de la sèrie.

    En un altre punt on Merlí necessita algun consell és en la incapacitat que manifesta per treballar en equip. Al llarg la meva vida professional he conegut alguns mestres que són uns merlins, més valuosos encara que el de la ficció televisiva. Conec prou bé els seus valors i les incomoditats que generen al seu voltant. Són mestres que, com en Merlí, s’entreguen per donar resposta a les necessitats dels seus alumnes, capaços de jugar-se-la per ells sense reclamar cap mena de simetria en les seves relacions, sabent que tenen algun nivell de responsabilitat –per tant, de poder– que han d’exercir per sobre de totes les altres consideracions, que no separen el camp cognitiu del camp emocional, però que alhora saben també que el treball en equip, fins i tot amb aquells amb qui tenen un elevat nivell de discrepància, és absolutament imprescindible.

    En aquesta segona part necessitem veure més escenes d’aula, amb agrupacions de l’espai diferents a la que ens presenta sempre la sèrie, nois i nois mirant al poder. Augmentaria l’interès de la sèrie conèixer les reunions que fan per preparar les classes, la manera que tenen per dissenyar projectes col·lectius, escenes on els mestres es formin conjuntament… I necessitem una dona que posi el nostre Merlí al seu lloc.

    I un últim apunt

    A aquestes alçades de la vida tots sabem que Francesc Orella és un actor excel·lent, com bons actors i bones actrius són l’estol d’adults que l’acompanyen, però podem respirar tranquils perquè tenim un grup d’actors i d’actius molt joves que treballen magníficament.

    I com qui firma aquest article és un sentimental que no se n’amaga –la ficció acostuma a mostrar lliçons emocionals que ens trastoquen prifundament– anota per a la posteritat l’escena on la Tània i en Bruno es reconcilien ballant. El guionista hauria pogut fer que en Bruno, aquest noi que té dificultats per sortir de l’armari, es dediqués al karate, per exemple, i no seguir el tòpic que associa el ballet o la dansa amb el món gai. Ara bé, si el guionista hagués seguit el meu consell ens hauríem perdut un moment màgic, quan el dos joves expressen amb el moviment tot allò que no saben dir amb les paraules, quan perceben que a vegades les paraules no serveixen per refer un pont que justament elles mateixes han trencat i que cal trobar un altre llenguatge.

    En Wert, des del seu refugi daurat a París, no deu estar massa content de saber que una sèrie que reivindica la filosofia i la dansa ha tingut un èxit considerable. Que es faci fotre, doncs.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    filosofia Francesc Orella Merlí opinió Sèrie Merlí TV3
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La universitat assaja mètodes de verificació dels estudiants per l’avaluació a distància
    Next Article
    Actualitat
    Incompetència digital
    Jaume Cela

    Mestre i escriptor

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}