Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Tinc dos anys i estic cansat

    Aina Cabau Vallverdú

    Com cuidem els mestres?

    Joan M. Girona

    Cabòries d’un substitut inestable

    Víctor Saura

    D’etiquetes i diagnòstics  

    Ferran Casadó i Anna Escobar

    Una reflexió sobre l’aprenentatge de les matemàtiques a Catalunya: Les competències bàsiques com a brúixola

    Laura Morera
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Més de 60.000 signatures per demanar que el 6% del PIB es destini a educació

    Actualitat
    Més de 60.000 signatures per demanar que el 6% del PIB es destini a educació

    Ana Basantanovembre 7, 20234 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Més de 50 entitats entreguen al Parlament la ILP per demanar que el 6% del PIB es dediqui a Educació | CCOO Educació
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Més de 50 entitats han entregat aquest dimarts al Parlament de Catalunya un total de 61.397 signatures que han recollit durant sis mesos en el marc de la Iniciativa Legislativa Popular (ILP) per reclamar que com a mínim el 6% del Producte Interior Brut (PIB) català es destini a educació, tal com preveu la Llei d’Educació de Catalunya (LEC) aprovada el 2009.

    En l’actualitat, Catalunya hi inverteix el 3,82% del PIB. La campanya, impulsada per CCOO de Catalunya, supera amb escreix les 50.000 firmes necessàries perquè la iniciativa es debati a la cambra catalana. La proposta se centra en dues fases, una primera per equiparar-se en dos anys a la mitjana del conjunt de les administracions estatals (4,93%) i una segona per arribar més enllà del 6%.

    Marina Subirats dona suport a la ILP | CCOO Educació

    L’acte ha comptat amb la presència de diferents personalitats del món educatiu, com la sociòloga Marina Subirats, el pedagog Jaume Cela, el psicòleg Jaume Funes i el president del Consell Escolar de Catalunya, Jesús Vinyes, entre altres, que han volgut així manifestar públicament el seu suport a la demanda del 6%.

    També han intervingut representants de les entitats participants, que corresponen a l’àmbit docent, familiar, estudiantil i social. El secretari de CCOO de Catalunya, Javier Pacheco, ha indicat que cal que “tots els partits d’esquerres que han incorporat l’educació de la classe treballadora com una cosa fonamental donin recorregut i concreció a aquesta ILP”. “Volem que es garanteixin tots els recursos suficients perquè les polítiques educatives es destinin a un sistema de qualitat que eviti la segregació”, ha afegit.

    Intervenció de Jesús Vinyes, president del Consell Escolar de Catalunya | CCOO Educació

    La ILP vol superar també problemes com la segregació o l’abandó escolar prematur, que el 2021 va ser del 14,8% a Catalunya i del 13,3% a Espanya. Així mateix, reclama el desplegament del decret de l’escola inclusiva, revertir les retallades del personal dels centres públics, més fons per implantar la coeducació, universalitzar el menjador escolar gratuït, impulsar la immersió lingüística en llengua catalana i un finançament suficient per a la universitat pública.

    Finançament

    Segons dades de CCOO, el 2018, deu anys després de l’aprovació de la LEC, l’esforç educatiu “estava molt allunyat dels compromisos” de la LEC, tal com explica en l’informe ‘Evolució del finançament educatiu a Catalunya del 2009 al 2020’: “La mitjana d’esforç en educació dels països de la Unió Europea aquest any era un 50,7% superior a la de Catalunya (4,4% del PIB per 2,92% del català) i la dels països de la mateixa OCDE, amb un 4,9% del global, un 67,8% més alta”.

    Cartell de la ILP a favor de destinar el 6% del PIB a educació

    El sindicat remarca que “Catalunya havia emprès un camí contrari” als compromisos de la LEC i alerta que cal “una immediata correcció”. “Aquestes garanties són més necessàries davant un possible empitjorament de la situació econòmica per a evitar una nova reculada, deixant fora de perill el nostre sistema educatiu”, afegeix.

    Què diu la llei?

    La Declaració de París de la UNESCO, del 10 de novembre del 2021, insta els governs a complir els compromisos que es van assolir al Fòrum Mundial de l’Educació del 2015 i a les Reunions Mundials sobre l’Educació del 2018 i del 2020 d’assignar a l’educació com a mínim el 4%-6% del PIB i/o com a mínim el 15%-20% de la despesa pública total.

    La disposició final segona de la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d’educació de Catalunya (LEC), sobre el finançament general del sistema educatiu català, estableix que “el Govern, a fi d’assolir els objectius d’aquesta llei, ha d’incrementar progressivament els recursos econòmics destinats al sistema educatiu i, prenent com a referència els països europeus que excel·leixen en educació, ha de situar progressivament durant els propers vuit anys la despesa educativa a l’entorn, com a mínim, del 6% del Producte Interior Brut”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    CCOO Educació ILP educació pib
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Reportatge
    Com tenir cura de la nostra memòria
    Next Article
    Opinió
    Prendre apunts, una estratègia educativa en desús
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Opinió
    Sinonímies

    juliol 4, 2025

    Entrevista
    Zuhal Sherzad: “La prohibició d’estudiar fa molt més mal a les dones afganeses que la de cantar o portar pintallavis”

    juliol 3, 2025

    Anàlisi
    Les zones educatives com a model de governança escolar: reptes i consensos per al seu desplegament al context català

    juliol 2, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}