Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Carles Capdevila

    Jaume Cela
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Més de la meitat dels universitaris no ocupa un feina d’acord amb la seva formació

    Daniel Sánchez Caballerofebrer 14, 20144 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Universitat de Santiago.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Només quatre de cada deu llicenciats universitaris (un 42%) ocupa, sis anys després de graduar-se, un lloc de treball d’acord a la seva formació. Aquesta dada es desprèn de l’informe Dades i xifres del sistema universitari que ha presentat el Ministeri d’Educació i fa referència a una estadística de 2012. El document també estableix, entre altres coses, que tenir un títol universitari atorga més possibilitats d’estar empleat que no tenir-lo i admet que aquest curs hi ha menys becaris totals en l’etapa universitària, encara que matisa que també hi ha menys estudiants en general. Es desconeixen de moment les quanties de les ajudes que reben, segons Educació.

    L’estadística diu que si la taxa d’atur general el 2012 era del 25%, per a la població amb educació superior -excepte doctors- és del 15%, una dada que confirma que la universitat ofereix una major ocupabilitat. Però una altra cosa és l’adequació dels llocs a les aptituds.

    Segons l’informe que va desglossar el secretari d’Estat d’Universitats, Federico Morán, el 70% dels titulats cotitza a la seguretat social als tres anys d’obtenir el títol. D’aquests, un 60% treballa d’acord a la seva formació, del que es desprèn que del total dels llicenciats, el 58% (gairebé sis de cada deu), està aturat o en un lloc de menor qualificació que la que posseeix. Si es mira l’any immediatament posterior a la llicenciatura, només el 35% està ocupat en una feina d’acord a les seves aptituds.

    Respecte a l’ocupació, la meitat dels llicenciats amb feina té una base de cotització inferior a 1.500 euros. De nou, aquesta xifra suposa un terç (35%) del total dels titulats. Sis anys després aquest grup es redueix a la meitat. Aquests percentatges estan calculats amb la vida laboral dels titulats del curs 2006-2007, just abans que comencés la crisi.

    Menys becats

    Un altre dels aspectes destacats en l’informe és el relatiu a les beques. Educació va atorgar ajudes en el curs acadèmic 2012-2013 a 263.682 estudiants, 6.608 menys que el curs anterior (un 2,5% menys) pels quals hi ha una partida de 757 milions d’euros. És la primera vegada que es redueix el nombre de becaris en sis anys, segons Europa Press, fet que per Morán “no és cap desastre”. En aquest curs acadèmic el ministeri va elevar la nota mínima per accedir a la gratuïtat de la matrícula del 5 (aprovat) a 5,5. L’exigència és més gran per a la resta de beques: 6,5 de mitjana.

    La marea verda i algunes associacions educatives prevenien des de fa temps que aquest descens anava a ocórrer, però el secretari d’Estat ha assenyalat que “l’alarma que algunes fonts xifraven en desenes de milers de beques no estava fonamentada”. Morán ha destacat que un de cada tres alumnes becats perd la seva ajuda en el primer curs com a conseqüència de no aprovar el mínim de crèdits requerits. La nova disposició d’Educació exigeix ​​superar el 85% dels crèdits en el cas d’estudiants d’Ensenyaments Tècniques i el 100% en el cas de les altres branques d’estudis.

    L’informe reflecteix també l’estancament en el nombre total d’universitaris, que serà un 0,8% inferior aquest curs respecte al passat, amb xifres al voltant d’1,4 milions d’estudiants. Educació emmarca aquesta lleugera caiguda en el descens de la població general a la franja de 18 a 24 anys, dada que explica que la taxa neta d’escolarització en aquesta edat continuï pujant. Ara està en el 28,6%, gairebé quatre punts més que fa quatre anys.

    Morán ha deslligat la caiguda del nombre d’universitaris de l’augment del preu dels crèdits, que ronda de mitjana el 20% en dos anys (a Catalunya, vora el 66%). Segons l’informe, el preu mitjà d’una primera matrícula aquest curs és de 18,42 euros per crèdit, un 2,9% més, el que llança una mitjana de 1.105 euros per a un curs de 60 crèdits. El secretari d’estat ha destacat que la gran pujada es va produir l’any passat i només ha admès que potser la pujada de preus “sí que podria afectar el nombre de crèdits matriculats per alumne”, fet que en opinió seva és positiu, perquè cada estudiant es matricula “en el que pot aprovar”, i ha insistit a desvincular de les retallades la caiguda dels becats i els universitaris en general.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La recerca que interessa a l’Administració Pública
    Next Article
    Actualitat
    “La gent es manifesta pel dret a la sanitat, però els científics es manifesten sols”
    Daniel Sánchez Caballero

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}