Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Millorant la nostra educació política

    Sonia Alonso / Astrid Barrio / Algèria Queralt / Juan Rodríguez Terol - Agenda Públicaabril 22, 20145 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquest és un article publicat a Agenda Pública

    Fa uns dies un article de Benito Arruñada es preguntava si la culpa de la crisi política i econòmica que viu Espanya no és només de polítics i institucions sinó també de la societat. L’article es feia ressò d’una enquesta de la Fundació BBVA en la qual apareixíem com els europeus més crítics amb polítics i institucions mentre que som els que menys ens molestem en informar-nos.

    Tanmateix, altres dades que hem publicat ens indiquen que la crisi ha augmentat l’interès dels ciutadans per la política. Si el 2006 eren un 43% els espanyols que deien parlar o discutir sobre política almenys un cop per setmana, avui aquest percentatge s’eleva fins al 59%. En particular, s’ha duplicat el percentatge de ciutadans entre 18 i 54 anys que afirmen parlar sobre política cada dia.

    Aquest major interès per la política coincideix amb el fet que el 26,2% dels espanyols considera que els polítics, els partits i la política convencional són un dels principals problemes d’Espanya. Això ens podria suscitar dues preguntes a les que intentem respondre en aquesta nota.

    Som més crítics amb la política com a reacció a la crisi política i econòmica en què estem immersos? O és que ha crescut la nostra informació política, transformant la nostra cultura política, i això ens està fent més exigents amb la nostra classe política?

    Pel que fa al primer interrogant, Diego Muro i Guillem Vidal s’han preguntat si la corrupció només ens importa quan l’economia va malament. Sembla que, quan els ciutadans ens veiem amenaçats per circumstàncies econòmiques adverses, som més proclius a buscar culpables i ens mostrem menys tolerants davant de la corrupció, percebuda com un mal de les institucions o de la ‘classe política’ que ens ha portat a aquesta situació. En aquest sentit, els nivells d’atur evolucionen d’una forma molt similar als canvis en la percepció de la corrupció, encara que aquesta elevada correlació no necessàriament vol dir que una sigui conseqüència d’allò altre.

    De forma més optimista, el segon interrogant estaria suggerint que la crítica ciutadana als polítics seria el reflex d’un augment del coneixement sobre la política. No obstant això, cal no oblidar el que ens recorda el nostre editor Juan Rodríguez: més aviat sembla que la decepció dels ciutadans pot ser el producte de la pròpia desinformació i allunyament de la política. Així, es fa difícil pensar que el coneixement sobre la política que té un país, i les preferències polítiques individuals resultants, hagin pogut canviar molt en pocs anys. L’enginyeria social d’aquest tipus sol comportar generacions. La qualitat democràtica de la ciutadania no es produeix espontàniament ni capritxosament. En una enquesta de 2009 Espanya ja estava a la cua. A més, les circumstàncies actuals poden afavorir el desenvolupament però també poden perjudicar-lo. Com?

    Els que saben menys de política solen ser aquells que disposen de menys recursos socioeconòmics. Els que menys tenen són els que menys participen, els que saben menys del sistema polític i, en conseqüència, es veuen a si mateixos com a ciutadans menys eficaços i influents. És obligatori preguntar-se, per tant, en quina mesura el fet que Espanya sigui ja, a hores d’ara, el país més desigual d’Europa pot afectar el coneixement de la política per part de capes importants de la població i a la seva participació política. La producció de desigualtat en el present condicionarà i perjudicarà la democràcia el futur? Un dels riscos imminents d’aquest fenomen pervers és que cada dia més seran “uns pocs” els que puguin establir l’agenda política.

    La crisi econòmica i les polítiques d’austeritat estan afectant la inversió en educació. En aquest sentit, i com ens indica Mariam Martínez-Bascuñán, Martha Nussbaum ens alerta d’una “crisi silenciosa” (“Sense ànim de lucre“, Ed Katz) que té a veure amb la retallada del pressupost assignat a l’educació. I amb això, l'”erosió greu de les qualitats essencials per a la vida mateixa de la democràcia”. En aquest sentit, la nostra editora Algèria Queralt alertava del risc que la nova LOMCE debilités l’aprenentatge dels valors constitucionals en l’itinerari curricular.

    Una altra derivada que ha de centrar la nostra atenció és la tendència, en els mitjans de comunicació, a convertir la política en un tema morbós, conflictiu o fins i tot caricaturesc. Davant el creixement de l’interès per la política, els mitjans poden tractar de satisfer al públic sacrificant la funció d’informar -i amb això, de formar- en nom de l’entreteniment. Així, s’han multiplicat els programes de infoentreteniment, i a partir de l’anàlisi de Carol Galais podem assenyalar que a més exposició a programes d’informació, més polarització de l’audiència .

    Finalment, en l’era del Big Data, la fractura digital es sobreposa a les velles fractures. Segons les dades del treball ” Internet i participació política a Espanya “(2010), a majors nivells d’estudis més alts d’utilització d’Internet. Les nostres societats es troben aclaparades davant d’una ingent quantitat d’informació. Però seguirà sent necessari disposar d’un capital cultural, cívic i humanístic, per processar-lo, comprendre’l i digerir. Els estudis mostren que a Espanya persisteix un dèficit de comprensió i interpretació dels esdeveniments que només és possible fomentar des de l’àmbit educatiu. En cas contrari, podem convertir-nos en mers consumidors passius d’informació preseleccionada. I sense les eines i les actituds necessàries, informar pot no significar formar-se, sinó conformar-se amb la realitat.

    El 1914, Ortega i Gasset llançava la iniciativa d’una Lliga d’Educació Política per superar la ‘vella política’ que estava llastant la societat espanyola. Cent anys després no resulta menys peremptòria una coalició similar formada per l’escola, els mitjans de comunicació públics i privats, la xarxa, el Parlament i molts altres fòrums de la societat civil.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Wert tampoc compleix amb l'”excel·lència”: la beca no arriba l’universitari excel·lent sense recursos
    Next Article Tendències en educació. Què hi ha darrere?
    Sonia Alonso / Astrid Barrio / Algèria Queralt / Juan Rodríguez Terol - Agenda Pública

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}