Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Momo està d’aniversari

    Elisabet Abeyàoctubre 3, 20234 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | Jollibre/Santillana
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Abans pensava que els aniversaris no serveixen per a res, que són un mer recordatori del temps sempre en relació amb les nostres vides. Però aquest cinquantè aniversari de l’aparició de Momo ha fet que tornés a agafar aquest preciós llibre de Michael Ende i el rellegís amb ulls d’avui. No sé què tenen els bons escriptors que quan creen una història aconsegueixen que tingui diferents lectures, segons el lloc, el moment, el lector… i que es pugui considerar actual encara que hagin passat molts d’anys.

    Momo va ser publicat en alemany l’any 1973. Els lectors catalans vàrem conèixer aquesta novel·la primer en espanyol l’any 1978, i deu anys més tard, el 1988, en català, en ambdós casos de la mà de l’editorial Alfaguara.

    Momo és una nena que no té res però té temps. Té temps i sap escoltar. Amb això fa possibles canvis importants en la gent que viu a prop seu. Tot això l’autor ho exposa en una primera part que constitueix un ric elogi del joc i de la imaginació. Després s’immisceixen a la història uns homes grisos que són en realitat lladres del temps i les coses es compliquen. Trobem aquí una crítica de les joguines que ho fan tot totes soles i no permeten imaginar, una crítica de la vida apressada on els pares no tenen temps per estar amb els seus fills, una crítica dels impediments que es posen als infants per a jugar lliurement als espais públics i sobretot una reflexió sobre el temps, què és guanyar temps i què és perdre temps.

    Momo és una nena que no té res però té temps. Té temps i sap escoltar

    A continuació i seguint l’estructura de rondalla tradicional l’heroïna, amb l’ajuda dels personatges benefactors, la tortuga i el mestre del temps, aconsegueix vèncer els malignes i que el temps torni a pertànyer a cada persona a qui havia estat robat.  La saviesa d’aquests personatges i la bellesa amb què són descrites les situacions són imatges que ens queden tatuades per sempre. Hi trobem moltes relacions amb la literatura, amb la filosofia, amb la mitologia… Els mateixos noms de la protagonista, Momo, i de la tortuga, Cassiopea, corresponen a personatges de la mitologia grega. La tortuga, que ajuda silenciosament però transmet missatges amb lletres que apareixen a la seva closca, ens remet a la mitologia universal, com a l’Yijing xinès on, segons la llegenda, els signes bàsics de l’escriptura varen ser trets dels dibuixos que es formen a la closca d’una tortuga.

    Michael Ende (1929-1995) és conegut entre nosaltres per moltes altres novel·les entre les quals destaca La història interminable, que també constitueix un elogi de la capacitat d’imaginar i de somiar. Ell no ens vol alliçonar, ni tan sols ens vol transmetre els seus valors. Simplement i senzillament ens explica una història i juga amb les paraules i les situacions amb el mateix esperit que un infant que juga, amb llibertat, amb creativitat i dins els amplis marcs de la poesia i de la fantasia. Aquesta actitud és molt d’agrair en un món com el nostre on tot, i fins i tot la literatura, ha de tenir una utilitat i ha de ser un instrument per a alguna cosa.

    Momo ha estat classificada com a novel·la juvenil i és veritat que és una bona lectura per a joves  però també ho és per als adults ja que amb les imatges que ens proporciona aquesta narració podem reflexionar sobre les presses del món d’avui, sobre el temps que tenim i el que no tenim, sobre els límits difosos entre la veritat i la fantasia, i sobre la importància del temps per a compartir i del temps per a escoltar. Tots aquests valors són especialment importants de recordar per a pares i mestres, no per a fer-ne sermons, sinó per a viure’ls i per a deixar que transformin les nostres vides.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    lectura literatura Literatura juvenil Llibres opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    D’escriure, de llegir (II)
    Next Article
    Anàlisi
    On estem, en educació, en el context internacional
    Elisabet Abeyà
    • X (Twitter)

    Psicòloga i escriptora, ha estat mestra d'escola pública a Mallorca, sobretot a educació infantil i primària. Actualment està jubilada i continua escrivint contes i traduint

    Related Posts

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}