Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Carles Capdevila

    Jaume Cela
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Orientar no és fer una xerrada

    Lluís Vila Pratdesembre 9, 20195 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Taula sobre el model d'orientació al I Congrés d'FP
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Taula sobre el model d’orientació al I Congrés d’FP | Foto: Sergi Alcàzar

    El Fabian Mohedano sol utilitzar #primaveraFP en els seus tuits. I últimament estem vivint una primavera FP, on floreixen iniciatives i sembla que les coses avancen. En una setmana hem vist com el Departament d’Educació llançava una potent campanya per promocionar els estudis de Formació Professional #174GrausDeFutur i el I Congrés de l’FP de Catalunya organitzat per la PIMEC. FAPAES vam ser convidats a participar en la taula de debat “Model d’orientació. Com s’ha de potenciar el talent des de la Formació Professional?”

    Després d’una ponència magistral del Màrius Martínez, va començar un debat on vam compartir taula amb Eva Gajardo, secretària d’Igualtat i Formació Professional d’UGT Catalunya; Àngel Miguel, director de l’Institut Pere Martell; Montse Ramon, executive Board d’Industrias Tapla: visió des de l’empresa; i Mercè Garau, directora general del Servei Públic d’Ocupació de Catalunya (SOC). A la taula es plantejaven quatre qüestions:

    • Necessitats del sistema d’orientació: Impacte/Cost (econòmic, psicològic,…) de la no-orientació o la mala orientació.
    • Com ha de ser el sistema d’orientació? (Orientació des d’un punt de vista global, transversal, basada en el desenvolupament personal/en el talent).
    • Mancances del sistema:
      • Perfil del professional de l’orientació. Disposen dels recursos necessaris?
      • Poc coneixement del sistema d’FP i les opcions (les passarel·les…).
      • Gran repte del sistema: Com orientar cap a les necessitats futures del mercat de treball?

    Cada ponent va respondre des del seu particular angle de visió. Aquí teniu el que vam dir les famílies:

    Orientar és un procés que hauria de durar tota l’etapa educativa i que hauria de permetre l’alumnat crear el seu propi projecte vital. Orientar no és fer una xerrada, no és una sèrie de sessions de tutoria a 4t de l’ESO i alguna reunió personal entre el tutor i l’alumne. És acompanyar la presa de decisions i donar pautes perquè l’alumnat tingui criteri per prendre aquestes decisions.

    Tenim un model educatiu que posa els coneixements i continguts acadèmics –de vegades sense cap mena d’aplicació pràctica i que sovint que no capten l’interès de l’alumnat– per damunt d’una educació que ajudi l’alumnat a prendre decisions i tenir criteri pel que fa a despertar una vocació o itinerari professional. Cal més infusió curricular que introdueixi conceptes relacionats amb el món laboral o amb itineraris formatius dins les diferents disciplines.

    Cal posar l’alumne al centre. Els tutors, orientadors i equip docent han d’orientar. Les famílies han d’acompanyar. És imprescindible que hi hagi complicitats entre famílies i docents per tal d’empoderar  l’alumnat a crear el seu propi projecte vital i pensar en el seu futur vocacional, formatiu i professional. També és necessari que l’orientació sigui realitzada per un professional format a aquest efecte. Sovint es desorienta més que no pas s’orienta.

    El paper de les famílies hauria de ser d’acompanyament a l’alumnat en la presa de decisions, aconsellant des de la seva experiència. Motivar-los a seguir endavant, a superar-se, a no limitar les seves expectatives i estar al seu costat quan s’equivoquin o necessitin ajuda. Cal que les famílies tinguin una actitud proactiva però no invasiva.

    L’orientació ha de ser garantia de prevenció de l’abandonament escolar, per tant ha de ser inspiracional i no prescriptiva. L’alumnat ha de ser capaç de canviar l’itinerari quan la via triada estigui esgotada o hagi estat l’errònia.

    El concepte d’èxit o fracàs no pot estar vinculat a la tria d’un itinerari formatiu, ha d’estar vinculat a altres paràmetres que van més enllà, tant temporalment com acadèmica. Hem de trencar l’esquema mental de molts pares segons el qual si el seu fill fa batxillerat ha triomfat i si fa un cicle ha fracassat.

    Cal posar en valor i donar reconeixement social als estudis professionalitzadors i desestigmatitzar l’FP i, sobretot, els PFI. Això ho hem de fer entre tots els agents: docents, famílies, administració, institucions, però sobretot les empreses.

    És l’empresa qui té la clau de canviar la visió actual dels operaris i convertir-los en professionals qualificats, reconeguts i altament valorats per les empreses i per la societat. Potser només és una qüestió de discurs i de fer visibles aquests professionals.

    L’orientació no acaba amb la tria d’un itinerari educatiu. Aquesta orientació i acompanyament és imprescindible mantenir-la al llarg de tota l’etapa post-obligatoria.

    A l’FP, sobretot als PFI i CFGM, l’orientació és clau per prevenir l’abandonament i ajudar l’alumnat a fer la transició cap a estudis superiors o entrar en el mercat de treball.

    Algunes mancances:

    • En general els centres fan clientelisme i promocionen la seva formació (batxillerat, cicles …)
    • També molt alumnat agafa itineraris educatius que es cursin al mateix centre o a prop per una qüestió de comoditat.
    • Hi ha una manca de coneixement de les diferents famílies professionals i arguments per promocionar-les entre l’alumnat.
    • Moltes vegades els tutors desconeixen els recursos que ofereixen actors del territori en l’àmbit de l’orientació.
    • Manca de professionals formats com a orientadors.

    Tenim molta feina a fer perquè cal millorar moltes coses. Les famílies, com a actor de primer ordre de la comunitat educativa, seguirem aportant el nostre esforç per una millora en la qualitat de l’educació.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Educació presenta un pla per elevar la competència digital d’alumnes i docents
    Next Article
    Actualitat
    Comunitat i personalització de l’aprenentatge
    Lluís Vila Prat

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}