Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    El paper de les emocions en la jornada escolar

    Joan Mas Autonellabril 19, 20174 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Una criatura que gaudeixi dels seus anys a l’etapa d’infantil, quan aquests anys estan carregats de moments feliços, serà una persona sana en el futur. Els records positius romanen en la nostra memòria marcant una empremta que roman viva en anys posteriors. Una criatura que ha viscut riques experiències, acord a les seves necessitats, capacitats i ritme evolutiu, que a més ha estat estimada i respectada per sobre de tot, tindrà més possibilitats de ser una persona adulta amb grans capacitats. Si això s’acompanya amb un suport mutu en el grup d’iguals i un respecte profund a la llibertat individual en un procés carregat d’afecte, estarem contribuint a fer de la infància una etapa plena i feliç. L’afecte mou el món.

    No obstant això, malgrat la seva màxima importància, de vegades se’ns oblida la necessitat de treballar les emocions en la vida quotidiana i, de manera sorprenent, a les nostres aules.

    Docents i alumnat solem estar immersos en una voràgine social d’horaris rígids, estructures espacials de contenció, festes pomposes, de vegades extra valorades, tot això envoltat de continguts que es donen i s’absorbeixen a velocitats màximes; una rutina diària en què la rapidesa és l’important, on l’eficiència és sinònim d’una bona tasca professional i en la qual la visibilitat del que es fa és el fonamental, semblant així que donem més valor a la nostra professió docent.

    I amb això arriba l’oblit, en silenci, de puntetes … I ens roba el temps, el nostre i el dels nens i nenes de la nostra escola, col·legi o institut. Ens anul·la el somriure, ens absorbeix la mirada, ens treu l’abraçada matinera, ens arrabassa les carícies, les preguntes de si han dormit bé, la necessitat de saber si vénen amb fam, amb fred, amb son, amb alguna preocupació … Ens extirpa la capacitat d’expressar com ens sentim, com ens trobem… La capacitat d’escoltar com se sent el company, com es troba la companya… Les paraules boniques que ens fan forts, grans, insuperables i a les que no se’ls dóna importància. I no obstant això, seran aquests recursos els que propiciaran que aquests nens i nenes en un matí siguin persones amables, alegres i, sobretot, que siguin i se sentin estimades.

    Immersos en la rutina escolar oblidem dedicar moments i espais a dialogar amb els nens i nenes sobre el que pensen, però sobretot sobre el que senten. A la societat actual està demostrat que hi ha problemes de socialització, que les persones pateixen d’estrès, d’ansietat i que es crea depressió i malestar en un mateix i amb els altres. De vegades, segons experts en el tema, aquests problemes vénen per mancances en l’expressió de les emocions. Les emocions que no es nomenen, que no s’expressen o que no es gestionen es queden dins i es mengen a poc a poc l’alegria i a un mateix.

    A l’escola, on els nens i nenes són pura essència emocional, hem de permetre que aquestes capacitats aflorin i es fomentin. I això no només es realitza posant nom a una hora del currículum, sinó sentint i expressant-les amb la màxima expressivitat perquè ens apoderin. I quan diem això ens referim tant a emocions considerades boniques com l’alegria, la sorpresa, la il·lusió… Com a les no tan boniques, però igual de necessàries, com la tristesa, la desesperança i, fins i tot, la ràbia. No cal culpar la criatura ni fer-li veure que hi ha emocions bones o dolentes. Hi ha emocions i han de viure-les, assaborir-les i expressar-les en tota la seva esplendor guiant-los per entendre-les i gestionar-les en benefici seu i d’altres i altres.

    I això és incompatible amb la pressa.

    PROU! Aturem el temps. Omplim l’aula de moments de trobades: riguem amb els nostres nens, abracem-nos amb les nostres nenes, parlem amb els nostres cossos, les nostres mirades, els nostres somriures i les nostres paraules. Cridem, saltem, correm, saltem sols/es i acompanyats/es en totes les situacions en què sigui possible, moltes més de les que els atorguem si triem enfocaments metodològics que permetin l’activitat lliure i espontània. Visquem el temps d’Educació Infantil com només podem fer-ho en la infància i més enllà si volem: amb intensitat, amb un paraigua d’amor.

    Darrere dels continguts deixem al calaix els afectes abraçats a sentiments i emocions. Obrim aquest calaix, deixem que surtin, que omplin les nostres aules i fem que siguin el motor de cada dia.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    amor educació emocional Emocions estrès opinió temps
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Les colònies escolars durant la Guerra Civil: cuidar la infància enmig de la guerra
    Next Article
    Actualitat
    La meitat de l’alumnat d’ESO afirma sentir ansietat davant els exàmens
    Joan Mas Autonell

    Related Posts

    Opinió
    El bullying que no fa soroll

    maig 16, 2025

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025

    Opinió
    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    maig 14, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.