Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Paradoxes educatives, i docents, en el confinament

    dgdevisabril 14, 20205 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’any 2020 passarà a la història de la humanitat per les greus conseqüències del Coronavirus, que pot suposar un abans i després en la vida de moltes persones. La Covid19 ens posa davant d’una crisi de civilització de la humanitat, sent la incertesa la característica principal d’aquests dies. La globalització econòmica neoliberal, com s’està evidenciant en aquesta crisi, ha comportat la creació d’una cosmovisió individualista i materialista, la desfeta ecològica planetària i la ruptura social.

    Cal destacar la dicotomia i les paradoxes existents aquests dies. Per una banda, trobem infinitat d’iniciatives solidàries per donar resposta a aquelles persones més vulnerables, com les xarxes creades entres veïnes per fer la compra o cuidar la xicalla, l’organització de gremis entre diferents professionals per oferir serveis essencials com menjadors socials o l’aportació d’algunes artistes que ofereixen les seues produccions en la xarxa per amenitzar aquests durs dies. D’altra banda, i contràriament, també trobem els «policies de balcó» (aquelles persones que, des del seu balcó, insulten i increpen aquelles que veuen pel carrer sense conèixer les seues circumstàncies, com les persones amb trastorn de l’espectre autista; i, inclús, celebren excessos policials, demanant més «vara» en determinades situacions); o els abusos policials d’aquests dies (amb un major increment de denúncies segons afirmen diferents organitzacions socials, com SOS Racisme). El confinament està traient a la llum les parts més fosques, i més humanitàries, de les persones.

    De manera semblant, tot i que aquesta parada de l’economia implica una menor alteració sobre el medi ambient (menors emissions de CO2, increment de la qualitat de l’aire, etc) la pandèmia ens obri una finestra per reflexionar sobre el canvi climàtic. Segons experts, aquesta crisi està evidenciant la interconnexió existent entre l’ésser humà i les seues accions amb tots els habitants del planeta i els elements que l’integren. Una crisi com aquesta pot ser una oportunitat per establir millors relacions amb la natura, major coneixement d’aquesta i millor aprofitament sostenible dels recursos naturals.

    Tanmateix, la pandèmia està evidenciant les grans diferències socials existents entre les diferents capes de la població. La bretxa social, en moments de crisi, es fa encara més palesa. Al mateix temps que la pandèmia treu a la llum evidències creades pel sistema, en ple període d’adaptació a la nova situació l’educació també ix a la palestra. El tancament dels centres educatius ha generat una situació imprevista que els docents estan gestionant de la millora manera que saben a partir de les instruccions dictades des dels estaments polítics i de la pròpia iniciativa personal.

    Igual que en les anteriors situacions esmentades, cal reflexionar críticament sobre l’orientació del treball docent d’aquests dies. Amb la millor de les voluntats, multitud de mestres i professors s’han llançat a formar-se accelerament en l’educació on line. Aules virtuals, videoconferències, pàgines web, blogs, correu electrònic i aplicacions diverses estan inundant les xarxes socials compartides per docents que busquen la millor resposta per adaptar les classes en el món virtual. És de valorar aquesta predisposició de molts docents en aquest període d’incertesa.

    Ara bé, possiblement, en aquest moment de quietud i de reflexions personals vitals, també convindria posar el focus en el significat essencial de l’educació per, d’aquesta manera, orientar la nostra tasca d’una manera o altra. Pot ser que siga el moment de preguntar-nos si la nostra tasca va més encaminada a la instrucció de coneixements o, al contrari, som alguna cosa més, som educadors que orienten, acompanyen, des de la distància, des de la xarxa, des del telèfon, a les criatures que veiem cada dia i coneixem tant.

    Pot ser que siga el moment de plantejar-nos si l’educació, i els docents, contribuïm a la humanització i a la millora social; si ser mestre és participar activament i conscientment en el món, de forma proactiva o, al contrari, significa adoptar una actitud resignada i passiva, aliena a les desiguals condicions de partida de molts i moltes alumnes, ser còmplice de les injustícies i contribuir a la reproducció de l’ordre social establert.

    Pot ser que siga el moment per adonar-nos de la naturalesa política transformadora o reproductora del nostre quefer docent, i plantejar-nos si ens sentim acompanyats i valorats pels estaments polítics superiors.

    Pot ser que siga el moment de preguntar-nos si les formes i les inèrcies escolars (com lleis, normatives, programes o resultats) no amaguen el fons de l’educació (les relacions afectives, l’equitat, la curiositat o l’esperança); de poder fer eixa reflexió profunda sobre l’educació amb els companys (que la rutina frenètica i, a vegades, la por al qüestionament, ens impedeixen fer).

    Pot ser que siga el moment d’oferir nous aprenentatges significatius i quotidians, i considerar si el currículum (del qual som esclaus) és realment tan important.

    Pot ser que siga el moment de parlar, i no només dels resultats, amb les famílies, i especialment, en aquelles més vulnerables, interessar-se per elles, acceptar-les plenament i, de manera amable i respectuosa, suggerir algun joc, alguna recepta de cuina, alguna pel·lícula o algun conte que puguen compartir amb el seu fill/filla. Pot ser ara és moment de pensar en aquell alumnat més vulnerable, amb entorns més desfavorits i, qui sap, una cridada telefònica, una pregunta superficial, li puga fer sentir estimat i reconegut.

    Pot ser que siga el moment d’adonar-nos de la gran influència (positiva o negativa) que els docents podem tindre. Pot ser que siga el moment de considerar el nucli de l’educació una bona relació pedagògica, on la confiança, l’afectivitat, l’assertivitat i l’equilibri estiguen presents. Pot ser que siga el moment d’enfortir vincles… des de la distància.

    Pot ser que siga el moment de ser conscients del sentit de l’educació.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    crisi del coronavirus opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Teletreball, confinament i pokémons
    Next Article
    Entrevista
    “El virus posa de manifest la fallida del projecte ideològic del neoliberalisme”
    dgdevis

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}