Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    De l’esbarjo com a pausa a la recreació com a continuïtat

    Antoni Tortabril 3, 20174 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Dos nens juguen amb una de les estructures del pati de l'escola / SANDRA LÁZARO
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La continuïtat entre els espais, els temps i les accions és una de les característiques significatives de les escoles que intenten construir un projecte pedagògic centrat en l’aprenentatge autònom, assumit des de la pròpia capacitat de l’alumnat per dur a terme experiències i indagacions. Això contrasta amb una història escolar en què l’oposició dins/fora ha estat sempre molt marcada. No només pel fet que les escoles, com moltes altres institucions, van ser fundades precisament per establir una cesura entre elles i el seu entorn exterior, sinó també per tractar-se d’una oposició que assenyalava una gran diferència, dins el propi centre educatiu, entre el dins i el fora de l’aula. El que era rellevant havia de passar dins. La resta, era secundari o clandestí i havia de compassar-se amb els dispositius instruccionals que tenien lloc oficialment i exclusivament a l’aula, sota un control precís del mestre o de la mestra.

    Una altra cosa és com ho vivia l’alumnat. Podem recordar grans novel·les on allò significatiu passava en altres llocs; en espais prohibits, en racons, dormitoris o golfes. Un estudi francès de fa quaranta anys, de quan les emocions no estaven de moda, assenyalava que les entrades i sortides, les transicions, els passadissos, eren els espais i temps més valorats des del punt de vista comunicatiu, per nens i nenes de Primària.

    En realitat, l’escola, més que un lloc, ha estat sempre un sistema de llocs: el pati, el gimnàs, el passadís, el laboratori, l’aula, el menjador. Avui pretenem organitzar un entorn educatiu fluid, confiat i comprensible, on les identitats dels que hi transiten es construeixin en positiu, on els fets quotidians siguin un motiu per enriquir i no un motiu per convertir en dòcils el cos i l’ànima de l’alumne. Una part important del nostre alumnat es mou entre laboratoris, tallers i altres entorns, mentre algunes personalitats nostàlgiques del vell règim reivindiquen les tarimes, però no saben on posar-les perquè els alumnes no estan només a l’aula. Però tampoc podem limitar-nos a substituir l’habitació-de-les-rates pel racó-de-pensar. En fi, està clar que, per dir-ho en termes foucaultians, la història de les nostres institucions és comprensible, però no racional.

    D’aquí la necessitat de replantejar o, si és possible, rehabilitar interiors i exteriors. El bosc amable i proper, el jardí civilitzador i harmònic que ha de ser cuidat, o l’hort, espai de sorpreses i treball cooperatiu que algunes escoles reivindicaven fa cent anys, van desaparèixer en benefici del paviment dur: més barat en el seu manteniment que la feina necessària a l’hora d’acompanyar la vida secreta de les plantes. Patis de ciment que es van justificar i van servir al monocultiu futboler. (Amb algunes excepcions: recordo la campanya per la implantació del minibàsquet als anys seixanta o l’aposta per algun altre esport pel seu arrelament local, cas de l’hoquei o l’handbol). Espais durs, que es conjugaven en masculí per a nens amb pilotes, mentre les nenes es movien per les perifèries.

    No és només la necessitat d’aproximar la infància a l’aire lliure i a la natura com moltes escoles del nord i del centre d’Europa que àvides de llum busquen els exteriors amb constància i naturalitat, valgui la redundància; no només es tracta d’una voluntat higienista que va tenir una gran importància al nostre país amb la renovació de l’escola i la cura de la infància en el primer terç del segle XX. Val la pena recuperar les tradicions que tenen a veure amb el respecte a la infància i les seves necessitats i viure també al costat de la natura i els seus cicles. Però avui algunes escoles van més enllà.

    El pati no és un temps, és un espai en continuïtat amb altres espais, m’assenyala una mestra. I alguns nens i nenes per descansar prefereixen quedar-se a l’aula, llegint o donant menjar als peixos o acabar una tasca apassionant, sense rellotges. Investiguen dins i fora. Treballen fora i juguen dins, si és que podem dissociar aquestes dues accions. Estem davant d’una continuïtat dels processos que es dosifica mitjançant el propi interès pels processos que s’estan duent a terme i no per una normativa.

    En definitiva, no estem parlant de la mera suspensió de la classe per descansar o jugar, sinó de la continuïtat en la recreació gràcies a la qual espais i temps estan en funció del coneixement, l’experimentació i la capacitat dels nens i les nenes, orientats pels adults, per donar sentit al seu quefer escolar.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    esbarjo innovació opinió patis
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    “No podem evitar el dolor per la mort d’un fill, però podem acompanyar la família”
    Next Article
    Actualitat
    Creativitat
    Antoni Tort

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}