Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Pau, l’adolescent trans que acosta la diversitat afectiva-sexual a l’escola

    Redacciósetembre 18, 20184 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Fa dècades que ambdues organitzacions col·laboren en l’edició de materials amb els quals donar eines a docents i famílies, principalment, però també noies i nois, sobre diversitat afectiva-sexual, així com respecte a les persones diferents. Aquest curs, a més de renovar alguns altres materials, han editat un nou còmic, Pau, amb el qual volen acostar la realitat de les persones transexuals a noies i nois de secundària, resolent possibles dubtes que els sorgeixin, així com donant claus i eines també a famílies i docents, que explicaran, de fet, amb guies didàctiques per poder treballar aquests temes en classe.

    El còmic, de 19 pàgines, recull diverses històries narrades que tenen com a protagonista a Pau, una adolescent trans, acompanyada dels seus companys d’institut. En paraules del secretari general de FE-CCOO, Paco García, aquest còmic neix “amb la pretensió de promoure i de treballar per escoles més inclusives, que siguin espais de convivència que respecten i aproven la diferència”.

    Tant des de Comissions com des de la FELGTB insisteixen en la importància que des del Ministeri i les administracions educatives autonòmiques es faci un desenvolupament de les lleis sobre diversitat afectiva-sexual existents i que, en paraules de Uge Sangil, presidenta de la Federació, “no s’estan desplegant malgrat que algunes porten un lustre aprovades”.

    LGTBI, la segona causa de ‘bullying’

    Des de Federació d’Educació de CCOO també s’insisteix en la necessitat de recuperar recursos econòmics i personals per realitzar una correcta atenció a la diversitat que posi l’accent en l’afectiu-sexual. Entre altres qüestions, perquè els problemes de convivència i d’assetjament a persones del col·lectiu LGTBI són els segons més freqüents, després dels relacionats amb l’aspecte normatiu o no dels cossos, com és el cas de la gordofòbia.

    Una formació del professorat que incideixi des de la universitat en la gestió de la diversitat, així com en protocols específics per a aquests casos (protocols que avui dia ja haurien de canviar per oferir marcs més segurs a noies i nois), formació contínua també de caràcter obligatori, més i millor formats equips d’orientació als centres, suport al professorat LGTBI perquè pugui, si vol, sortir de l’armari als seus centres… aquestes són algunes de les eines que han d’implementar-se en el sistema educatiu perquè la realitat de les persones LGTBI sigui substancialment millor a escoles i instituts.

    Sobretot perquè, com destaca Uge Sangil, el 43% dels joves (segons un estudi fet en la Comunitat de Madrid) ha pensat en el suïcidi després de patir assetjament. Una d’elles podria ser Paris Espinosa, una jove de 22 anys que va participar fa uns dies a Madrid en la presentació del còmic per donar una pinzellada sobre la realitat de les persones trans als centres educatius.

    Espinosa va alertar sobre com de necessari és aquesta mena de materials perquè noies i nois com ella o en situacions semblants vegin que no són les úniques. Altres persones poden compartir la seva situació. A més, pel fet d’oferir informació a la resta de l’alumnat i al professorat, el material els ajudaria a “enfrontar-se” a la diversitat d’una altra manera. “Tant de bo que hi hagués hagut un dia de formació (al centre) i que no hagués hagut d’esperar als 17 anys per saber que no estava sola, ni estava malalta ni tenia un problema”, comentava Paris Espinosa. I afegia: “Donar formació als centres, afirma, hauria de ser obligatori”.

    Segons l’esmentat estudi, el 60% d’adolescents madrilenys ha presenciat agressions homòfobes al seu institut i el 15% de l’alumnat LGTBI o percebut com tal pateix ciberassetjament. A Aragó, un informe realitzat per l’organització SOM el 2017 recull que un 75% de l’alumnat LGTBI enquestat afirma tenir por al rebuig i no sentir-se a gust en classe. Més recentment, l’informe publicat per Unicef aquest 2018 amb el títol de STOP Violència Infantil denúncia que durant l’adolescència les joves i els joves són amb freqüència objectiu d’agressions per la seva orientació sexual i la seva identitat de gènere, i el 50% de l’alumnat LGTBI de l’etapa d’educació Secundària ha experimentat bullying i cyberbulling.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Assetjament escolar ciberassetjament gais identitat sexual Igualtat de gènere lesbianes transexualitat
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El meu fill té un amic imaginari, pot ser un problema?
    Next Article
    Opinió
    Connectar temps, espais, aprenentatges i agents educatius als municipis
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Anàlisi
    Nostàlgia pels estius dels noranta a l’adolescència

    maig 6, 2025

    Opinió
    ‘Adolescence’ posa el focus en el malestar juvenil: educar en valors democràtics per revertir-lo

    abril 23, 2025

    Opinió
    L’orientació acadèmica i professional: del propòsit a l’acció

    abril 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}