Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El Consell d’Educació enviarà una queixa a TV3 pel ’30 minuts’ sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Per a què eduquem?

    Josep Manuel Pratssetembre 29, 20224 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Totes les varetes màgiques que van sonant fa uns anys tenen a veure amb la innovació. L’altre mantra és “transformar el sistema”. I crec que el nou fora fer un bon debat sobre l’arrel i l’essència de l’educació: per a què eduquem? Un debat, real, veraç i lluny dels reiterats arquetips que ens venen el fum que el que és nou és essencialment bo.

    Quin és l’objectiu de l’educació? Quina és la seva finalitat? Segons responguem aquestes qüestions, les conseqüències poden ser molt diferents, tan diferents com la veritat o la mentida.

    Si volem tenir persones i ciutadans que no coneguin la naturalesa humana i el seu esdevenidor; que les seves reflexions siguin planes, sense profunditat; que vagin només a la seva; que els coneixements només els atresori el senyor gúguel “perquè ho tenen tot a un clic”; que només la immediatesa compti o que ignorin la seva transcendència… no cal fer res, ni debatre res. La inèrcia que ens porta ja ho farà, tot això.

    Crec que hem d’aspirar a fer que l’educació ajudi a formar persones íntegres, que tinguin com a guia les virtuts aristotèliques de la justícia, la prudència, la fortalesa i la temprança. Virtuts que, segons el savi grec, eren les que conformaven el bon ciutadà que volem. I també crec que hem de formar bons professionals, ben competents en qualsevol feina que desenvolupin a la vida.

    Des de fa uns anys, ens trepana el mantra que del 65% de les feines del futur encara no sabem quines són ni quines habilitats requeriran. Per tant, hi hauria un 35% que sí, però ho hem de canviar tot, perquè el que és nou és bo. Però diria que passa com la meva generació, que viu, treballa, pren decisions i (mal?) governa en un context que als 70 i 80 ni es somniava, i el món gira. Tan malament no ens devien educar. O sí. Segurament això ve passant fa moltes generacions, però ens creiem tant que som el centre de l’univers, que som cecs a la història i ignorants de la naturalesa humana. Això sí, tot sembla que va més de pressa.

    Hem d’aspirar a fer que l’educació ajudi a formar persones íntegres, que tinguin com a guia les virtuts aristotèliques de la justícia, la prudència, la fortalesa i la temprança

    Però, ai las!, l’educació és un procés lent, laboriós, artesanal. Implica, en primer lloc, als primers i principals educadors, que són les mares i els pares. Els mestres hi van al darrere en el temps i conjuntament. Perquè per educar una persona, cal conèixer, contemplar i educar totes les seves dimensions, i no fer-ho també educa, però en el no-res.

    Fins i tot les nefastes lleis educatives dels darrers 30 anys han anat reconeixent que cal vetllar per una educació integral, és a dir, de tot l’individu. Sovint només s’han cuidat la intel·lectual i la física, però també hi ha la social (més atesa ja fa anys), o l’emocional (més recentment, inversament proporcional potser a la dedicació eficaç dels pares i mares, i de la “tribu”).

    Però també hi ha una dimensió transcendent de la persona que cal cuidar, a casa i a l’escola. Respon als pressupostos i a les preguntes que la humanitat es fa d’ençà que té consciència: qui som, què fem aquí, cap a on anem. I a això responen les humanitats: la història, la filosofia, la literatura. Reivindiquem i enriquim els aprenentatges dels infants amb la veritat del coneixement. Aprendre fondament aquests àmbits de coneixement ens prepara a conèixer-nos i a conèixer els altres: la naturalesa humana que tossudament es manifesta amb les mateixes llums i ombres des que hi ha humanitat. Ens prepara per a la reflexió profunda del passat i del present, que ha de construir el futur.

    Una societat deixarà de ser-ho, si els seus membres no som persones íntegres, bons ciutadans i bons professionals, i conscients de la nostra transcendència. I d’un bon debat honest i veraç poden sortir veritables innovacions per arribar millor al “per a què?”

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    15a Jornada Marta Mata: recordant Maria Antònia Canals
    Next Article
    Opinió
    Educar per la sostenibilitat és un repte cultural
    Josep Manuel Prats

    Advocat. President de Fapel i membre promotor de Bastiments, Educació i País. Forma part del Consell Escolar de Catalunya

    Related Posts

    Opinió
    El que la IA em va ensenyar

    juny 12, 2025

    Opinió
    Comunicat de RELLA a la ciutadania i als poders polítics sobre el genocidi de Gaza

    juny 12, 2025

    Opinió
    El moment dels àpats a l’escola bressol: una oportunitat educativa i afectiva a la petita infància

    juny 12, 2025

    No hi ha comentaris

    1. Josep Maria Turuguet Salgado on setembre 30, 2022 7:49 am

      Sí, senyor. Ha tocat el moll de l’os. No ensenyem principalment coses. Ensenyem principalment a ser. I diria que l’educació consisteix a reclutar persones per a la incerta aventura humana.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}